ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ναυάγιο στη Λέσβο: Ποια μυστικά πήρε στον βυθό το «Raptor»

Ο μοναδικός διασωθείς κατέθεσε ότι είχε προορισμό την Ουκρανία και ότι δεν εξέπεμψε εγκαίρως SOS

Kathimerini.gr

Γιάννης Σουλιώτης 

Βεβαρημένο παρελθόν είχε το φορτηγό πλοίο «Raptor» που βυθίστηκε το πρωί της Κυριακής ανοικτά της Λέσβου. Το υπό σημαία Κομόρες πλοίο βρίσκεται τους τελευταίους 24 μήνες καταχωρισμένο στις μαύρες λίστες των διεθνών ελεγκτικών αρχών. Επιπλέον, συγκαταλέγεται μεταξύ των δέκα πλοίων με τον χαρακτηρισμό «wanted» – δηλαδή καταζητείται, που βρίσκονται δημοσιευμένα στη διεθνή βάση δεδομένων shiparrested.com. Το πλοίο «μαυρίστηκε» από τις διεθνείς ελεγκτικές αρχές (Paris M.O.U. και Black Sea M.O.U.) καθώς στη διάρκεια ελέγχου διαπιστώθηκαν συνολικά 65 σοβαρές παρατυπίες και ελλείψεις σε έγγραφα, σωστικά μέσα κ.ά.

Αριστα ενημερωμένη πηγή της «Κ» αποκάλυψε ότι η σοβαρότερη παρατυπία αφορούσε παράνομες εγγραφές στο βιβλίο πετρελαίου (Oil Record Book), που τηρείται σε όλα τα πλοία και υπογράφεται μόνο από τον πρώτο μηχανικό.

Στο oil record book καταχωρίζονται πληροφορίες για την ποσότητα καυσίμου που φορτώνει στις δεξαμενές του, το καύσιμο που καταναλώνει και τα μίλια που διανύει. Η λαθροχειρία στο βιβλίο οδηγεί τα στελέχη του Λιμενικού στο συμπέρασμα ότι το «Raptor» πραγματοποιούσε μη δηλωμένους, παράνομους και άρα ύποπτους πλόες.

O μοναδικός διασωθείς από το 14μελές πλήρωμα, ο Αιγύπτιος λιπαντής. [INTIME NEWS / ΜΑΝΩΛΗΣ ΛΑΓΟΥΤΑΡΗΣ]

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία

Το ηλικίας 39 ετών πλοίο εμφανίζεται να ανήκει από το 2022 στην εταιρεία Manassa 2M Shipmanagement με έδρα την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Από το 2019 και νωρίτερα ως πλοιοκτήτρια εμφανίζεται η εταιρεία Cedar Marine Services με έδρα την Τρίπολη του Λιβάνου. Σύμφωνα με την αρχική ενημέρωση από το Λιμενικό Σώμα, το φορτηγό πλοίο είχε αποπλεύσει από την Αίγυπτο και είχε προορισμό την Κωνσταντινούπολη μεταφέροντας αλάτι.

Ο μοναδικός διασωθείς από τα συνολικά 14 μέλη του πληρώματος φέρεται να είπε στην κατάθεσή του ενώπιον των στελεχών του Λιμενικού ότι το «Raptor» είχε παρουσιάσει εισροή υδάτων ήδη από το Σάββατο καθώς και ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία τους ζήτησε να προσπαθήσουν να βγάλουν μόνοι τους τα νερά από το πλοίο και να μην καλέσουν σε βοήθεια.

Το φορτηγό πλοίο εξέπεμψε τελικά SOS νωρίς το πρωί της Κυριακής και περίπου μία ώρα αργότερα βυθίστηκε. Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης έρευνας και διάσωσης που ακολούθησε διασώθηκε μόνο ο Αιγύπτιος λιπαντής, ενώ ανασύρθηκε η σορός ενός νεαρού ναύτη, επίσης Αιγυπτίου.

Ανάμεσα σε όσα κατέθεσε ο διασωθείς είναι ότι προορισμός του πλοίου δεν ήταν η Κωνσταντινούπολη αλλά η εμπόλεμη Ουκρανία, στοιχείο που ενισχύει τις υπόνοιες των στελεχών του Λιμενικού σχετικά με το φορτίο στα αμπάρια του «Raptor».

Δεν διέλαθε άλλωστε την προσοχή τους ότι παρότι το πλοίο έβαζε νερά ήδη από το Σάββατο η πλοιοκτήτρια εταιρεία ζήτησε από το πλήρωμα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα μόνο του και σίγουρα δίχως να ζητήσει βοήθεια από τις ελληνικές αρχές. Ούτε όμως ο καπετάνιος προσπάθησε να απαγκιάσει κοντά στις ακτές της Λέσβου ρισκάροντας τυχόν έλεγχο από τις λιμενικές αρχές του νησιού.

Eνα από τα σκάφη του Λιμενικού που συμμετείχαν στις έρευνες για την εύρεση επιζώντων. [INTIME NEWS / ΜΑΝΩΛΗΣ ΛΑΓΟΥΤΑΡΗΣ]

Το ναυάγιο του 2022

Το μυστήριο γύρω από την υπόθεση επιτείνει ένα ακόμα στοιχείο: Η ιδιοκτήτρια εταιρεία του «Raptor» φέρεται να είχε υπό τον έλεγχό της ακόμα ένα πλοίο που ναυάγησε σε ελληνικά χωρικά ύδατα. Ο λόγος για το «Manassa Rose» που προσάραξε και στη συνέχεια κόπηκε στα δύο, ενώ βρισκόταν στον κόλπο της Κισσάμου στην Κρήτη, τον Ιανουάριο του 2022. Ως πλοιοκτήτρια του «Manassa Rose» (έπλεε υπό σημαία Κομορών) αναφέρεται στις διεθνείς βάσεις δεδομένων η εταιρεία International Marine Shipping με έδρα την Αίγυπτο, με τις πληροφορίες από το Λιμενικό να σημειώνουν ότι «Raptor» και «Manassa Rose» συνδέονται.

Στο ναυάγιο του 2022 τα μέλη του πληρώματος είχαν καταφέρει να βγουν στη στεριά με jet ski. Εις βάρος τους είχε ασκηθεί δίωξη για πρόκληση ναυαγίου και μεταφορά λαθραίων καπνικών προϊόντων. Για να αποφευχθεί η ρύπανση είχε υπάρξει μεγάλη κινητοποίηση, ενώ έρευνα είχε γίνει και για να διαπιστωθεί το ακριβές φορτίο του πλοίου. Σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα είχε στα αμπάρια του σιδηρομετάλλευμα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση