Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Αϊφελ ★★★
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Μαρτίν Μπουρµπουλόν
Ερµηνείες: Ροµέν Ντουρί, Εµα Μακέι, Αρµάν Μπουλανζέ
Τον άνθρωπο πίσω από ένα εκ των διασημότερων αρχιτεκτονημάτων του σύγχρονου πολιτισμού αναλαμβάνει να μας συστήσει το φιλμ του Γάλλου Μαρτίν Μπουρμπουλόν, που κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες. Βρισκόμαστε στο 1886 και ο ήδη διάσημος μηχανικός Γουστάβος Αϊφελ (Ρομέν Ντουρί) σκοπεύει να ασχοληθεί με τον σχεδιασμό του μετρό του Παρισιού, ωστόσο η γαλλική κυβέρνηση τον πιέζει για την κατασκευή ενός πιο θεαματικού μνημείου, με αφορμή την Παγκόσμια Εκθεση του 1889 που θα διεξαχθεί στην πόλη. Η ιδέα ενός πελώριου μεταλλικού πύργου γεννιέται, ενώ ταυτόχρονα στη ζωή του Αϊφελ επιστρέφει ένα παλιό ερωτικό πάθος, το οποίο απειλεί να ανατρέψει τα πάντα.
Ο Μπουρμπουλόν ενορχηστρώνει ένα μάλλον ακαδημαϊκό φιλμ, το οποίο ωστόσο καταφέρνει να ξεφύγει από τα τετριμμένα της απλής βιογραφίας, κυρίως χάρη στη συγκινητική ιστορία που κρύβεται στο εσωτερικό του. Ο έρωτας του Αϊφελ και της νεαρής Αντριέν (την υποδύεται η Εμα Μακέι του τηλεοπτικού «Sex Education») ξεκινά στο εξοχικό Μπορντό και συνεχίζεται, παρά τις δυσκολίες, δεκαετίες μετά στο κυριευμένο από τον μοντερνισμό Παρίσι. Γενικώς, η ιστορία εδώ μοιάζει με αγώνα δρόμου, από τη μια ενάντια στα προβλήματα που παρουσιάζει το μεγαλεπήβολο έργο και από την άλλη κόντρα στις συμβάσεις της εποχής, οι οποίες στέκονται εμπόδιο στην αγάπη.
Η σχέση αγάπης – μίσους ανάμεσα σε πατέρα και κόρη κατέχει κεντρική θέση στο «Τελευταίο καλοκαίρι».
Τελευταίο καλοκαίρι ★★★
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Αντονέτα Αλαµάτ Κουσιγιάνοβιτς
Ερµηνείες: Γκρατσίγια Φιλίποβιτς, Λέον Λούτσεφ, Ντανίκα Κούρτσιτς
Βραβευμένο με τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες, το κροατικό φιλμ είναι ένα καλοστημένο οικογενειακό δράμα, το οποίο μάλιστα φέρει και την υπογραφή του Μάρτιν Σκορσέζε στην εκτέλεση της παραγωγής. Πρωταγωνίστρια εδώ είναι η έφηβη Γιούλια, η οποία ζει με τον αυταρχικό πατέρα και τη συγκαταβατική μητέρα της σε κάποιο νησάκι ανοιχτά των Δαλματικών Ακτών. Οταν ένας παλιός, πλούσιος φίλος τούς επισκέπτεται για να συζητήσει μια συμφωνία που μπορεί να τους αλλάξει τη ζωή, η καταπιεσμένη κοπέλα βρίσκει αφορμή να κάνει την «επανάστασή» της, αναζητώντας την ελευθερία της.
Η Κουσιγιάνοβιτς δείχνει πως διαθέτει πράγματι σπουδαίο κινηματογραφικό βλέμμα, καθώς καταφέρνει να δημιουργήσει την ατμόσφαιρα ενός (σχεδόν) θρίλερ με φόντο το θαλασσινό μεσογειακό τοπίο. Η απειλή εδώ προσωποποιείται στη φιγούρα του πατέρα, ο οποίος έχει μια ιδιότυπη σχέση αγάπης – μίσους τόσο με την κόρη όσο και με τη γυναίκα του· η κακομεταχείριση θα φέρει την αντίδραση της πρώτης, με τις οδύνες της χειραφέτησης να μοιάζουν με το δάγκωμα της σμέρνας (Murina), όρου που αποτελεί και τον αυθεντικό τίτλο της ταινίας.
Ο Αντόνιο ντε λα Τόρε δίνει άλλη μία εξαιρετική ερμηνεία καθώς αναζητάει εκδίκηση για τον αδικοχαμένο γιο του. Φωτ. JIMMY NGUYEN
Στα άκρα ★★ ½
ΘΡΙΛΕΡ (2022)
Σκηνοθεσία: Τζιορντάνο Τζεντερλίνι
Ερµηνείες: Αντόνιο ντε λα Τόρε, Ολιβιέ Γκουρµέ, Μαρίν Βακτ
Η γαλλοϊσπανική παραγωγή μάς φέρνει ένα καταιγιστικό αστυνομικό θρίλερ, στο οποίο πάντως πρωταγωνιστής είναι ένας… παράνομος. Ο Αντόνιο ντε λα Τόρε («Μικρό νησί»), ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Ισπανούς ηθοποιούς, υποδύεται τον Λέο Καστανέδα, έναν οδηγό του μετρό των Βρυξελλών, ο οποίος βλέπει με φρίκη ένα βράδυ τον από χρόνια αποξενωμένο γιο του να ρίχνεται στις ράγες μπροστά του. Οταν μαθαίνει πως ο νεαρός είχε αρχικά εμπλακεί σε μια αιματηρή ληστεία, θα βαλθεί να ανακαλύψει τους συνεργούς που θεωρεί υπευθύνους. Ταυτόχρονα στο κατόπι του βρίσκεται και η αστυνομία, η οποία προσπαθεί να εξιχνιάσει την υπόθεση.
Ο Χιλιανός Τζιορντάνο Τζεντερλίνι ενορχηστρώνει ένα θρίλερ γρήγορων ρυθμών και ανατροπών, οι οποίες πάντως έρχονται κάπως βεβιασμένα και δίχως πολλές επεξηγήσεις για τον θεατή. Αντιθέτως, ο Αντόνιο ντε λα Τόρε είναι ξανά εξαιρετικός, ακόμα και ως… action hero στις καλοστημένες, είναι η αλήθεια, σκηνές πάλης· η δε ταλαιπωρημένη φιγούρα του θυμίζει κάτι από Λίαμ Νίσον στις αντίστοιχες χολιγουντιανές ταινίες εκδίκησης.