ΜΕΛΙΣΑ ΡΟΜΑΝ / THE NEW YORK TIMES
«Χρησιμοποιώ το Facebook μόνο για το marketplace», λέει η 24χρονη Ελίσια Κιου, φοιτήτρια στη Νέα Υόρκη. Αν και μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok και το Instagram έχουν σημαντικά μεγαλύτερη απήχηση στους ανθρώπους που βρίσκονται τώρα στη δεύτερη δεκαετία της ζωής τους (γνωστούς και ως Generation Z), το γνωστό «παζάρι» του Facebook τους κρατάει συνδεδεμένους στην πλατφόρμα για έναν και μόνο λόγο: την εύρεση προσφορών.
Την τελευταία δεκαετία η δημοτικότητα του «FB» σημειώνει πτώση ειδικά στις νεότερες γενιές. Ωστόσο, η οικολογική συνείδηση που οδηγεί πολλούς να προτιμούν τις second hand αγορές σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση χρημάτων, έχει καταστήσει το marketplace τη νούμερο ένα επιλογή.
«Το marketplace είναι το παζάρι του Ιντερνετ και μία σύγχρονη εκδοχή του eBay και του Craiglist», εξηγεί ο Γιου-Κιουνγκ Σέοκ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Τζόρτζια που μελετά την καταναλωτική συμπεριφορά της Gen Z. «Η εντυπωσιακή επιτυχία της πλατφόρμας οφείλεται σε τεράστιο βαθμό στην εμπιστοσύνη που της δείχνουν οι χρήστες κι αυτό έχει να κάνει με τη σύνδεσή της στο κοινωνικό δίκτυο του Facebook», προσθέτει εξηγώντας ότι ο αυξανόμενος πληθωρισμός έχει επίσης ωθήσει πολλούς φοιτητές και νέους εργαζόμενους στην πλατφόρμα.
Με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες, το marketplace, που ιδρύθηκε το 2016, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του Ιντερνετ μετά το eBay, το οποίο ωστόσο υπάρχει από το μακρινό 1995. Από τη μεριά της, η διαχειρίστρια Meta, ο κολοσσός των social media, είναι ιδιαίτερα λακωνική σχετικά με τις λεπτομέρειες και τα δημογραφικά της πλατφόρμας. Στελέχη της εταιρείας δεν απάντησαν σε ερώτηση των New York Times σχετικά με το αν σκοπεύουν να κάνουν το marketplace ξεχωριστή επιχείρηση και εάν γνωρίζουν την τεράστια απήχησή της μεταξύ των νέων.
Πληρωμή με μετρητά
Οι πωλητές του marketplace δεν χρεώνονται με κρατήσεις και τις περισσότερες φορές δραστηριοποιούνται σε τοπικό επίπεδο, ενώ ζητούν από τους πελάτες τους πληρωμή σε μετρητά. Φυσικά, δεν είναι όλα ρόδινα. Η Κιου καταγγέλλει πως κάποτε αγόρασε ένα φυτό που η ρίζα του αποδείχθηκε σάπια όταν πήγε να το μεταφυτεύσει, ενώ άλλη φορά αγόρασε μία βιβλιοθήκη που κατέρρευσε με το που έφτασε στο σπίτι.
Ομως η εμπορική συναναστροφή με ιδιώτες έχει και άλλα καλά. «Το να γνωρίζεις ανθρώπους και να πηγαίνεις σε διάφορες γειτονιές για να πάρεις τα αντικείμενά σου είναι μέρος της διαδικασίας. Η κοινωνικοποίηση ήταν ο αρχικός στόχος του Facebook και είναι ωραίο που το marketplace τον συνεχίζει», καταλήγει η φοιτήτρια χαμογελώντας.