ΚΥΠΕ
Τη διαφοροποίηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων στην Προδημοτική Εκπαίδευση απαιτούν Παγκύπρια Οργάνωση Ελλήνων Δασκάλων (ΠΟΕΔ) και Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων και Κηδεμόνων Δημόσιων και Κοινοτικών Νηπιαγωγείων και προειδοποιούν ότι σε αντίθετη περίπτωση «θα μελετήσουν από κοινού πιθανούς τρόπους αντίδρασης».
Οι δύο φορείς, όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, «στα πλαίσια της συνεργασίας τους και των κοινών τους πρωτοβουλιών για βελτίωση της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης σε παιδιά προσχολικών ηλικιών, μελέτησαν από κοινού τόσο το υγειονομικό πρωτόκολλο που αφορά τα Δημόσια και Κοινοτικά Νηπιαγωγεία όσο και τους χειρισμούς του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας που σχετίζονται με την έναρξη της σχολικής χρονιάς στην Προδημοτική Εκπαίδευση και την επαναλειτουργία των δημόσιων νηπιαγωγείων, μέσα στις ιδιάζουσες συνθήκες που επικρατούν λόγω της πανδημίας».
Μετά από τη μελέτη του υγειονομικού πρωτοκόλλου και παρακολουθώντας τους χειρισμούς του θέματος από το Υπουργείο Παιδείας, ΠΟΕΔ και Οργανωμένοι Γονείς Προδημοτικής Εκπαίδευσης «εκφράζουν την ανησυχία τους και τη έντονή τους δυσαρέσκεια για την όλη κατάσταση και, ιδιαίτερα, για την έκδοση του συγκεκριμένου υγειονομικού πρωτοκόλλου, το οποίο βρίσκεται σε απόλυτη αντιδιαστολή με την εκπαιδευτική πραγματικότητα της Δημόσιας Προδημοτικής Εκπαίδευσης».
Όπως αναφέρουν οι δύο οργανώσεις, «ουσιαστικά το ΥΠΠΑΝ δεν προχώρησε σε κανέναν ειδικό σχεδιασμό για την Προδημοτική Εκπαίδευση, ο οποίος θα έπρεπε να έχει βασιστεί στις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών των προσχολικών ηλικιών». Επίσης, «το συγκεκριμένο υγειονομικό πρωτόκολλο περιέχει πάρα πολλές ασάφειες και αφήνει ακαθόριστα πολλά θέματα, για τα οποία έπρεπε να υπάρχουν συγκεκριμένες αναφορές και σαφείς οδηγίες».
«Είναι ανέφικτο για το υφιστάμενο εκπαιδευτικό, γραμματειακό και άλλο βοηθητικό προσωπικό να εφαρμόσει τις πρόνοιες του πρωτοκόλλου, πρώτον διότι είναι ελάχιστα αυτά τα άτομα σε αριθμόν και δεύτερον διότι το πρωτόκολλο όχι μόνον καταστρατηγεί, αλλά ακυρώνει την όλη φιλοσοφία και κάθε παιδαγωγική αρχή, στην οποία βασίζεται η πραγμάτωση της διαδικασίας διδασκαλίας-μάθησης, στο σύγχρονο νηπιαγωγείο» αναφέρουν ΠΟΕΔ και Οργανωμένοι Γονείς Προδημοτικής.
Προσθέτουν ότι «τα νηπιαγωγεία, με το πρωτόκολλο αυτό, δυστυχώς, μετατρέπονται από σχολεία και χώρους χαράς, συνεργασίας και αλληλεπίδρασης για τα παιδιά σε ‘χώρους στάθμευσης παιδιών’». Οι δύο οργανώσεις, «καταθέτουν σειρά εισηγήσεων και αναμένουν από το ΥΠΠΑΝ να προχωρήσει στις ρυθμίσεις εκείνες, οι οποίες θα επιτρέπουν την ομαλή, αποτελεσματική και απρόσκοπτη λειτουργία των δημόσιων νηπιαγωγείων, με στόχο την ασφάλεια παιδιών και εκπαιδευτικών αλλά και τη βέλτιστη συνέχιση του παιδαγωγικού έργου».
Στις εισηγήσεις περιλαμβάνεται «η μείωση του αριθμού παιδιών ανά τμήμα, η αύξηση του βοηθητικού προσωπικού ώστε να υπάρχει μία σχολική βοηθός σε κάθε τμήμα και η διάθεση κονδυλίων για αγορά επιπρόσθετων θρανίων / τραπεζιών και ατομικού εξοπλισμού για τα παιδιά». Οι δύο φορείς εισηγούνται επίσης «δημιουργία κατάλληλων στεγασμένων χώρων, για την παραμονή των παιδιών στο ύπαιθρο και οργάνωση και εφαρμογή ωρολογίου προγράμματος για τα νηπιαγωγεία, λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν μονοθέσια, διθέσια και πολυθέσια νηπιαγωγεία».
Εισηγούνται και «διαφοροποίηση των ημερομηνιών προσέλευσης των παιδιών, έτσι ώστε να μπορεί το κάθε σχολείο να εφαρμόσει πρόγραμμα σταδιακής προσέλευσης παιδιών και να επιτρέπεται να μπορούν να τα συνοδεύσουν οι γονείς τους όπου χρειάζεται όπως και τη σύσταση διεπιστημονικής επιτροπής αποτελούμενη από επιδημιολόγους, παιδοψυχολόγους, εποπτικό προσωπικό της προδημοτικής εκπαίδευσης του ΥΠΠΑΝ και μάχιμους νηπιαγωγούς».
Αυτή η επιτροπή θα έχει έργο της, «τη διαφοροποίηση του υφιστάμενου πρωτοκόλλου και τη συνεχή παρακολούθηση του, ώστε να είναι δυνατή η συνεχής τροποποίηση του αναλόγως των υγειονομικών συνθηκών που επικρατούν». Η ΠΟΕΔ και η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων και Κηδεμόνων Δημόσιων και Κοινοτικών Νηπιαγωγείων, καλούν το ΥΠΠΑΝ, «έστω και καθυστερημένα, να λάβει σοβαρά υπόψη τις απόψεις και εισηγήσεις τους και να προχωρήσει τάχιστα σε διαφοροποίηση του υγειονομικού πρωτοκόλλου, που αφορά στην Προδημοτική Εκπαίδευση και να επανέλθει σε μια ολοκληρωμένη πρόταση ειδικά προσαρμοσμένη για τα νηπιαγωγεία και τις ανάγκες των παιδιών». «Σε διαφορετική περίπτωση θα μελετήσουν από κοινού πιθανούς τρόπους αντίδρασης», καταλήγει η κοινή τους ανακοίνωση.