ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Υπάρχουν τρόποι να βοηθηθεί η θεατρική ανάπτυξη του τόπου

Θέση παίρνουν οι συντεχνίες των ηθοποιών για τη μη ύπαρξη κυπριακής παραγωγής στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Θέση παίρνουν και οι συντεχνίες των ηθοποιών, Ένωση Ηθοποιών Κύπρου και Κλαδική Καλλιτεχνών Θεάτρου ΣΗΔΗΚΕΚ - ΠΕΟ σχετικά με τη μη ύπαρξη κυπριακής παραγωγής στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, το οποίο πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στην Κύπρο. Το θέμα τη μη συμπερίληψης κυπριακών προτάσεων κοινοποίησαν οι σκηνοθέτες που είχαν αιτηθεί στο Φεστιβάλ, Ανδρέας Χριστοδουλίδη, Ανδρέας Αραούζο, Μάριος Κακουλή, Ονησίφορος Ονησιφόρου, μετά την απόσυρση της πρότασης της Μαγδαλένας Ζήρα, η οποία θα σκηνοθετήσει τελικά στον ΘΟΚ.

Στην ανακοίνωσή τους οι δύο συντεχνίες αναφέρουν πως χωρίς να θέλουν να αμφισβητήσουν τις αποφάσεις της Επιτροπής Επιλογής για τις καλλιτεχνικές προτάσεις των αιτούντων,  η απόφαση αυτή στερεί από ένα αριθμό Κυπρίων καλλιτεχνών άλλη μια ευκαιρία εργοδότησης σε μια περίοδο που ο κλάδος δέχεται ήδη εξαιρετικές πιέσεις.

Στην ανακοίνωσή τους οι συντεχνίες σημειώνουν πως οι διοργανωτές θα μπορούσαν να είχαν προβεί σε διάφορες ενέργειες, ώστε να καταστεί δυνατόν να υπάρξει κυπριακή παραγωγή, αλλά και να ανοίξει διάλογος μεταξύ φορέων και καλλιτεχνών ώστε να εντοπιστο΄ύν οι λόγοι για τους οποίους οι κυπριακές προτάσεις υστερούν. Ειδικότερα προτείνεται πως οι διοργανωτές θα μπορούσαν να προσεγγίσουν τον καλλιτέχνη με τη λιγότερο ελλιπή πρόταση και να τον βοηθήσουν να την βελτιώσει ή αναθεωρήσει, η να ανακοινώσουν νέα περίοδο αιτήσεων. 

 

Ολόκληρη η Επιστολή

Παρακολουθώντας τις εξελίξεις σε σχέση με την επιλογή των συμμετοχών στο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος για το καλοκαίρι του 2024, εκφράζουμε τον προβληματισμό και τις ανησυχίες μας σε σχέση με τα όσα διαδραματίζονται.

Σε σχέση με τις δύο επιστολές που μας κοινοποιήθηκαν από το ΚΚΔΙΘ (3/Α/2024, ημερομηνίας 21/03/24) και από την ομάδα των τεσσάρων σκηνοθετών (κυρίους Χριστοδουλίδη, Αραούζο, Κακουλή, Ονησιφόρου ημερομηνίας 12/03/24) αναφορικά με το Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος, επιθυμούμε να δηλώσουμε τα εξής:

Εάν η υπόθεση των τεσσάρων σκηνοθετών ευσταθεί (κάτι που δεν απορρίπτει το ΚΚΔΙΘ στην απάντησή του) διαφαίνεται πως δυστυχώς για άλλη μία χρονιά δεν θα υπάρξει κυπριακή εκπροσώπηση στο σημαντικότερο θεσμό για το αρχαίο δράμα στη χώρα μας.

Σε πρακτικό επίπεδο, βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να επισημάνουμε πως αυτόματα η απόφαση αυτή στερεί από ένα αριθμό Κυπρίων καλλιτεχνών άλλη μια ευκαιρία εργοδότησης σε μια περίοδο που ο κλάδος δέχεται ήδη εξαιρετικές πιέσεις.

Πέραν όμως του εργασιακού και χωρίς κανένα δικαίωμα ή πρόθεση να αμφισβητήσουμε τις αποφάσεις της Επιτροπής Επιλογής για τις καλλιτεχνικές προτάσεις των αιτούντων, οφείλουμε να καταθέσουμε τους προβληματισμούς μας και για άλλα εξίσου σημαντικά ζητήματα που προκύπτουν.

Το Φεστιβάλ αυτό είναι και η μοναδική πλατφόρμα στην Κύπρο που μπορεί να δώσει βήμα σε νέους ή παλαιότερους Κύπριους σκηνοθέτες για μελέτη και παρουσίαση ολοκληρωμένης δουλειάς πάνω στο Αρχαίο Δράμα. Θεωρούμε αυτονόητη την ανάγκη οι Κύπριοι δημιουργοί να εκπροσωπούνται και να δοκιμάζονται στο Φεστιβάλ.

Η θέση πως μετά την απόσυρση της πρότασης της κυρίας Ζήρα, καμία άλλη κυπριακή παραγωγή δεν κρίνεται άξια να εκπροσωπήσει την Κύπρο στον εγχώριο θεσμό μπορεί τυπικά και βάσει των όρων προκήρυξης να είναι ορθή, αλλά δεν αφήνει κανέναν από τους εμπλεκόμενους ικανοποιημένο.

Θα μπορούσε η επιτροπή να ενημερώσει τους αιτούντες αναλυτικά για τους λόγους απόρριψης και να τους δώσει την ευκαιρία να αναβαθμίσουν τις συγκεκριμένες ή μελλοντικές τους προτάσεις.

Θα μπορούσαν οι διοργανωτές μπροστά στο ενδεχόμενο να μην υπάρξει κυπριακή εκπροσώπηση, να προσεγγίσουν τον καλλιτέχνη με την λιγότερο ελλιπή πρόταση και να τον βοηθήσουν να την βελτιώσει ή αναθεωρήσει.

Θα μπορούσαν οι διοργανωτές να ανακοινώσουν νέα περίοδο αιτήσεων. Θα μπορούσαμε να ανοίξουμε ένα διάλογο μεταξύ φορέων και καλλιτεχνών για να εντοπίσουμε τους λόγους που οι προτάσεις των Κυπρίων φαίνεται (βάσει της αξιολόγησης από την Επιτροπή) να υστερούν και συλλογικά να βρούμε τρόπους βελτίωσης.

Σε κάθε περίπτωση και με κάθε σεβασμό στις αποφάσεις της Επιτροπής και τη δουλειά των μελών του ΚΚΔΙΘ, θεωρούμε πως το έργο τους δεν πρέπει να εξαντλείται στην αποδοχή ή την απόρριψη των προτάσεων.

Υπάρχουν μαζί με τους παραπάνω πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά στη θεατρική ανάπτυξη του τόπου, στην ανάδειξη ντόπιων καλλιτεχνών και γιατί όχι ακόμη και στην αναβάθμιση του ίδιου του Φεστιβάλ.

 

 

 

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση