Kathimerini.com.cy
Τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά, παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, ο αρμόδιος Υπουργός, Πρόδρομος Προδρόμου.
Ο Υπουργός Παιδείας ανέλυσε το Σχέδιο Α' και Β' του Υπουργείου με φόντο πιθανό ενδεχόμενο λειτουργίας με μέτρα προφύλαξης στα σχολεία με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Όπως ανέφερε στην ομιλία του, το Υπουργείο σχεδιάζει ήδη και αναπτύσσει, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση.
«Πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη και αυτό το ενδεχόμενο το οποίο απευχόμαστε βέβαια, αλλά πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Αν, δηλαδή, χρειαστεί και τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη του σχολικού έτους 2020-21, να λειτουργήσουμε με μέτρα προφύλαξης στα σχολεία. Έχουμε προετοιμαστεί για να έχουμε, όπως τώρα, περιορισμούς στον αριθμό μαθητών/μαθητριών που θα φοιτούν. Τον Σεπτέμβριο όμως δεν θα είναι όπως τον περασμένο Μάρτιο. Θα εξασφαλίσουμε τη συνέχεια της φοίτησης είτε με φυσική παρουσία στην τάξη είτε εξ αποστάσεως, ταυτόχρονα. Μπορεί να γίνει και θα κάνουμε όλες τις προεργασίες για να είναι εφικτό. Το δημόσιο σχολείο έχει μπει οριστικά στην ψηφιακή εποχή και θα πρέπει τώρα να αναπτύξουμε και την ψηφιακή παιδαγωγική προσέγγιση.
Αυτό όμως είναι το «σχέδιο Β’». Το βασικό σχέδιό μας, το «σχέδιο Α΄» είναι για να λειτουργήσουν κανονικά τα σχολεία, εφόσον συνεχίσει η χώρα μας να προοδεύει απομακρυνόμενη διαρκώς από το φάσμα της επιδημίας. Σε αυτή την περίπτωση, θα λειτουργήσουμε σε όλα τα σχολεία », είπε ο κ. Προδρόμου.
Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων θα επιστρέψουν στα σχολεία την 1η Σεπτεμβρίου, ενώ οι μαθητές της Δημοτικής Εκπαίδευσης επιστρέφουν νωρίτερα σε σχέση με προηγούμενες χρονιές στα θρανία δηλαδή στις 3 ή 4 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τον Υπουργό Παιδείας οι μαθητές/-τριες της Μέσης Εκπαίδευσης θα επιστρέψουν στα σχολεία στις 4 Σεπτεμβρίου. «Η προσπάθεια που θα κάνουμε είναι να ξεκινήσουν τα μαθήματα, η διδασκαλία στην τάξη, όσο στο δυνατόν ενωρίτερα. Γιατί; Για να ανακτήσουμε τις πρώτες εκείνες μέρες ένα μέρος από την απώλεια διδακτικού χρόνου λόγω του κορωνοϊού» τόνισε ο κ. Προδρόμου.
Αυτούσια η ομιλία του Υπ. Παιδείας:
Έχουμε την τύχη να κλείνουμε τη σχολική χρονιά μέσα στα σχολεία. Και δεν είναι απλώς «τύχη», αλλά είναι το αποτέλεσμα μιας επιτυχημένης προσπάθειας, που καταβάλαμε όλοι μαζί, κινούμενοι στη βάση προσεκτικών και μελετημένων σχεδιασμών που έγιναν από την Κυβέρνηση.
Έγινε σωστός σχεδιασμός, στη βάση επιστημονικών συμβουλών. Θα πρέπει εδώ ξανά να ευχαριστήσουμε την επιστημονική ομάδα συμβούλων, τους επιδημιολόγους, που βοήθησαν την κυβέρνηση να πάρει και να εφαρμόσει τα σωστά μέτρα προφύλαξης. Ιδιαίτερα όμως, από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, θέλω να ευχαριστήσω και τώρα δημόσια τη δρα Ζωή Πανά, όπως και τη δρα Μαρία Κολιού. Διότι και μας βοήθησαν, μαζί και με άλλους γιατρούς του Υπουργείου Υγείας, στην ετοιμασία όλων αυτών των υγειονομικών πρωτοκόλλων που ενεργοποιήθηκαν για τα διάφορα σχολεία μας για την ασφαλή επιστροφή των παιδιών, και έκαναν επιμόρφωση σε εκατοντάδες διευθύντριες και διευθυντές σχολικών μονάδων καθώς και άλλους εκπαιδευτικούς. Θέλω επίσης να ευχαριστήσω και τους συνοδούς για τα παιδιά των ειδικών μονάδων, το προσωπικό των ειδικών σχολείων και πολλά άλλα στελέχη στον χώρο της εκπαίδευσης. Πραγματικά ήταν μεγάλη η συνεισφορά τους στην προσπάθεια να επαναλειτουργήσουμε τα σχολεία μέσα σε συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας.
Εκτός από τον σχεδιασμό και τα σωστά μέτρα, εκτός από την επιστημονική υποστήριξη, αποφασιστικό ρόλο όμως έπαιξε το φιλότιμο, η ευσυνειδησία και η συνεργασία τόσο των κοινωνικών εταίρων και των πολιτικών δυνάμεων, όσο και των ίδιων των πολιτών, από τους οποίους εξαρτάται πάντα η πορεία της χώρας.
Δεν θα μπορούσε όμως εδώ σήμερα να μην υπογραμμίσω – με διπλή και τριπλή γραμμή μάλιστα – τη συνεισφορά και τον ρόλο που διαδραμάτισαν οι εκπαιδευτικοί μας.
Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί μας στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων. Στήριξαν τα παιδιά, στάθηκαν δίπλα σε μαθητές και μαθήτριες στη διάρκεια του κατ’ οίκον περιορισμού, αλλά και ετοίμασαν τα σχολεία και υποδέχτηκαν ξανά τα παιδιά φροντίζοντας τους υγειονομικούς κανόνες και την ασφάλειά των παιδιών μέσα στα σχολεία. Το έχω πει αρκετές φορές, αλλά νιώθω ότι χρειάζεται να το επαναλάβω: οι εκπαιδευτικοί στη Δημοτική και τη Μέση και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, και τώρα και στην προδημοτική και τα νηπιαγωγεία, συμπεριφέρθηκαν υπεύθυνα, ανέπτυξαν πρωτοβουλίες και έδειξαν ότι επιτελούν πολύτιμο λειτούργημα. Το αναγνωρίζουν και οι γονείς και τους οφείλουμε ευχαριστίες.
Όπως, επίσης, ξεχωριστά πρέπει να τονίσουμε την πολύτιμη συμβολή και του υπόλοιπου προσωπικού στα σχολεία. Τις σχολικές εφορείες και όλους τους εργαζόμενους που έτρεξαν, προσαρμόστηκαν γρήγορα και προσπάθησαν ούτως ώστε και να διατηρηθούν τα σχολεία σε καλή κατάσταση, αλλά και να επαναλειτουργούν με όλες τις υγειονομικές πρόνοιες. Θα επαναλάβω ότι ιδιαίτερα πρέπει να στρέψουμε την προσοχή και να απευθύνουμε ευχαριστίες στο προσωπικό για την καθαριότητα των σχολείων, στις καθαρίστριες, που επωμίστηκαν πολύ μεγαλύτερο βάρος και φέρουν σε πέρας με αφοσίωση την αποστολή τους.
Aυξημένες υποχρεώσεις
Έχοντας όμως αυτά από την προηγούμενη περίοδο και σημειώνοντας όλη την υπομονή που έχουν κάνει και τη σύνεση που έδειξαν και τα παιδιά της σχολικής ηλικίας αλλά και οι οικογένειες, καταλαβαίνουμε ότι είναι αυξημένες και οι υποχρεώσεις όλων μας. Και για την ομαλή ολοκλήρωση αυτής της σχολικής χρονιάς – και εδώ υπολογίζω στην έγνοια και την υπευθυνότητα της Βουλής των Αντιπροσώπων για να κάνουμε τις ρυθμίσεις εκείνες που θα αποσβέσουν τις συνέπειες της επιδημίας ώστε να μην επιβαρυνθούν με κανένα τρόπο μαθητές και μαθήτριες / θα επανέλθουμε όμως σε αυτό – όπως και για την ομαλή έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Θα παρουσιάσω τους σχεδιασμούς που εδώ και καιρό κάνουμε στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) για τη νέα σχολική χρονιά. Με διάφορα εναλλακτικά σενάρια, για να προβλέψουμε κάθε ενδεχόμενο. Αντλούμε και διδάγματα από τη φετινή εμπειρία και από το πραγματικό κατόρθωμα του δημόσιου σχολείου, που χρησιμοποίησε την ψηφιακή τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά μέσα σε διάστημα μερικών εβδομάδων μόνο και κατάφερε να στηρίξει τα παιδιά που έμειναν στο σπίτι. Και ήταν κατόρθωμα. Χωρίς την απαραίτητη προετοιμασία, αφού οι συνθήκες και η ανωτέρα βία το επέβαλαν, καταφέραμε με τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία μας να αναπτύξουμε σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αλλά και γενικότερα ηλεκτρονική στήριξη για όλες τις βαθμίδες. Βεβαίως και υπήρξαν προβλήματα. Όχι όμως ανυπέρβλητα. Φυσικά και υπήρξαν κενά, αλλά τα όσα κάναμε υπερτερούν κατά πολύ των κενών που παρατηρήθηκαν. Γι’ αυτό λοιπόν υπολογίζουμε ότι με αυτό το έμψυχο υλικό και με καλύτερη οργάνωση, αφενός θα κρατήσουμε για πάντα το κεκτημένο της ψηφιακής τεχνολογίας στο σχολείο και θα το αναπτύξουμε, αφετέρου θα είμαστε έτοιμοι για τη νέα χρονιά.
Σχέδιο Α' και Σχέδιο Β'
Το πρώτο, λοιπόν, είναι ότι το Υπουργείο σχεδιάζει ήδη και αναπτύσσει, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Θα δοθεί η ευκαιρία, κύριε Πρόεδρε, να σας το αναπτύξουμε ξεχωριστά και με λεπτομέρεια στη συνέχεια.
Πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη και αυτό το ενδεχόμενο το οποίο απευχόμαστε βέβαια, αλλά πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Αν, δηλαδή, χρειαστεί και τον Σεπτέμβριο, με την έναρξη του σχολικού έτους 2020-21, να λειτουργήσουμε με μέτρα προφύλαξης στα σχολεία. Έχουμε προετοιμαστεί για να έχουμε, όπως τώρα, περιορισμούς στον αριθμό μαθητών/μαθητριών που θα φοιτούν. Τον Σεπτέμβριο όμως δεν θα είναι όπως τον περασμένο Μάρτιο. Θα εξασφαλίσουμε τη συνέχεια της φοίτησης είτε με φυσική παρουσία στην τάξη είτε εξ αποστάσεως, ταυτόχρονα. Μπορεί να γίνει και θα κάνουμε όλες τις προεργασίες για να είναι εφικτό. Το δημόσιο σχολείο έχει μπει οριστικά στην ψηφιακή εποχή και θα πρέπει τώρα να αναπτύξουμε και την ψηφιακή παιδαγωγική προσέγγιση.
Αυτό όμως είναι το «σχέδιο Β’». Το βασικό σχέδιό μας, το «σχέδιο Α΄» είναι για να λειτουργήσουν κανονικά τα σχολεία, εφόσον συνεχίσει η χώρα μας να προοδεύει απομακρυνόμενη διαρκώς από το φάσμα της επιδημίας. Σε αυτή την περίπτωση, θα λειτουργήσουμε σε όλα τα σχολεία.
Κτηριακός Σχεδιασμός
Τα σχολεία μας, ως κτηριακή υποδομή προοδεύουν. Για το 2020 ο συνολικός προϋπολογισμός μας, η εντολή που μας έδωσε με τη ψήφο της η Βουλή, φτάνει σε 25 εκατομμύρια. Από τα οποία, 4,5 εκατ. Αφορούν σε ανεγέρσεις νέων σχολείων που προχωρούν, άλλα 3 εκατ. σε επεκτάσεις υφιστάμενων σχολικών μονάδων και 17 εκατ. σε βελτιώσεις, δηλαδή διάφορα απαραίτητα έργα για βελτίωση υφιστάμενων σχολικών κτηρίων. Προσθέστε 500.000 για υποδομές σχολικού αθλητισμού και έχουμε τη δαπάνη των 25 εκατομμυρίων.
Για να έχετε μια καθαρή εικόνα, αυτή τη στιγμή υλοποιούνται 32 έργα (ανεγέρσεις, επεκτάσεις και βελτιώσεις) με δαπάνη 22 εκατ. Ακόμα σχεδόν μισό εκατ. Αφορούν σε πολλά έργα μικρής κλίμακας. Ενώ 1,5 εκατ. διατίθεται και στις Σχολικές Εφορείες για μικρής κλίμακας έργα.
Μέσα στο 2020 προγραμματίζεται έναρξη έργων ανέγερσης, επεκτάσεων και βελτιώσεων, συνολικής δαπάνης πέραν των 18 εκατ. Κάτι άλλο σημαντικό είναι ότι, προχωρώντας το σχέδιο για την εγκατάσταση Φωτοβολταϊκών Συστημάτων Συμψηφισμού Μετρήσεων και Θερμομόνωσης Οροφής, είμαστε στην τελική φάση για τους διαγωνισμούς από την ΑΗΚ, με τα έγγραφα να βρίσκονται στην Ελεγκτική Υπηρεσία και το Γενικό Λογιστήριο για απόψεις.
Νέα σχολική χρονιά και κανονισμοί λειτουργίας
Η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει την 1η Σεπτεμβρίου. Όπως πάντα. Να τονίσω εδώ ότι δεν προκύπτει κανένα εργασιακό θέμα με τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί προβλέπεται να παρουσιαστούν στο σχολείο την Τρίτη 1η Σεπτεμβρίου 2020, όπως κάθε χρόνο. Η προσπάθεια που θα κάνουμε είναι να ξεκινήσουν τα μαθήματα, η διδασκαλία στην τάξη, όσο στο δυνατόν ενωρίτερα. Γιατί; Για να ανακτήσουμε τις πρώτες εκείνες μέρες ένα μέρος από την απώλεια διδακτικού χρόνου λόγω του κορωνοϊού.
Δεν θα αναπληρώσουμε όλο τον χαμένο χρόνο, όχι. Θα ήταν αδύνατο. Μπορούμε όμως να αφιερώσουμε μια βδομάδα ή 10-15 μέρες, προκειμένου να συμπληρώσουν τα παιδιά ένα βασικό «γνωστικό πυρήνα» και να παρακολουθήσουν απρόσκοπτα τις σχολικές εργασίες τη νέα σχολική χρονιά.
Και αφού μιλάμε για αναπλήρωση του απολεσθέντος διδακτικού χρόνου, να καταστήσουμε κάτι σαφές. Εμείς μιλάμε στο Υπουργείο και έχουμε σχεδιάσει τον μετριασμό της απώλειας διδασκαλίας, μέσα σε λογικά πλαίσια. Έχω ακούσει να γίνεται λόγος για «υπερεξουσίες» που ζητά ο Υπουργός. Όχι! Το αντίθετο συμβαίνει. Ο Υπουργός -δηλαδή εγώ- θέλει να αποφύγει «υπερεξουσίες». Να μιλήσουμε για έκτακτες εξουσίες; Ο σημερινός Κανονισμός – που ελπίζω να μη θέλετε να εφαρμόσουμε – προβλέπει για τη Δημοτική Εκπαίδευση ότι, σε περίπτωση απώλειας διδακτικού χρόνου λόγω εκτάκτων συνθηκών, πρέπει να γίνει αναπλήρωση του διδακτικού χρόνου «εξ ολοκλήρου».
Συνειδητοποιούμε τι σημαίνει αυτό; Αυτές και αν είναι de facto αυξημένες εξουσίες. Δεν θέλουμε να αλλάξουμε τον Κανονισμό αυτό; Καλώς. Θέλουμε να εφαρμόσουμε την υφιστάμενη πρόνοια; Εξ ολοκλήρου; Δηλαδή να αναπληρώσουμε τον διδακτικό χρόνο που χάθηκε για τα Δημοτικά σχολεία μεταξύ 13ης Μαρτίου και 21ης Μαΐου; Λογαριάστε τότε μέχρι πού θα φτάσουμε. Θα πρέπει να διδάσκουν στα Δημοτικά σχολεία μέχρι τον Σεπτέμβριο! Και πάλι δεν θα φτάνει ο χρόνος, αν λάβουμε υπόψη ότι η διδασκαλία τώρα είναι σε ομάδες εκ περιτροπής.
Άκουσα, εδώ στη Βουλή, να γίνεται λόγος για «εργασιακά θέματα». Μα γι’ αυτό ακριβώς μιλάμε κι εμείς: για εργασιακά ζητήματα. Προτείνει, δηλαδή, το Υπουργείο, μετά και από έγκριση της Νομικής Υπηρεσίας, να απαλλάξουμε τους εκπαιδευτικούς της Δημοτικής εκπαίδευσης και τα παιδιά από την υποχρέωση που προβλέπουν οι Κανονισμοί για να αναπληρώσουν «εξ ολοκλήρου» την απώλεια διδασκαλίας. Για να καταλάβω: αυτοί που διαμαρτύρονται, θέλουν να εφαρμοστεί ο υφιστάμενος Κανονισμός; Το θέλουμε; Και να προσθέσω βέβαια, αν μου επιτρέπετε, και ένα πολιτικό σχόλιο. Tους Κανονισμούς αυτούς για την εξ ολοκλήρου αναπλήρωση δεν τους έκανε η σημερινή Κυβέρνηση. Προϋπήρχαν και ίσχυαν σε προηγούμενες προεδρίες. Εμείς προσπαθούμε να προσαρμόσουμε τα πράγματα στις συνθήκες της πανδημίας. Γιατί, λοιπόν, όλη αυτή η αντίδραση και τα σχόλια που ακούμε;
Θα το καταστήσω σαφές. Το Υπουργείο μπορεί να εφαρμόσει τους υφιστάμενους Κανονισμούς. Αν έτσι κρίνει η Βουλή, θα το κάνουμε. Να ξέρουμε όμως ποιες είναι οι συνέπειες. Στη Δημοτική Εκπαίδευση οφείλουμε, σε τέτοια περίπτωση, να αναπληρώσουμε εξ ολοκλήρου όλο τον διδακτικό χρόνο που χάθηκε. Από την άλλη, στη Μέση Εκπαίδευση θα έχουμε και ανεξεταστέους και παιδιά σε στασιμότητα, ενώ η πολιτική απόφαση που ελήφθη από αυτή την Κυβέρνηση – και την οποία νομίζω συμμερίζεστε – είναι ότι κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες της επιδημίας θα ήταν αδιανόητο κάτι τέτοιο. Θέλετε να προχωρήσουν, όπως οφείλουν στη βάση των υφιστάμενων Κανονισμών, τα σχολεία και οι καθηγητικοί σύλλογοι και να έχουμε αριθμό παιδιών που θα μείνουν στάσιμα ή θα οδηγηθούν σε αντεξετάσεις τον Σεπτέμβριο;
Συνεπώς, ο Υπουργός δεν θέλει καμία «υπερεξουσία», θέλει να ισχύσει η πολιτική της κατανόησης και της ηπιότητας που εξήγγειλε η Κυβέρνηση, προς όφελος των παιδιών και με σκοπό να αντιμετωπίσουμε τις έκτακτες συνθήκες που προέκυψαν. Αν όμως η Βουλή θέλει να ισχύσουν οι Κανονισμοί που ίσχυαν, ανεξαρτήτως της επιδημίας, το Υπουργείο θα τους εφαρμόσει, όπως έκανε κάθε χρόνο. Να ξέρετε όμως ότι το τίμημα θα το πληρώσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες και οι εκπαιδευτικοί. Θέλουμε ανεξεταστέους και στάσιμους; Θέλουμε υποχρέωση της Δημοτικής Εκπαίδευσης να συνεχίσει το σχολικό έτος 2019-2020 μέχρι τον Οκτώβριο;
Πέραν αυτών, που είναι βέβαια οι δικές σας αποφάσεις, να εκθέσω σε γενικές γραμμές και ανεξαρτήτως αυτών των ρυθμίσεων τις προετοιμασίες που έχουν γίνει στο Υπουργείο.
Στελέχωση
Για τη στελέχωση, μεριμνήσαμε. Στην παγοποίηση θέσεων που έχει αποφασιστεί για να αντιμετωπισθούν οι δημοσιονομικές συνέπειες της κρίσης, δεν συμπεριλαμβάνονται οι θέσεις διευθυντών τόσο σε Δημοτική όσο και σε Μέση Εκπαίδευση. Θα πληρωθούν οι 31 θέσεις διευθυντών Δημοτικής και οι διευθυντικές θέσεις Μέσης. Όπως επίσης θα αποπαγοποιηθούν –με την έγκριση βεβαίως της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, που ελπίζω να έχουμε – οι 5 θέσεις Πρώτων Λειτουργών Εκπαίδευσης και άλλες 5 θέσεις Επιθεωρητών σε Δημοτική και Μέση. Έχει ολοκληρωθεί και προωθείται ο σχεδιασμός των αναγκών, και πιστεύω ότι με τη συνεργασία και την καλή θέληση της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας θα είμαστε έτοιμοι τον Σεπτέμβριο. Θα ολοκληρωθούν δηλαδή το επόμενο διάστημα οι μεταθέσεις και η πλήρωση θέσεων πρώτου διορισμού, όπως και ο διορισμός πρόσθετου προσωπικού (συμβασιούχων). Ενώ τις επόμενες μέρες ολοκληρώνεται και η διαδικασία αποσπάσεων, με μια πολιτική εξορθολογισμού με την οποία επιδιώκουμε να μπει μια τάξη, και θα το συζητήσουμε και αυτό όπως έπρεπε να είχε γίνει προ πολλού, αλλά θα γίνει τώρα.
Δημοτική Εκπαίδευση
Η σχολική χρονιά θα αρχίσει την 1η Σεπτεμβρίου και η διδασκαλία θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες -το ταχύτερο δυνατό- προκειμένου να εξασφαλίσουμε περίπου 10 ημέρες διδασκαλίας, οι οποίες θα αφιερωθούν στον μετριασμό της απώλειας διδακτικού χρόνου κατά τη φετινή σχολική χρονιά (μπορεί να είναι 7, μπορεί 10, μπορεί και 14 μέρες). Στη βάση αυτής της αρχικής ενισχυτικής διδασκαλίας για τον μετριασμό της απώλειας διδακτικού χρόνου της προηγούμενης χρονιάς, δεν αναμένονται προβλήματα στη λειτουργία της Δημοτικής εκπαίδευσης.
Μιλάμε για παρουσία των εκπαιδευτικών την 1η Σεπτεμβρίου αντί στις 7, δηλαδή για διαφορά 4 εργάσιμων ημερών. Πρόκειται ουσιαστικά για μέτρο προστασίας των εκπαιδευτικών έναντι της διάταξης που ισχύει για αναπλήρωση «εξ ολοκλήρου» του απολεσθέντος διδακτικού χρόνου.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει η διδασκαλία να ξεκινήσει στις 3 ή 4 Σεπτεμβρίου και θα κερδίσουμε τον χρόνο σε σχέση με την προβλεπόμενη έναρξη στις 14 Σεπτεμβρίου, για την αναπλήρωση του χαμένου διδακτικού χρόνου.
Θα δοθεί έμφαση στην Α’ Δημοτικού προκειμένου να καλύψουμε κενά από την προηγούμενη χρονιά στην Προδημοτική, αφού πρόκειται για μια κρίσιμη χρονιά μετάβασης. Αλλά θα αναπληρωθούν κενά σε όλες τις τάξεις.
Στη Δημοτική Εκπαίδευση θα δοθεί επίσης έμφαση στην προετοιμασία υλικού και ετοιμότητας για την ασύγχρονη εκπαίδευση, ενώ εάν παραστεί ανάγκη θα λειτουργήσει και εξ αποστάσεως διδασκαλία για τον ανώτερο κύκλο (Δ-Στ τάξεις).
Το Δημοτικό Σχολείο όπως και η προδημοτική πρέπει να παρουσιαστεί στη νέα σχολική χρονιά με πλήρεις Ιστοσελίδες και με αξιοποίηση της πρωτοβουλίας εκπαιδευτικών προκειμένου να έχουμε μια τράπεζα ψηφιακού υλικού και επαρκείς παρουσιάσεις για το τηλεοπτικό πρόγραμμα. Αυτές οι δυνατότητες μπορεί εξάλλου να αξιοποιηθούν επωφελώς ακόμα και αν η λειτουργία των σχολείων είναι πλήρης, χωρίς οποιαδήποτε προστατευτικά μέτρα για την επιδημία.
Ωράριο λειτουργίας σχολείων
Τι ώρα θα χτυπάει το κουδούνι; Έχουμε ήδη κάνει πρόταση για έναρξη διαλόγου, προκειμένου να διαφοροποιηθούν τα ωράρια λειτουργίας των σχολείων, αναλόγως της εκπαιδευτικής βαθμίδας. Εννοείται πως δεν θα επηρεαστεί καθόλου το σύνολο του διδακτικού χρόνου.
Παιδαγωγική υποστήριξη - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Τα διδακτικά βιβλία είναι έτοιμα. Όλα τα διδακτικά βιβλία που έρχονται από την Ελλάδα βρίσκονται ήδη στις αποθήκες του ΥΠΠΑΝ και θα διατεθούν έγκαιρα. Οι δικές μας εκδόσεις, της Υπηρεσίας Ανάπτυξης Προγραμμάτων, θα έχουν φτάσει μέχρι το τέλος Ιουνίου σε ποσοστό 90% στις αποθήκες του ΥΠΠΑΝ. Ένας μικρός αριθμός βιβλίων που έπρεπε να αναθεωρηθούν, βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης και της εκτύπωσης και θα είναι έτοιμα μέχρι το τέλος Αυγούστου 2020. Παράλληλα, σε συνεργασία και με τη Σχολή Τυφλών το Παιδαγωγικού Ινστιτούτο ετοιμάζει τα βιβλία είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή που χρειάζονται για παιδιά με μειωμένη όραση. Αντίστοιχα, προχωρά και η προετοιμασία βιβλίων για την εκμάθηση της ελληνικής ως ξένης γλώσσας για παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία.
Ευχαριστίες στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για την προσπάθεια συντονισμού και ταχύρρυθμης επιμόρφωσης στο πρόγραμμα MS Teams. Επιμορφώθηκαν με πραγματικά ταχύρρυθμες διαδικασίες, προλαβαίνοντας το κατεπείγον της επιδημίας, πέραν των 3000 εκπαιδευτικών και συνεχίζουμε. Θα προχωρήσουμε σε δεύτερη φάση επιμόρφωσης, όχι απλά για τη χρήση του λογισμικού, αλλά για και ο παιδαγωγικό περιεχόμενο. Αυτό εντάσσεται στον Στρατηγικό Σχεδιασμό για την Αξιοποίηση της Ψηφιακής Τεχνολογίας στη Εκπαίδευση, που θα σας παρουσιάσουμε αργότερα.
Με ανάλογο τρόπο προχωρούμε με γοργούς ρυθμούς και επιταχυνόμενες διαδικασίες όσον αφορά την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών, τα προγράμματα επιμόρφωσης και ειδικότερα το «διήμερο εκπαιδευτικού» για τη Δημοτική Εκπαίδευση, τον Σεπτέμβριο, που φέτος μπορεί να διευρυνθεί, αφού θα προσφερθεί με εξ αποστάσεως διαδικασία. Όπως επίσης προχωρεί με προβλέψεις η επιμόρφωση νεοπροαχθέντων διευθυντών, καθώς και επιθεωρητών, συντονιστών βοηθών διευθυντών κλπ.
Μέση Τεχνική και Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
Στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση θα λειτουργήσουν 11 Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΤΕΣΕΚ), τέσσερα Λύκεια-ΤΕΣΕΚ, πέντε Εσπερινές Τεχνικές Σχολές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΣΤΕΕ), Προγράμματα Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στις Ειδικές Σχολές και Προγράμματα Εσπερινών Τεχνικών Σχολών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο Σχολείο Φυλακών. Μετά την επτυχή λειτουργία του Λυκείου-ΤΕΣΕΚ Πόλης Χρυσοχού και του Ξενοδοχειακού Τμήματος του Απεήτειου Γυμνασίου Αγρού από τη σχολική χρονιά 2019-20, έχουμε ακόμα δυο μικτά σχολεία. Το Λύκειο-ΤΕΣΕΚ Αγ. Χαραλάμπους Έμπας και τη Σχολή Ομόδους. Ολοκληρώθηκε και συνεχίζεται η επέκταση του θεσμού των ΕΣΤΕΕ με τρεις νέες σχολές σε Λάρνακα, Πάφο και ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου. Εκτός του κλάδου Ναυτιλιακών και Θαλάσσιων Επαγγελμάτων που συνεχίζει στη Λεμεσό και του κλάδου Γαλακτοκομίας-Τυροκομίας και Οινοποιίας που λειτούργησαν φέτος και συνεχίζουν, θα λειτουργήσει και κλάδος αισθητικής το 2020-21 στη Λευκωσία.
Μέση Γενική Εκπαίδευση
Στη Μέση Γενική Εκπαίδευση θα αναπροσαρμοσθούν οι δείκτες Επιτυχίας/Επάρκειας προκειμένου στο πρώτο διάστημα του μηνός Σεπτεμβρίου να ενισχυθούν σε όλες τις τάξεις οι μαθητές/-τριες με ένα «πυρήνα γνώσεων» απαραίτητο για την απρόσκοπτη φοίτηση.
Η διδασκαλία μπορεί να ξεκινήσει μερικές μέρες ενωρίτερα και στο πρώτο διάστημα Σεπτεμβρίου θα αναπτυχθεί ένα πρόγραμμα κάλυψης των βασικών πυρηνικών γνώσεων και δεξιοτήτων, προκειμένου να γίνει ομαλά η φοίτηση στη διάρκεια του σχολικού έτους 2020-21. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην Α’ Γυμνασίου, όπως και στην Α’ Λυκείου και Τεχνικών Σχολών.
Ως προς τη στελέχωση, αναμένοντας μετά από συνεννοήσεις ότι η ΕΕΥ θα ανακοινώσει μέχρι τα μέσα αυτού του μήνα τις πρώτες μεταθέσεις, θα έχουμε πριν το τέλος του μήνα τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες.
Μέχρι το τέλος του μήνα προβλέπεται να έχουμε με ηλεκτρονικές διαδικασίες τις εγγραφές των μαθητών/-τριών. Οι εκπαιδευτικοί θα παρουσιαστούν στα σχολεία την 1η Σεπτεμβρίου και οι μαθητές/-τριες στις 4 Σεπτεμβρίου. Το διάστημα μεταξύ της 1ης και της 3ης Σεπτεμβρίου επαρκεί για να γίνουν όλες οι προπαρασκευαστικές εργασίες (κατανομή μαθητών σε τμήματα, κατανομή υπευθυνότητας τμημάτων, ενημέρωση, προετοιμασία /προγραμματισμός, ετοιμασία αιθουσών/ εργαστηρίων, έλεγχος υλικών, καταρτισμός ωρολογίου προγράμματος). Τα σεμινάρια επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών από τις επιθεωρήσεις, στη βάση των νέων δυνατοτήτων που έχουμε αναπτύξει, μπορούν να γίνουν και σε απογευματινές ώρες με αξιοποίηση του συστήματος εξ αποστάσεως κατάρτισης.
Θέλω να ελπίζω ότι και με τη δική σας βοήθεια – αφού γνωρίζω την έγνοια που έχετε για την ομαλή λειτουργία των σχολείων και την ανάκαμψη μετά τη δοκιμασία της πανδημίας – θα προσφέρουμε στα παιδιά την εκπαίδευση που δικαιούνται το 2020-21, και στους γονείς την ικανοποίηση ότι το δημόσιο σχολείο ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες τους. Θέλω να ευχαριστήσω τους οργανωμένους γονείς όλων των βαθμίδων για τη συνεργασία που είχαμε. Περάσαμε δύσκολες στιγμές, αλλά έχουμε κοινό σκοπό, το καλό των παιδιών μας και του δημοσίου σχολείου.