Kathimerini.gr
Αμέσως μετά τη ρωσική στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, η κυβέρνηση του Ολαφ Σολτς παρουσιάστηκε να κάνει ιστορική στροφή, προαναγγέλλοντας μια κατακόρυφη αύξηση των γερμανικών αμυντικών δαπανών. Υπενθυμίζεται ότι στις 27 Φεβρουαρίου του 2022, μόλις λίγα 24ωρα έπειτα από την έναρξη της ρωσικής εισβολής, ο Σολτς είχε εκφωνήσει μια «ιστορική ομιλία» στη γερμανική ομοσπονδιακή βουλή ανακοινώνοντας επιπλέον χρηματοδότηση ύψους 100 δισεκατομμυρίων ευρώ για τις γερμανικές ένοπλες δυνάμεις. Στο ίδιο πλαίσιο, η κυβέρνηση Σολτς είχε δεσμευθεί ότι θα «πιάσει» και τους νατοϊκούς στόχους για τις αμυντικές δαπάνες που θα πρέπει να ισοδυναμούν με το 2% του ΑΕΠ.
Σχεδόν δύο χρόνια μετά ωστόσο, ο Γερμανός καγκελάριος παραδέχεται ότι υπάρχει «αβεβαιότητα» αναφορικά με τα χρήματα που θα πάνε στην άμυνα. Oσο για τον νατοϊκό στόχο του 2%, εκείνος θα μπορούσε ίσως να επιτευχθεί για πρώτη φορά στα γερμανικά χρονικά το 2024 ή το 2025, πλην όμως για τα χρόνια μετά το 2028 υπάρχει αβεβαιότητα.
Μιλώντας σήμερα στο πλαίσιο συνεδρίου που διοργάνωσε το γερμανικό υπουργείο Aμυνας, ο Γερμανός καγκελάριος παραδέχθηκε ότι είναι επείγουσα ανάγκη η κυβέρνησή του να παράσχει διασαφηνίσεις αναφορικά με τα μεσομακροπρόθεσμα σχέδια των γερμανικών αμυντικών δαπανών.
«Οι διαδικασίες προμηθειών μπορούν να σχεδιασθούν και να υλοποιηθούν κατά τρόπο βιώσιμο, μόνο εάν η Bundeswehr (σ.σ. οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις) μπορεί να βασισθεί σε μελλοντικά κεφάλαια», είπε κατά την ομιλία του ο Σολτς.
Σύμφωνα με τον καγκελάριο, η γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση εργάζεται πάνω στον στόχο της εύρεσης των χρημάτων που θα ανοίξουν τον δρόμο για την αύξηση των αμυντικών δαπανών.
Αυτές οι αμυντικές δεσμεύσεις ωστόσο, ειδικά στην περίπτωση της Γερμανίας, προσκρούουν σε δημοσιονομικό τοίχο λόγω του συνταγματικά κατοχυρωμένου «φρένου» που περιορίζει το δημόσιο χρέος στο 60% του ΑΕΠ, όπως αναφέρουν σε ανάλυσή τους οι Financial Times. Με άλλα λόγια, για να αυξηθεί σημαντικά ο γερμανικός αμυντικός προϋπολογισμός, θα πρέπει εκείνος να «πάρει» κονδύλια που προορίζονταν για άλλους τομείς.
Πέρυσι, βρέθηκε μια προσωρινή λύση με τη δημιουργία ενός έκτακτου «ειδικού ταμείου» 100 δισεκατομμυρίων ευρώ (πρόκειται για τα εκείνα τα 100 δισ. που είχε ανακοινώσει ο Σολτς στις 27 Φεβρουαρίου του 2022). Τα 100 δισ. ευρώ αυτού του «ειδικού ταμείου» εκτιμάται ωστόσο ότι θα έχουν εξαντληθεί μέσα στην επόμενη διετία ή τριετία. Αυτό σημαίνει ότι ο γερμανικός αμυντικός προϋπολογισμός μπορεί να αυξηθεί τώρα, αντλώντας κεφάλαια από αυτά τα 100 δισ., και εν συνεχεία να εκτεθεί ως ακάλυπτος όταν αυτά τα έξτρα χρήματα θα έχουν εξαντληθεί.
«Θα εγγυηθούμε ότι το 2% του ΑΕΠ θα πηγαίνει στις αμυντικές δαπάνες» δήλωσε από την πλευρά του σήμερα ο Σολτς. Προς το παρόν ωστόσο, δεν είναι σαφές πώς ακριβώς θα γίνει όμως αυτό.
Κατά τα λοιπά, αξίζει να σημειωθεί ότι καθυστερήσεις, διαφωνίες και εμπόδια έχουν παράλληλα «πλήξει» και τα δύο μεγάλα αμυντικά πρότζεκτ που «τρέχουν» αυτήν την περίοδο από τη Γερμανία και τη Γαλλία με στόχο την ανάπτυξη και συμπαραγωγή νέων αρμάτων μάχης (MGCS programme) και νέων αεροσκαφών (FCAS programme).
Με πληροφορίες από FT