ΚΥΠΕ
Έκκληση προς την Υφυπουργό Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου, να διαβουλευθεί με τα μέλη της Ομοσπονδίας Θεατρικών Φορέων Κύπρου αναφορικά με το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, απευθύνει η Ομοσπονδία, σε απαντητική επιστολή της στις ανακοινώσεις του Υφυπουργείου Πολιτισμού ημερομηνίας 29/12/2023 & 04/01/2024.
Η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου αναφέρει ότι «η ανακοίνωση του Υφυπουργείου Πολιτισμού ημερομηνίας 29/12/2023, δείχνει ότι η Υφυπουργός δεν έχει αντιληφθεί τα προβλήματα, που έχουν δημιουργήσει οι ενέργειες του Υφυπουργείου της και προσπαθεί, ματαίως, να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα με παραπλανητικές και έντεχνες μετατοπίσεις, χωρίς να αγγίζει το βασικό πρόβλημα που δημιούργησε το Σχέδιο Θυμέλη 2024, το οποίο εκπόνησε το Υφυπουργείο της και που αποδεικνύει ξεκάθαρα με τα αποτελέσματά του, την άγνοιά της για τις θεατρικές πραγματικότητες του ελεύθερου θεάτρου στον τόπο μας».
«Το Υφυπουργείο είχε ενώπιόν του τους εξελεγμένους λογαριασμούς όλων των παραγωγών των θεατρικών σχημάτων του επαγγελματικού θεάτρου και δεν φρόντισε να ενημερωθεί για τα κόστη αλλά και τα έσοδα που εξασφαλίζονται από αυτές», προσθέτει η Ομοσπονδία, αναφέροντας ότι το Υφυπουργείο «παρουσίασε και προσπάθησε να επιβάλει, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις μας, ένα σχέδιο το οποίο με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί τον θεατρικό κόσμο, θεατρικούς φορείς, παλαιότερα θεατρικά σχήματα, νεοσύστατες ομάδες, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, χορογράφους, μουσικούς, ηχολήπτες, τεχνικούς κ.ά., ανθρώπους που άμεσα ή έμμεσα εργοδοτούνται από το θέατρο, στην ανεργία και στην οικονομική καταστροφή».
Εν συνεχεία, αναφέρει ότι η Υφυπουργός Πολιτισμού «δεν αντιλαμβάνεται δυστυχώς ότι το κατά τα άλλα επιτυχημένο Σχέδιό της, όπου έχουν εγκρίνει 30 παραγωγές για το Α΄ Εξάμηνο του 2024, δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση περισσότερων από τις μισές παραγωγές».
«Στην ανακοίνωση του Υφυπουργείου αναφέρεται ότι “η καλή πρόθεση όλων των μερών θεωρείται δεδομένη”. Η καλή πρόθεση του επαγγελματικού θεάτρου είναι οπωσδήποτε δεδομένη γιατί κρίνεται η επιβίωσή του», προσθέτει η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου, αναφέροντας παράλληλα ότι «θα πρέπει να αποδειχθεί και η καλή πρόθεση του Υφυπουργείου, μια και μέχρι σήμερα όλες του οι ενέργειες δεν συνηγορούν υπέρ αυτής, αλλά συνεχίζει να πυροδοτεί το κλίμα και να αφήνει υπονοούμενα, αλλά και να επιρρίπτει ευθύνες σε άλλους και να μιλά για αναξιοκρατία από τους προηγούμενους διαχειριστές του Σχεδίου Θυμέλη.
«Στην ανακοίνωση γίνεται, ακόμη, αναφορά στη βελτίωση και αναθεώρηση του Σχεδίου. Είναι να διερωτάται κανείς, τι να βελτιώσει και τι να αναθεωρήσει σ’ ένα σχέδιο που εξαρχής ήταν θνησιγενές και κάθε του νέα εκδοχή ήταν αποδεδειγμένα, εκ του αποτελέσματος, χειρότερη της προηγούμενης», τονίζει η Ομοσπονδία.
Ακολούθως, αναφέρει ότι «εκ των πραγμάτων έχει διαφανεί ότι το Υφυπουργείο όχι μόνο δεν είναι γνώστης και κατηρτισμένο για τις θεατρικές πραγματικότητες αλλά χειρίζεται το όλο ζήτημα με προχειρότητα και ερασιτεχνισμό». Περαιτέρω, αναφέρει ότι «το Υφυπουργείο θα πρέπει με μια σειρά από παραδοχές και δεσμεύσεις να πείσει, πριν την έναρξη των όποιων διαπραγματεύσεων, για τις καλές του προθέσεις». Μέχρι σήμερα, προσθέτει, «όλα τα γεγονότα συνηγορούν πως ενεργούσε για την διάσπαση του θεατρικού κόσμου (συμπεριλαμβανομένου και του ΘΟΚ) και για την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων».
Επιπλέον, η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου υπογραμμίζει ότι «εξακολουθεί το Υφυπουργείο να μην αντιλαμβάνεται τις συνέπειες και τις ευθύνες των Φορέων που θα επιχειρήσουν να αποδεχτούν τις χορηγίες και να πραγματοποιήσουν τις παραγωγές και ότι στα μισά του δρόμου θα μείνουν από βενζίνη».
Αναφερόμενη σε δηλώσεις της Υφυπουργού Πολιτισμού, η Ομοσπονδία αναφέρει ότι η Υφυπουργός κατηγορεί τους Φορείς «ότι κάποιες από τις παραγωγές με χρηματοδότηση ξεκίνησαν από την περασμένη χρονιά και συνεχίζονται», ενώ οι Φορείς μέλη της Ομοσπονδίας «διέκοψαν τις παραγωγές τους και οι ηθοποιοί και άλλοι συντελεστές θυματοποιούνται από την απόφαση των θεάτρων να κλείσουν». Παράλληλα, αναφέρει ότι η Υφυπουργός, «αντί να αναλάβει τις δικές της πολιτικές ευθύνες, που διέλυσε τις προσπάθειες και τον αγώνα για επιβίωση του ελεύθερου επαγγελματικού θεάτρου, οδηγεί μεθοδευμένα στη διάλυση και το κλείσιμο των θεατρικών φορέων με στέγη και απαλλάσσεται της δικής της ευθύνης για τις χαμηλές χορηγίες, με αναπόφευκτη την αναστολή κάθε εργασίας στις νέες παραγωγές του Θυμέλη 2024 και ταυτόχρονα την ανεργία μεγάλου αριθμού καλλιτεχνών».
Περαιτέρω, η Ομοσπονδία αναφέρει ότι η Υφυπουργός Πολιτισμού «εξακολουθεί να αφήνει υπονοούμενα για όσους διαχειρίστηκαν προηγουμένως το κονδύλι των επιχορηγήσεων». Σε ό,τι αφορά την αλλαγή στον αριθμό των μελών της ανεξάρτητης επιτροπής που αξιολόγησε τις αιτήσεις, η Ομοσπονδία αναφέρει ότι μέλος αυτής της επιτροπής, που συμμετείχε σε αυτές τις αποφάσεις ήταν μέλος σε προηγούμενο Δ.Σ. του Θ.Ο.Κ. «Εν πάση περιπτώσει, εμείς δεν είχαμε καμία ένσταση σε αυτή την αλλαγή, ούτε για αυτή την συμμετοχή στην επιτροπή», διευκρινίζει.
Απαντώντας στη δήλωση της κ. Κασσιανίδου ότι «στόχος του Σχεδίου Θυμέλη δεν είναι να χρηματοδοτεί πλήρως τις παραγωγές», η Ομοσπονδία λέει ότι αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν ζήτησε, Απαντώντας στη δήλωση της Υφυπουργού Πολιτισμού ότι «στην Ελλάδα η μέγιστη χρηματοδότηση που λαμβάνει μια θεατρική παραγωγή είναι 30.000 ευρώ και ότι εκεί οι περισσότερες προτάσεις παίρνουν 15.000 ή 20.000 ευρώ», η Ομοσπονδία τονίζει ότι είναι αδύνατον «να συγκρίνεις μια χώρα με πληθυσμό 12 εκατομμυρίων με τεράστια παράδοση και φοβερή προσέλευση στις θεατρικές σκηνές, με την μικρή μας, ημικατεχόμενη πατρίδα του ενός περίπου εκατομμυρίου».
Σε ό,τι αφορά δήλωση της Υφυπουργού ότι «δεν μπορεί το μόνο κριτήριο να είναι το ύψος των λειτουργικών δαπανών που θα πρέπει να καλυφθούν από το κράτος», η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι δεν ζήτησε ποτέ κάτι τέτοιο. Αναφερόμενη στη δήλωση της κ. Κασσιανίδου ότι στόχος του Υφυπουργείου «είναι η βελτίωση του επιπέδου των θεατρικών παραστάσεων», η Ομοσπονδία λέει ότι η Υφυπουργός «ωσάν να υπαινίσσεται ότι η ποιότητα των παραστάσεων μέχρι σήμερα ήταν χαμηλή και ότι προηγουμένως δεν υπήρχαν καλλιτεχνικά κριτήρια και ότι ο Θ.Ο.Κ. που είχε την ευθύνη για την διαχείριση του Σχεδίου δεν ενδιαφερόταν για την ποιότητα των παραστάσεων».
Καταληκτικά, η Ομοσπονδία Θεατρικών Φορέων Κύπρου απευθύνει δημόσια έκκληση στην Υφυπουργό Πολιτισμού να καλέσει «τάχιστα τα μέλη της Ομοσπονδίας σε διαβούλευση, πριν να είναι πολύ αργά».