Πρώην υπάλληλος της Boeing, γνωστός για τις ανησυχίες που είχε εκφράσει σχετικά με τα πρότυπα παραγωγής της εταιρείας, βρέθηκε νεκρός στις ΗΠΑ.
Ο Τζον Μπαρνέτ εργαζόταν για τον αμερικανικό αεροπορικό κολοσσό επί 32 χρόνια, μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2017, για λόγους υγείας. Πριν από τον θάνατό του, είχε δώσει στοιχεία για τη λειτουργία της εταιρείας, στο πλαίσιο αγωγής εναντίον της.
Η Boeing ανακοίνωσε ότι με θλίψη πληροφορήθηκε τον θάνατο του πρώην υπαλλήλου της.
Θάνατος από «αυτοτραυματισμό»
Ο ιατροδικαστής της κομητείας Τσάρλεστον επιβεβαίωσε τον θάνατό του στο BBC χθες Δευτέρα. Οπως ανέφερε, ο 62χρονος πέθανε από «αυτοτραυματισμό» στις 9 Μαρτίου. Επιπλέον, γνωστοποίησε ότι η αστυνομία διεξάγει έρευνα.
Ο Μπαρνέτ εργαζόταν από το 2010, ως υπεύθυνος ποιότητας στο εργοστάσιο του Βόρειου Τσάρλεστον που κατασκεύαζε το 787 Dreamliner, υπερσύγχρονο αεροσκάφος που χρησιμοποιείται κυρίως σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
«Προβλήματα» στη γραμμή παραγωγής
Το 2019, είχε δηλώσει στο BBC ότι οι εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής, υπό πίεση, αναγκάζονταν να τοποθετούν υποβαθμισμένα εξαρτήματα σε αεροσκάφη.
Ανέφερε επίσης ότι είχε αποκαλύψει σοβαρά προβλήματα με τα συστήματα οξυγόνου και ότι ενδεχομένως μία στις τέσσερις μάσκες δεν θα λειτουργούσε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στην εταιρεία, στη Νότια Καρολίνα είχε εκφράσει ανησυχία για το ότι η πίεση για την κατασκευή νέων αεροσκαφών είχε συνέπειες στη διαδικασία συναρμολόγησης, η οποία γινόταν βιαστικά, σε βάρος της ασφάλειας, κάτι που η εταιρεία είχε αρνηθεί.
Αργότερα είχε καταγγείλει, μιλώντας στο BBC, ότι οι εργαζόμενοι δεν ακολουθούσαν τις προβλεπόμενες διαδικασίες ελέγχου εξαρτημάτων στο εργοστάσιο με συνέπεια την εξαφάνιση κάποιων ελαττωματικών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, σε κάποιες περιπτώσεις, υποβαθμισμένα εξαρτήματα αφαιρούνταν ακόμη και από κάδους απορριμμάτων για να τοποθετηθούν σε υπό κατασκευή αεροσκάφη για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στη γραμμή παραγωγής.
Ισχυρίστηκε επίσης ότι οι δοκιμές στα συστήματα οξυγόνου έκτακτης ανάγκης που επρόκειτο να τοποθετηθούν στο 787 απέτυχαν σε ποσοστό 25%, που σημαίνει ότι ένα στα τέσσερα θα μπορούσε να μην λειτουργήσει σε πραγματική κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Ο Μπαρνέτ ανέφερε ότι είχε προειδοποιήσει τους διευθυντές για τις ανησυχίες του, αλλά δεν είχε ληφθεί κάποιο μέτρο.
Τι απάντησε η Boeing
Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς του. Ωστόσο, επιθεώρηση του 2017 από τη ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ, την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), επιβεβαίωσε κάποιες από τις ανησυχίες του Μπαρνέτ.
Διαπίστωσε ότι η θέση τουλάχιστον 53 «μη συμμορφούμενων» εξαρτημάτων στο εργοστάσιο ήταν άγνωστη και ότι θεωρούνταν χαμένα. Η Boeing διατάχθηκε να λάβει διορθωτικά μέτρα.
Οσον αφορά το θέμα των φιαλών οξυγόνου, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το 2017 είχε «εντοπίσει κάποιες, που είχε παραλάβει από τον προμηθευτή, και οι οποίες δεν λειτουργούσαν σωστά». Αρνήθηκε όμως ότι κάποια από αυτές είχε τοποθετηθεί στα αεροσκάφη της.
Νομική διαμάχη και «τραγικός» θάνατος
Ο Μπαρνέτ, μετά τη συνταξιοδότησή του, ξεκίνησε μακροχρόνια νομική δράση εναντίον της εταιρείας.
Την κατηγόρησε για το ότι τον δυσφήμισε και παρεμπόδισε την καριέρα του εξαιτίας των ζητημάτων που επισήμανε. Η Boeing απέρριψε τις κατηγορίες.
Κατά τη στιγμή του θανάτου του, ο Μπαρνέτ βρισκόταν στο Τσάρλεστον για να καταθέσει σχετικά με την υπόθεση.
Την περασμένη εβδομάδα, έδωσε επίσημη κατάθεση στην οποία τον ανέκριναν οι δικηγόροι της Boeing, πριν εξεταστεί από τους δικηγόρους του.
Ηταν προγραμματισμένο να υποβληθεί σε περαιτέρω ανάκριση το Σάββατο. Οταν δεν εμφανίστηκε, έγιναν έρευνες στο ξενοδοχείο του.
Στη συνέχεια βρέθηκε νεκρός στο φορτηγό του στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου όπου διέμενε. Μιλώντας στο BBC, ο δικηγόρος του χαρακτήρισε τον θάνατό του «τραγικό».
Σε ανακοίνωσή της η Boeing ανέφερε: «Είμαστε θλιμμένοι από τον θάνατο του κ. Μπαρνέτ και οι σκέψεις μας είναι με την οικογένεια και τους φίλους του».
Υπό αυστηρό έλεγχο η Boeing
Εκρηξη σημειώθηκε, στις αρχές Ιανουαρίου, στην πόρτα εξόδου κινδύνου ενός ολοκαίνουργιου Boeing 737 Max, λίγο μετά την απογείωση (Φωτογραφία από Reuters)
Ο θάνατός του έρχεται σε μία εποχή που τα πρότυπα παραγωγής τόσο της Boeing όσο και του βασικού προμηθευτή της, Spirit Aerosystems, ελέγχονται αυστηρά.
Επίσης, έρχεται σε συνέχεια περιστατικού στις αρχές Ιανουαρίου, όταν πόρτα εξόδου κινδύνου ανατινάχθηκε σε ολοκαίνουργιο Boeing 737 Max λίγο μετά την απογείωσή του από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Πόρτλαντ.
Προκαταρκτική έκθεση από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ έδειξε ότι τέσσερις βασικοί κοχλίες, σχεδιασμένοι για να συγκρατούν την πόρτα με ασφάλεια στη θέση της, δεν είχαν τοποθετηθεί.
Την περασμένη εβδομάδα, η FAA ανακοίνωσε ότι σε έλεγχο έξι εβδομάδων στην εταιρεία διαπιστώθηκαν «πολλές περιπτώσεις όπου η εταιρεία φέρεται να μην είχε συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις ποιοτικού ελέγχου κατασκευής».
Με πληροφορίες από το BBC