Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Σε επέκταση του φιλόδοξου προγράμματος «OZGUR» για τον εκσυγχρονισμό των τουρκικών F-16 με απάρτια και τεχνολογία εγχώριας ανάπτυξης προχωρά η Αγκυρα, ενώ το αίτημά της προς την αμερικανική κυβέρνηση για αγορά 40 F-16 Block.70 και 79 συλλογών αναβάθμισης παραμένει στον «πάγο».
Το εθνικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ξεκίνησε το 2012 και αρχικά αφορούσε στα παλαιότερα F-16 Block.30 του τουρκικού οπλοστασίου. Ωστόσο, στο περιθώριο της Διεθνούς Έκθεσης Αμυντικής Βιομηχανίας IDEF-23 που έλαβε χώρα πριν από λίγες ημέρες στην Κωνσταντινούπολη, μπήκαν οι υπογραφές για το πρόγραμμα «OZGUR-2» το οποίο περιλαμβάνει και τα F-16 Block.40/50.
Το πρόγραμμα «τρέχει» υπό τη σκέπη της Προεδρίας Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκίας (SSB) και θα υλοποιηθεί από την Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία και την Aselsan. Το πρωτότυπο αναβαθμισμένο αεροσκάφος ξεκίνησε δοκιμές και αξιολόγηση τον περασμένο Μάιο ενώ, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, το πρώτο στάδιο του προγράμματος με τις παραδόσεις εκσυγχρονισμένων των F-16 Block.30 θα ολοκληρωθεί την περίοδο 2025-2027 και θα ακολουθήσουν τα Block.40/50 τη διετία 2028-2030.
Τι περιλαμβάνει
Παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας των κυρώσεων που είχαν επιβληθεί στην Άγκυρα, η αμυντική βιομηχανία της χώρας κατάφερε να παρουσιάσει ένα ικανοποιητικό πακέτο αναβάθμισης για τα μαχητικά F-16 που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της τουρκικής αεροπορίας.
Στο πλαίσιο του προγράμματος «OZGUR» θα εγκατασταθούν τουρκικής κατασκευής συστήματα όπως νέος υπολογιστής αποστολής, σύστημα αναγνώρισης φίλου και εχθρού (IFF), αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, έγχρωμες οθόνες πολλαπλών ενδείξεων στο πιλοτήριο, ασφαλές σύστημα επικοινωνιών, σύστημα ελέγχου καυσίμων και υδραυλικών κ.α.
Ωστόσο, το ελληνικό ενδιαφέρον κεντρίζει η τοποθέτηση, σύμφωνα με την ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου Άμυνας, ραντάρ ενεργητική ηλεκτρονικής σάρωσης AESA τύπου MURAD. Πρόκειται για την ίδια τεχνολογία ραντάρ που χρησιμοποιούν τα ελληνικά Rafale και τα αναβαθμισμένα F-16 Viper, το οποίο αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για τον ελληνικό αεροπορικό στόλο. Πάντως, η τοποθέτηση του τουρκικού AESA στα Block.30 και έπειτα στα Block.40/50 θα γίνει σε δεύτερη φάση καθώς υπολείπονται ακόμη ορισμένες απαραίτητες πιστοποιήσεις σε ό,τι αφορά στη συνεργασία του ραντάρ με τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους.
Τα F-16 του προγράμματος «OZGUR» θα έχουν τη δυνατότητα να φέρουν το ατρακτίδιο στόχευσης ASELPOD της Aselsan ενώ θα πιστοποιηθούν και σε τουρκικής κατασκευής όπλα αέρος – αέρος όπως οι πύραυλοι Gokdogan και Bozdogan και αέρος – εδάφους όπως οι SOM.
Κέρδη για την Αγκυρα
To «OZGUR» δεν μπορεί να υποκαταστήσει το πρόγραμμα αναβάθμισης των τουρκικών F-16 σε Viper αναφέρουν αρμόδιες πηγές με πλήρη γνώση των διαδικασιών, ωστόσο αποτελεί μέρος της προσπάθειας ολιστικού εκσυγχρονισμού της τουρκικής αεροπορίας αλλά κυρίως, πεδίο για τη δοκιμή των εγχώριας παραγωγής συστημάτων. «Ένα κρας τεστ για τα συστήματα που σχεδιάζονται και κατασκευάζονται από την τουρκική αμυντική βιομηχανία», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Η Άγκυρα αποκτά σημαντική εμπειρία στην ανάπτυξη και ενσωμάτωση σύγχρονων ηλεκτρονικών συστημάτων με στόχο η τεχνογνωσία αυτή να αξιοποιηθεί στο μελλοντικό μαχητικό 5ης γενιάς «KAAN» που βρίσκεται σε στάδιο δοκιμών. Η τεχνολογική ωριμότητα του «OZGUR» θα επιτρέψει στην τουρκική βιομηχανία να μειώσει σταδιακά τον βαθμό εξάρτησης της από τρίτες χώρες και ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες σε ό,τι αφορά στην προμήθεια στρατιωτικών υλικών και τεχνογνωσίας.
10 ελληνικά Viper
Η Ελλάδα πάντως, βρίσκεται αρκετά βήματα πιο μπροστά στην ενσωμάτωση των εκσυγχρονισμένων F-16 και της τεχνολογίας AESA, με την Πολεμική Αεροπορία να διαθέτει πλέον 10 F-16 Viper. Η 343 Μοίρα «ΑΣΤΕΡΙ» είναι η πρώτη που παραλαμβάνει τα αναβαθμισμένα μαχητικά αεροσκάφη που ήδη, αξιοποιούνται σε εγχώριες και διεθνείς εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Πληροφορίες από το αεροπορικό Επιτελείο μάλιστα, αναφέρουν ότι εξετάζεται η συμμετοχή των ελληνικών Viper στη μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση της ανατολικής Μεσογείου, τη «Blue Flag» που θα πραγματοποιηθεί το Φθινόπωρο στο Ισραήλ.
Στα τέλη Αυγούστου αναμένεται και η παραλαβή του 18ου Rafale, του τελευταίου αεροσκάφους της πρώτης παραγγελίας, ενώ τα υπόλοιπα έξι της δεύτερης αναμένεται να προσγειωθούν στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας στις αρχές του 2024.