Η αχαλίνωτη αύξηση στους λογαριασμούς ενέργειας απειλεί να οδηγήσει σε πραγματική ανθρωπιστική κρίση στο προσεχές μέλλον. Η δυσοίωνη προειδοποίηση ήρθε χθες από τη βρετανική συνομοσπονδία οργανώσεων του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αλλά αφορά ολόκληρη την Ευρώπη, που ετοιμάζεται για έναν πολύ σκληρό χειμώνα, καθώς η μείωση στις ροές ρωσικού φυσικού αερίου και οι απανωτές αυξήσεις στα καύσιμα και στους λογαριασμούς ενέργειας φέρνουν κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και καταναλωτές μπροστά σε επώδυνα διλήμματα.
«Η χώρα βαδίζει προς ανθρωπιστική κρίση. Πολλοί άνθρωποι θα αντιμετωπίσουν την τρομερή επιλογή να παραλείπουν γεύματα για να ζεσταθούν ή να ζουν στο ψύχος», δήλωσε ο εκπρόσωπος των υγειονομικών οργανώσεων Μάθιου Τέιλορ. Η κατάσταση ενεργειακής έλλειψης μπορεί να πολλαπλασιάσει τα κρούσματα αναπνευστικών προβλημάτων, ψυχικών νόσων και να εντείνει την πίεση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, που συνεχίζει να δοκιμάζεται από την πανδημία της COVID-19, προσέθεσε.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, η μέση ετήσια δαπάνη των βρετανικών νοικοκυριών για λογαριασμούς ενέργειας (ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο) αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι τον Ιανουάριο, φτάνοντας τις 4.000 λίρες (4.720 ευρώ), κάτι που θα ασκήσει πίεση στον πληθωρισμό, ο οποίος έφτασε τον περασμένο μήνα στο 10,1%.
Χωρίς τρένο και μετρό
Προάγγελος των κοινωνικών εντάσεων που αναμένεται να κλιμακωθούν θεωρείται το μεγαλύτερο, εδώ και δεκαετίες, απεργιακό κύμα που βρίσκεται σε εξέλιξη. Χθες το Λονδίνο έμεινε πρακτικά χωρίς μετρό και τρένα λόγω της απεργίας που κήρυξαν τα συνδικάτα του κλάδου ζητώντας μισθολογικές αυξήσεις στο ύψος του πληθωρισμού. Μία ημέρα νωρίτερα είχαν απεργήσει δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίοι θα συνεχίσουν τον απεργιακό αγώνα τους σήμερα.
Η εντεινόμενη πίεση στις κυβερνήσεις δοκιμάζει τις αντοχές και τη συνοχή των Ευρωπαίων σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και επιβάλλει δύσκολες αποφάσεις εις βάρος της περιβαλλοντικής ατζέντας τους. Το Βρετανικό Εθνικό Δίκτυο Ενέργειας υπέγραψε συμβάσεις με ιδιωτικές εταιρείες για να παραταθεί η λειτουργία εργοστασίων ηλεκτρικής ενέργειας που καίνε άνθρακα, αν και οι Αρχές κάνουν λόγο για «λύση τελευταίας καταφυγής».
Στη Γερμανία, αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση του Βόλφγκανγκ Κουμπίτσκι, αντιπροέδρου του Κοινοβουλίου, ο οποίος ζήτησε να τεθεί σε λειτουργία ο αγωγός μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου Nord Stream 2 για να μη ζήσει η χώρα έναν ζοφερό χειμώνα. «Ο λαός δεν πρέπει να ξεπαγιάσει τον χειμώνα και η βιομηχανία μας δεν πρέπει να υποστεί σοβαρή ζημία», δήλωσε ο Κουμπίτσκι, υποστηρίζοντας ότι «το φυσικό αέριο από τον Nord Stream 2 δεν είναι περισσότερο ανήθικο από εκείνο που ήδη καταναλώνουμε μέσω του Nord Stream 1». Η κατασκευή του Nord Stream 2 έχει ολοκληρωθεί, αλλά η έναρξη της λειτουργίας του ματαιώθηκε από την κυβέρνηση του Ολαφ Σολτς μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σχολιάζοντας τις δηλώσεις Κουμπίτσκι, πολιτικού από το συγκυβερνών κόμμα των Ελευθέρων Δημοκρατών, ο Ουκρανός υπουργός Εξωτερικών Ντμίτρο Κουλέμπα δήλωσε ότι «η εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο σκοτώνει».
Εκτίναξη λογαριασμών
Στη μηνιαία έκθεση του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, εκτιμάται ότι «η αναπτυξιακή προοπτική είναι αισθητά δυσμενής», καθώς το κόστος παραγωγής σημείωσε αύξηση κατά 37,2% σε ετήσια βάση – τη μεγαλύτερη από το 1949, όταν άρχισαν να κρατούνται αρχεία. Βασικός παράγοντας επιδείνωσης της κατάστασης ήταν η εκτίναξη των τιμολογίων ενέργειας, που αυξήθηκαν κατά 105% την ίδια περίοδο. Εξάλλου, ο επικεφαλής της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας (ΒΝΑ) Κλάους Μίλερ τόνισε ότι επιχειρήσεις και καταναλωτές οφείλουν να περιορίσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου κατά το ένα πέμπτο της, αν δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν δραστικούς περιορισμούς τον χειμώνα.
Σε σχετικά καλύτερη κατάσταση βρίσκεται η Γαλλία, η οποία καλύπτει το 70% των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια από τα πυρηνικά της εργοστάσια, χάρη στην πολιτική της ενεργειακής αυτάρκειας που χάραξε ο Σαρλ ντε Γκωλ. Παρ’ όλα αυτά, ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν κάλεσε πρόσφατα τους πολίτες να είναι «ολιγαρκείς» στην κατανάλωση ενέργειας, ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα στη διάρκεια του χειμώνα.
Πηγή: REUTERS, A.P.