Kathimerini.gr
Γιάννης Παπαδόπουλος
Μια εικόνα ελλιπούς οργάνωσης, υποστελέχωσης και ανεπαρκών μέτρων φύλαξης κατά τη διάρκεια της φόρτωσης και αναχώρησης επιβατηγών πλοίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά, προκύπτει από την κατάθεση λιμενικού σχετικά με τον πνιγμό του 36χρονου Αντώνη Καρυώτη τη νύχτα της 5ης Σεπτεμβρίου, μετά τη βίαιη απώθησή του στον καταπέλτη από μέλος του πληρώματος του «Blue Horizon».
Ο λιμενικός εκτελούσε καθήκοντα φύλαξης στην Πύλη Ε3, από όπου ήταν προγραμματισμένο να αποπλεύσει το επιβατηγό «Ελυρος». Η βάρδιά του είχε ξεκινήσει στις 14.00 και θα έληγε στις 22.00. Στην κατάθεσή του, που είναι εις γνώσιν της «Κ», ο λιμενικός ανέφερε ότι βρισκόταν πέραν του καταπέλτη, κοντά στα εκδοτήρια, καθώς φέρεται να είχε προκύψει εκεί κάποια αναστάτωση με άλλα άτομα, την οποία έπρεπε να λύσει. Τότε, όπως κατέθεσε ο ίδιος, είδε έναν συνάδελφό του να του κάνει νοήματα από μακριά ζητώντας τη συνδρομή του.
Ο λιμενικός ανέφερε ότι δεν μπόρεσε να πάει άμεσα στο σημείο λόγω του συμβάντος στα εκδοτήρια, καθώς και ότι το πλοίο στο οποίο εκτελούσε μέτρα φύλαξης βρισκόταν ακόμη στη διαδικασία της φόρτωσης. Οπως κατέθεσε, άλλος λιμενικός που ήταν μαζί του ήταν άπειρος και εκτιμάται ότι πιθανόν δεν ήθελε να τον αφήσει μόνο του. Τελικά, όταν πέρασε ένα όχημα του Λιμενικού Σώματος επιβιβάστηκε σε αυτό και προσέγγισε το σημείο από όπου προηγουμένως είχε αποπλεύσει το «Blue Horizon». Τότε τον ενημέρωσαν ότι είχε πέσει άνθρωπος στη θάλασσα και πως από το παρακείμενο πλοίο «Ελυρος» είχαν ρίξει στο νερό σωσίβιο με φωτάκι.
Σύμφωνα με την κατάθεσή του, ο αξιωματικός φυλακής του είπε να μη βουτήξει στη θάλασσα γιατί άλλος λιμενικός είχε επιβιβαστεί μαζί με τους καβοδέτες στη βάρκα τους για την περισυλλογή. Οταν ολοκληρώθηκε η διαδικασία, ο λιμενικός βοήθησε στη μεταφορά του 36χρονου από τη βάρκα και διαπίστωσε ότι δεν έφερε σημεία ζωής.
Το χρονικό
Πέρα από την κατάθεση του λιμενικού, το χρονικό εκείνης της νύχτας όπως περιγράφεται στο ημερολόγιο συμβάντων του Λιμενικού εγείρει ερωτήματα σχετικά με τους χειρισμούς των αρμοδίων, την καθυστέρηση στην παροχή συνδρομής προς τον Αντώνη Καρυώτη, καθώς και το γεγονός ότι επετράπη στο «Blue Horizon» να αποπλεύσει κανονικά και να πραγματοποιήσει πορεία αρκετών λεπτών προτού ζητηθεί η επιστροφή του στον Πειραιά.
Στο ημερολόγιο συμβάντων του Λιμενικού αναγράφεται ότι στις 21.13 ο πλοίαρχος του «Blue Horizon» δήλωσε ότι κατά τον απόπλου εντόπισε άνθρωπο στη θάλασσα πλησίον του πλοίου. Στη σημείωση δεν φαίνεται να έχει γίνει κάποια άλλη αναφορά από τον πλοίαρχο σχετικά με όσα είχαν προηγηθεί στον καταπέλτη.
Το «Blue Horizon» είχε δηλώσει ετοιμότητα αναχώρησης στις 21.09 και έλαβε άδεια απόπλου στις 21.12 με προορισμό το Ηράκλειο Κρήτης. Στις 21.18, πέντε λεπτά μετά την ενημέρωση ότι υπάρχει άνθρωπος στη θάλασσα, οι λιμενικοί επικοινώνησαν μέσω ασυρμάτου και τηλεφωνικά με το πλοίο «Ελυρος», το οποίο ακόμη δεν είχε αποπλεύσει από τον Πειραιά και ήταν δεμένο δίπλα στο επίμαχο σημείο. Ζητήθηκαν περισσότερες πληροφορίες από το πλήρωμα του «Ελυρος» και ένα λεπτό αργότερα, στις 21.19, δηλώθηκε ότι θα γίνει ρίψη σωσιβίου. Από την αρχική ενημέρωση για την πτώση του Καρυώτη μέχρι τη μοναδική παροχή βοήθειας φαίνεται πως είχαν μεσολαβήσει έξι λεπτά. Από το «Blue Horizon» δεν είχε γίνει κάποια ενέργεια συνδρομής νωρίτερα.
Έπειτα, στις 21.40, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά ενημερώνεται από το «Ελυρος» για «περισυλλογή ανθρώπου στη θάλασσα». Στις 21.42 δίνεται εντολή από τον κεντρικό λιμενάρχη Πειραιά προς το «Blue Horizon» για διακοπή της πορείας του και στις 22.01 ακολουθεί νέα εντολή για να επιστρέψει το πλοίο στο λιμάνι.
Αυτόπτης μάρτυρας
Από τις 21.15 έως τις 21.30, τρεις επιβάτες από το «Ελυρος» και το «Blue Horizon» είχαν ενημερώσει το Λιμενικό για όσα είχαν δει να συμβαίνουν στον καταπέλτη. Ενας εξ αυτών δήλωσε ότι είδε έναν άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα και ότι είχε σπρωχθεί τρεις φορές από πλήρωμα του πλοίου, ενώ έστειλε και σχετικό βίντεο. Ο ίδιος αυτόπτης μάρτυρας είχε μιλήσει και στην «Κ» περιγράφοντας τη σκηνή και επισημαίνοντας ότι μετά την πτώση του Καρυώτη το πλοίο απομακρύνθηκε «με ένα νεύμα», σαν να μην είχε συμβεί τίποτα.
Τα τέσσερα μέλη του πληρώματος έχουν συλληφθεί. Ο ύπαρχος διώκεται για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο, ο αξιωματικός καταστρώματος και ο λοστρόμος για συνέργεια σε ανθρωποκτονία και ο πλοίαρχος για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Σήμερα αναμένεται να απολογηθούν στην Εισαγγελία Πειραιά.