ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Όσκαρ 2025: Οι νικητές των βραβείων, οι εκπλήξεις και οι ανατροπές

Η οσκαρική κούρσα ολοκληρώθηκε με την 97η τελετή απονομής των βραβείων της Ακαδημίας που ήταν γεμάτη ανατροπές

Αλεξάνδρα Σκαράκη

Μια από τις πιο απρόσμενες οσκαρικές κούρσες στην ιστορία των βραβείων της Ακαδημίας ολοκληρώθηκε το βράδυ της Κυριακής, που μας επιφύλλαξε εκπλήξεις για τους νικητές. Η «Anora» του Σον Μπέικερ απέσπασε συνολικά πέντε χρυσά αγαλματίδια στις κατηγορίες Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσία, Α’ Γυναικείος Ρόλος, Πρωτότυπο Σενάριο και Μοντάζ.

Αυτή είναι μια μεγάλη διάκριση για τον ανεξάρτητο κινηματογράφο, με ένα φιλμ που «φωτίζει» τη δύσκολη ζωή των σεξεργατριών, μιας κοινότητας που βρίσκεται στο περιθώριο. Σε αυτό το γεγονός αναφέρθηκε ο Μπέικερ κατά τη διάρκεια της ομιλίας του όταν παρέλαβε το βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου. «Θέλω να ευχαριστήσω τις σεξεργάτριες που για πολλά χρόνια μου αφηγούνταν τις ιστορίες και εμπειρίες τους. Σας σέβομαι, ευχαριστώ. Μοιράζομαι αυτό το βραβείο μαζί σας». Το πρότζεκτ του Μπέικερ ξεκίνησε να συγκεντρώνει Οσκαρ από νωρίς, αφήνοντας πίσω του ταινίες που συζητήθηκαν πολύ πριν την 97η τελετή απονομής και στις οποίες η βιομηχανία του κινηματογράφου στοιχημάτιζε περισσότερο για μια ή περισσότερες νίκες. Για παράδειγμα, το ιστορικό δράμα «The Brutalist» του Μπρέιντι Κορμπέ που είχε 10 υποψηφιότητες και ήταν φαβορί για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας, τελικά έφυγε με τρία αγαλματίδια (Α’ Ανδρικός Ρόλος, Φωτογραφία, Μουσική). Το ισπανόφωνο μαφιόζικο δράμα/μιούζικαλ «Emilia Pérez» του Ζακ Οντιάρ, που είχε το προβάδισμα με συνολικά 13 υποψηφιότητες, κέρδισε μόνο δύο βραβεία (Β’ Γυναικείος Ρόλος, Καλύτερο Τραγούδι). Σε αυτό, ίσως συνέβαλε το σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε λίγο μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων και αφορούσε τις διαδικτυακές αναρτήσεις της πρωταγωνίστριας Κάρλα Σοφία Γκασκόν που χαρακτηρίστηκαν ως ρατσιστικές. Ενα γεγονός που πυροδότησε συζητήσεις και επηρέασε αρνητικά την καμπάνια προώθησης της ταινίας.

 Ο Σον Μπέικερ και οι συντελεστές της ταινίας Anora στη σκηνή του Dolby Theatre. Φωτ. AP /Chris Pizzello

Το θρίλερ του Εντουαρντ Μπέργκερ «Κονκλάβιο» απέσπασε το Οσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου και αυτή ήταν μια από τις αδικίες της βραδιάς, καθώς η φιλόδοξη αυτή ταινία είχε οκτώ υποψηφιότητες, ανάμεσά τους και ο Ρέιφ Φάινς για τον Α’ Ανδρικό Ρόλο. Το βραβείο τελικά πήρε ο Έιντριεν Μπρόντι για την ερμηνεία του στο «The Brutalist». Υποψήφιος στην ίδια κατηγορία ήταν και ο Τιμοτέ Σαλαμέ, ο οποίος υποδύθηκε τον Μπομπ Ντίλαν στη μουσική βιογραφία «A Complete Unknown» και πριν από λίγες ημέρες κέρδισε στα βραβεία του Σωματείου Ηθοποιών (SAG).

Οι ανατροπές

Η μεγάλη έκπληξη της διοργάνωσης ήρθε στην κατηγορία Α’ Γυναικείου Ρόλου όπου αναμενόταν νίκη της Ντέμι Μουρ για την ερμηνεία της στο body horror φιλμ της Κοραλί Φαρζά, «The Substance: Το Ελιξίριο της Νιότης». Το βραβείο κέρδισε η πρωταγωνίστρια του «Anora», Μάικι Μάντισον η οποία όταν ανέβηκε στη σκηνή υπό το θερμό χειροκρότημα των παρευρισκόμενων στην αίθουσα του Dolby Theatre, είπε: «Είναι τόσο σουρεαλιστικό, είμαι αγχωμένη (…) θα συνεχίσω να υποστηρίζω και να είμαι σύμμαχος των σεξεργατριών. Ολων αυτών των απίστευτων ανθρώπων, των γυναικών της κοινότητας που είχα το προνόμιο να γνωρίσω». Από τις αναμενόμενες βραβεύσεις της βραδιάς ήταν εκείνη της Ζόι Σαλντάνια, για τον ρόλο της Ρίτα στο «Emilia Pérez». Η ηθοποιός παρέλαβε το αγαλματίδιο φανερά συγκινημένη. «Το γεγονός ότι κερδίζω βραβείο για έναν ρόλο στον οποίο μίλησα και τραγούδησα στα ισπανικά…αν ήταν εδώ η γιαγιά μου, θα χαιρόταν πολύ. Αφιερώνω το Οσκαρ στη γιαγιά μου η οποία ήρθε σε αυτή τη χώρα το 1961. Είμαι υπερήφανο παιδί μεταναστών με όνειρα και αξιοπρέπεια. Και είμαι η πρώτη Αμερικανίδα ηθοποιός με καταγωγή από τη Δομινικανή Δημοκρατία που κερδίζει αυτό το βραβείο». Το Οσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου απέσπασε ο Κιέραν Κάλκιν για τον ρόλο του στην ταινία «Αληθινός Πόνος», παρουσιάζοντας μια συγκινητική και ταυτόχρονα διασκεδαστική ομιλία που έκανε το κοινό να γελάσει.


Στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, το φιλμ «Flow» (Η γάτα που δεν φοβόταν το νερό) από τη Λετονία, ξεπέρασε το «Ατίθασο Ρομπότ» κερδίζοντας το χρυσό αγαλματίδιο και προκαλώντας μια μικρή αναστάτωση. Παρά τις 10 υποψηφιότητες, η κινηματογραφική μεταφορά του μιούζικαλ «Wicked» έφυγε μόνο με δύο Οσκαρ (Σκηνογραφία, Κοστούμια).

Καμία αναφορά στον Τραμπ

Κι ενώ όλα τα βλέμματα ήταν στραμμένα στον οικοδεσπότη της τελετής Κόναν Ο’ Μπράιεν και τα σχόλια που θα έκανε όσον αφορά την αμερικανική πολιτική, ιδιαίτερα μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ (στον οποίο το Χόλιγουντ έχει γυρίσει την πλάτη του), αυτό δεν συνέβη – τουλάχιστον στον αναμενόμενο βαθμό. Μεταξύ των υποψηφιοτήτων, ήταν και η ταινία «The Apprentice» στην οποία ο Σεμπάστιαν Σταν υποδύεται τον νεαρό Τραμπ λίγο πριν ανέβει στην εξουσία. Ωστόσο, το όνομα του Προέδρου των ΗΠΑ δεν αναφέρθηκε ούτε μια φορά στην τελετή διάρκειας περίπου τεσσάρων ωρών. Υπήρξαν, όμως, στιγμές με πολιτική χροιά. Μια από αυτές ήταν όταν ανέβηκε στη σκηνή για να παρουσιάσει βραβείο η ηθοποιός Ντάριλ Χάνα που φώναξε: «Δόξα στην Ουκρανία». Στην πιο έντονη πολιτική δήλωση της διοργάνωσης, οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ «Καμία άλλη γη» Γιουβάλ Άμπραχαμ και Μπάζελ Αντρα, μίλησαν για την κατάσταση στην Παλαιστίνη. «Πριν από δύο μήνες έγινα πατέρας. Εύχομαι η κόρη μου να μην ζήσει όσα έζησα εγώ, να μην μεγαλώσει με τον διαρκή φόβο του βίαιου εκτοπισμού και της κατεδάφισης του σπιτιού της. Η κοινότητά μου δεν σιωπά», είπε ο Αντρα. Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στις μεγάλες πυρκαγιές που πρόσφατα κατέστρεψαν περιοχές του Λος Αντζελες.

Η 97η τελετή απονομής ξεκίνησε με μια ερωτική επιστολή προς στην «πόλη των αγγέλων». Μετά το ολιγόλεπτο βίντεο, τη σκυτάλη πήραν οι πρωταγωνίστριες στην ταινία «Wicked» Σίνθια Ερίβο και Αριάνα Γκράντε ερμηνεύοντας τραγούδια από το κινηματογραφικό σύμπαν του «Μάγου του Οζ». Οι δύο καλλιτέχνιδες τραγούδησαν τα «Defying Gravity», «Somewhere over the rainbow» και «Home» δίνοντας τον τόνο για μια μαγική βραδιά.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η 97η τελετή απονομής των Όσκαρ έφτασε. Τα βλέμματα της παγκόσμιας βιομηχανίας ψυχαγωγίας είναι στραμμένα στην πιο σημαντική ...
Kathimerini.gr
 |  ΣΙΝΕΜΑ