ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Τέλη του 2025 η πρώτη Belharra στην Ελλάδα

Η εννεάμηνη παράταση, οι συζητήσεις για τη διαμόρφωση των FDI και η διαδικασία για να κλειδώσει το κονδύλι για τις τέσσερις ΜΕΚΟ

Kathimerini.gr

Στα τέλη του 2025 αναμένεται να αποδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό η 1η φρεγάτα FDI της κλάσης «Κίμων», σύμφωνα με γαλλικά δημοσιεύματα, ενώ, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στην «Κ», για την ένταξη του πλοίου σε υπηρεσία θα απαιτηθεί σχεδόν ένας χρόνος.

Αν και οι λόγοι της εννιάμηνης καθυστέρησης δεν έχουν γίνει γνωστοί, αρμόδιες στρατιωτικές πηγές εμφανίζονται καθησυχαστικές, επισημαίνοντας ότι θα είναι προς όφελος του Πολεμικού Ναυτικού οι αναμενόμενες «παιδικές ασθένειες», εφόσον προκύψουν, να αντιμετωπιστούν πριν γίνει η αποδοχή του πλοίου. Νωρίτερα, ωστόσο, αναμένεται να αποδοθεί η 3η φρεγάτα του ελληνικού προγράμματος, με τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι στα τέλη του 2026, το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει τρεις FDI.

Παράταση

Oπως πληροφορείται η «Κ», το ναυτικό επιτελείο εξετάζει τρόπους για να εκμεταλλευτεί την άτυπη «παράταση» διερευνώντας τη δυνατότητα εγκατάστασης συστημάτων, όπως το ECM (σύστημα ηλεκτρονικών παρεμβολών) ή ακόμη και την τοποθέτηση συστημάτων της έκδοσης Standard 2 εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες, πριν την απόδοση του πλοίου στο Πολεμικό Ναυτικό. Υπενθυμίζουμε ότι η φρεγάτα «Κίμων» είχε συμφωνηθεί να παραδοθεί με τη γαλλική διαμόρφωση Standard 1 και τα επιπλέον συστήματα και όπλα της ελληνικής έκδοσης θα τα αποκτούσε στον πρώτο της ελλιμενισμό για συντήρηση.

Παράλληλα, πηγές με γνώση των διαδικασιών, επιβεβαιώνουν στην «Κ» πως οι δύο κάθετοι εκτοξευτές A50 Sylver των αντιαεροπορικών Aster 30 που θα αφαιρεθούν από τη 2η και την 3η ελληνική FDI προκειμένου στη θέση τους να μπει ο εκτοξευτής A70 για τον στρατηγικό πύραυλο Scalp Naval, θα τοποθετηθούν στην 4η φρεγάτα, μειώνοντας κατά τι το κόστος του προγράμματος.

Προς το παρόν η «Κίμων» περιμένει τη σειρά της για την έναρξη των δοκιμών εν πλω, ενώ η πρώτη γαλλική FDI «Admiral Ronarc’h» ολοκληρώνει το δεύτερο στάδιο των δοκιμών στη θάλασσα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η «Ronarc’h» θα παραδοθεί κατά το δεύτερο μισό του έτους, ενώ η ναυπήγηση της «Νέαρχος» βρίσκεται σε διαδικασία ολοκλήρωσης και η «Φορμίων» σε στάδιο εγκατάστασης των οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων.

Διαπραγμάτευση

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι επαφές ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι για την 4η ελληνική φρεγάτα FDI Belharra, την οποία προανήγγειλε ο Νίκος Δένδιας από τα ναυπηγεία της Λοριάν τον περασμένο Σεπτέμβριο με αφορμή την καθέλκυση της F-602 «Νέαρχος».

Σύμφωνα με πληροφορίες, επιδίωξη της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας είναι οι διαπραγματεύσεις να ολοκληρωθούν εντός του 2025, ώστε να προχωρήσει άμεσα η συμβασιοποίηση του προγράμματος και το πλοίο να αποδοθεί στα τέλη του 2028. Το κόστος για την 4η FDI αναμένεται να κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με τις τρεις φρεγάτες της πρώτης παραγγελίας, δηλαδή λίγο πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Παράλληλα, η Γαλλία αναζητά και νέους πελάτες για τις FDI και σχεδιάζει επενδύσεις ύψους δέκα εκατομμυρίων ανά έτος στα ναυπηγεία της Group Naval. Εκτός από την Ελλάδα, ενδιαφέρον για συμμετοχή στο πρόγραμμα έχουν εκφράσει έως τώρα η Νορβηγία, η Σαουδική Αραβία και η Ινδονησία. Η ένταξη σε υπηρεσία του πρώτου πλοίου αναμένεται να ανάψει το πράσινο «φως» και για άλλους πιθανούς πελάτες, σύμφωνα με εκτιμήσεις της κατασκευάστριας εταιρείας.

Εκσυγχρονισμός ΜΕΚΟ

Ακόμη και με τις τρεις ή τέσσερις FDI, το Πολεμικό Ναυτικό εξακολουθεί να έχει ανάγκη από σύγχρονα πλοία πρώτης γραμμής. Ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, αν και αποτελεί εξοπλιστική προτεραιότητα του ναυτικού επιτελείου, κινείται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς. Ο βασικός λόγος είναι ότι ακόμη δεν είναι γνωστός ο προϋπολογισμός του προγράμματος, ώστε το επιτελείο να επιλέξει το «πακέτο» εκσυγχρονισμού που επιθυμεί.

Το κονδύλι για τις τέσσερις ΜΕΚΟ αναμένεται να «κλειδώσει» εντός του Φεβρουαρίου, όταν το πρόγραμμα θα περάσει από τη Βουλή και στη συνέχεια από το ΚΥΣΕΑ. Προς το παρόν, οι συζητήσεις γίνονται σε θεωρητική βάση, όμως όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι απαιτούνται ακόμη αρκετά βήματα ώστε οι δύο πλευρές να καταλήξουν σε ένα κοστολογημένο πλάνο. Θεωρείται δεδομένο πάντως, ότι η αναβάθμιση θα αφορά στα ηλεκτρονικά συστήματα των φρεγατών, ενώ για προσθήκη νέου οπλισμού θα πρέπει να γίνουν ξεχωριστές συμβάσεις και, όπως είναι αναμενόμενο, νέα διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση