Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Στις τελευταίες της δυο-τρεις εκδόσεις, η κινηματογραφική Μπιενάλε της Βενετίας προσπάθησε –και σε μεγάλο βαθμό το πέτυχε– να ξεπεράσει σε λάμψη το αδελφό, κατά τα άλλα, Φεστιβάλ Καννών. Εκεί εμφανίστηκε ο Μπραντ Πιτ το 2019 για να παρουσιάσει το φιλόδοξο «Ad Astra», εκεί έκανε πρεμιέρα ο οσκαρικός «Τζόκερ» του Τοντ Χέινς αλλά και η υπερπαραγωγή «Dune» του Ντενί Βιλνέβ. Υπό αυτή την έννοια, η συλλογή ταινιών που θα παρακολουθήσουμε τον προσεχή Σεπτέμβριο στη Βενετία μοιάζει λιγότερο… χολιγουντιανή, δίχως όμως να χάνει καθόλου σε κινηματογραφική αξία.
Πώς θα μπορούσε να είναι υποδεέστερη, άλλωστε, όταν στο διαγωνιστικό τμήμα κοντράρονται σύγχρονοι μάστορες του σινεμά σαν τον Γκονζάλες Ινιαρίτου («Bardo»), τον Λούκα Γκουαντανίνο («Bones and All») ή τον Ντάρεν Αρονόφσκι («The Whale»). Εκεί θα είναι επίσης ο Φλοριάν Ζέλερ, ο οποίος εντυπωσίασε το 2020 με τον συγκλονιστικό «Πατέρα» και τώρα επιστρέφει με το άτυπο σίκουελ «The Son». Ομοίως ο Μάρτιν Μακντόνα, του «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι», για να παρουσιάσει το «The Banshees of Inisherin».
Και οι μεγάλοι σταρ, πάντως, δεν θα λείψουν από το κόκκινο χαλί του Λίντο. Αρχικά εκείνοι της ταινίας έναρξης: ο Ανταμ Ντράιβερ και η Γκρέτα Γκέργουικ, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στο «White Noise», την πολυαναμενόμενη μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Ντον Ντελίλο, διά χειρός Νόα Μπάουμπαχ – ταυτόχρονα το συγκεκριμένο φιλμ γίνεται το πρώτο παραγωγής Netflix που επιλέγεται για να ανοίξει ένα τόσο μεγάλο φεστιβάλ. Εκεί θα βρεθούν ακόμα η Κέιτ Μπλάνσετ για λογαριασμό του «TAR», η ταχύτατα ανερχόμενη Ανα ντε Αρμας, η οποία υποδύεται τη Μέριλιν Μονρόε στο «Blonde» του Αντριου Ντόμινικ, και ο ποπ σταρ Χάρι Στάιλς με τη Φλόρενς Πιου, πρωταγωνιστές στο «Don’t Worry Darling» της Ολίβια Γουάιλντ.
Ξεχωριστή μνεία πρέπει να γίνει στον Τζαφάρ Παναχί. Ο Ιρανός κινηματογραφιστής καταδικάστηκε την περασμένη εβδομάδα σε έξι χρόνια φυλάκιση από τις Αρχές της χώρας του εξαιτίας της κριτικής πολιτικής του στάσης· παρ’ όλα αυτά η ταινία του, με τίτλο «No Bears», θα φτάσει στη Μόστρα περιγράφοντας «δύο παράλληλες ιστορίες αγάπης, στις οποίες οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν κρυμμένα εμπόδια, τη δύναμη της προκατάληψης και τους μηχανισμούς της εξουσίας». Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η σταθερή πλέον εκπροσώπηση της τηλεόρασης στη Βενετία, αυτή τη φορά μάλιστα με δύο λαμπερές πρεμιέρες: εκείνη του «The Kingdom Exodus» του αιρετικού Λαρς φον Τρίερ, αλλά και του «Copenhagen Cowboy» του δεξιοτέχνη Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν και του Netflix.