Της Δωρίτας Γιαννακού
Προσλάβαμε συμβούλους επικοινωνίας για να φτιάξουν το όνομα και τη φήμη μας. Περί rebranding ο λόγος λοιπόν το οποίο θα προβάλει διεθνώς τα επιτεύγματα της Κύπρου και την πρόοδο μας σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Διότι είναι ευκόλως αντιληπτό ότι έχουμε επιτύχει πολλά πηγαίνοντας δέκα χρόνια πίσω δηλαδή στο 2013 όταν η Κύπρος έγινε κατά κάποιο τρόπο διάσημη διεθνώς αλλά με αρνητικό και όχι θετικό αντίκτυπο. Αλλά και πιο πρόσφατα όταν έσκασε ωσάν βόμβα το σκάνδαλο με τα χρυσά διαβατήρια το οποίο είναι υπό διερεύνηση από την Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς και μάλιστα υπό διερεύνηση ενδεχομένως να είναι και ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Εναρμονιστήκαμε, κάναμε αλλαγές, μειώσαμε το τραπεζικό σύστημα της χώρας, ανοίξαμε πολύκροτες υποθέσεις, διορίσαμε επιτροπές, διεξάγαμε σχετικές έρευνες για άτομα που ανήκαν στο βαθύ κράτος.
Βέβαια, για να είμαστε και σωστοί φυλακή δεν τους στείλαμε πλην κάποιες μικρές εξαιρέσεις. Ωστόσο, κάναμε βήματα προς τα εμπρός χωρίς να σηκώνει όλο αυτό το ‘συμμάζεμα’ κανέναν απολύτως εφησυχασμό. Το ερώτημα που τίθεται στο επίκεντρο είναι κατά πόσον όλα αυτά που πέτυχαμε και διορθώσαμε σβήνουν το κράτος διαφθοράς. Το κράτος της διαφθοράς που και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης ο οποίος ήταν μέλος για εννιά χρόνια της προηγούμενης Κυβέρνησης από την οποία και προήλθε το σκάνδαλο των χρυσών διαβατηρίων παρομοίασε με το Μεξικό που ήταν για χρόνια συνώνυμο των ναρκωτικών και του οργανωμένου εγκλήματος. Πρέπει βέβαια να είμαστε δίκαιοι, αναμφίβολα δεν είναι μόνο η Κύπρος που τα κάνει αυτά, δεν είναι μόνο η Κύπρος που μπλέχτηκε σε θέματα διαφθοράς, δεν είναι μόνο η Κύπρος που οι δικηγόροι και οι λογιστές της έπαιρναν μίζες. Η τάτσα όμως για τη χώρα μας ήταν πολύ μεγάλη και ανεξίτηλη. Αυτό το μίασμα της διαφθοράς και των σκανδάλων λοιπόν είναι που θα επιχειρήσει να καθαρίσει ο διεθνής οίκος Kreab στο εξωτερικό. Το στάβλο του Αυγεία εσωτερικά όμως ποιος θα τον καθαρίσει; Μα η απάντηση είναι εμείς, οι εντός, οι οποίοι υποτίθεται ότι μάθαμε από τα λάθη μας και δεν τα επαναλαμβάνουμε ή μάλλον πιο σωστά έχουμε πλέον θεσπίσει τους κατάλληλους μηχανισμούς για να αποκλείονται τέτοιου είδους φαινόμενα.
Πρέπει να έχουμε στα υπόψη μας ότι είμαστε ακόμα στο μικροσκόπιο και οι ανταγωνιστικοί επενδυτικοί προορισμοί κοιτάζουν πως θα επωφεληθούν. Οπότε ναι προσμετράται στα θετικά το ότι έχουμε πλέον επικοινωνιολόγους με διασυνδέσεις στα διεθνή ΜΜΕ με στόχο να αναλάβουν την εκστρατεία για την ενίσχυση της εικόνας της Κύπρου διεθνώς.
Αυτοί είναι που θα διαχειρίζονται την εικόνα της χώρας μας στο εξωτερικό με στόχο τη σωστή προβολή των επιτευγμάτων της και θα διαχειρίζονται οποιαδήποτε αρνητικά σχόλια υποβοηθώντας στη δημιουργία θετικής φήμης της Κύπρου με επιδίωξη να την καταστήσουν πιο ελκυστική σε επενδυτές. Οι αρμόδιοι φορείς εκτιμούν ότι θα επέλθουν πολλαπλά οφέλη για την Κύπρο από το rebranding, εμείς λέμε ότι φυσικά και είναι προς τη θετική κατεύθυνση και μακάρι να πιάσουν τόπο τα €1,5 εκατ που θα πληρώσουμε για να πάρει σάρκα και οστά.
Την ίδια ώρα όμως πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι επίδοξοι επενδυτές θα αξιολογήσουν το επιχειρηματικό κλίμα και κατά πόσο αυτό είναι ευνοϊκό για τα έργα στα οποία προσανατολίζονται, θα αξιολογήσουν ακόμα τα επίπεδα της διαφθοράς που ενυπάρχουν στη χώρα αλλά και την πολιτική βούληση για να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες για επενδύσεις. Εκεί είναι που κρίνονται όλα και αυτό είναι που χρειαζόμαστε, μια στροφή 180 μοιρών προς τη νομιμότητα. Εμείς οι εντός αλλάξαμε και επιβάλλεται να αλλάξουμε κι άλλο το αφήγημα της χώρας. Τώρα το πως θα το πλασάρουν και πρέπει να το πλασάρουν εκτός/διεθνώς, είναι δουλειά των συμβούλων των οποίων το έργο μένει να κριθεί εν καιρώ.