
Kathimerini.gr
Αλεξάνδρα Σκαράκη
Ποια κινηματογραφική παραγωγή θα πάρει τη θέση της περσινής Καλύτερης Ταινίας –και τεράστιας εισπρακτικής επιτυχίας– Οπενχάιμερ; Κάνοντας μια αναδρομή στο 2024, πολλά φιλμ που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε μεγάλα μπλοκμπάστερ, χάθηκαν σχετικά νωρίς και κατέληξαν πιο πίσω στον αριθμό υποψηφιοτήτων των βραβεύσεων πριν από τα Όσκαρ. Όπως για παράδειγμα, μερικές από τις ταινίες που διακρίθηκαν σε φεστιβάλ όπως αυτά του Σάντανς και των Καννών, ήταν το Anora του Σον Μπέικερ, το The Substance: Το ελιξίριο της νιότης της Κοραλί Φαρζά και ο Αληθινός πόνος σε σκηνοθεσία Τζέσι Άιζενμπεργκ.
Κι ενώ μέσα στη χρονιά κυκλοφόρησαν επιτυχημένες arthouse ταινίες όπως το Challengers του Λούκα Γκουαντανίνο και το Civil War του Άλεξ Γκάρλαντ, το φθινόπωρο εμφανίστηκαν υποψήφια για Όσκαρ φιλμ όπως το θρίλερ Κονκλάβιο του Έντουαρντ Μπέργκερ και το δράμα Nickel Boys σε σκηνοθεσία Ραμέλ Ρος.
Σκάνδαλα στο φως
Για πολλούς, η οσκαρική κούρσα ξεκίνησε τον Μάιο, με τη βράβευση του Anora με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών. Ωστόσο, το προβάδισμα πήρε πολύ γρήγορα μια άλλη ταινία, η Emilia Pérez του Ζακ Οντιάρ. Με πολλά βραβεία που απέσπασε στις φετινές Χρυσές Σφαίρες, το ισπανόφωνο μαφιόζικο δράμα/μιούζικαλ κατευθυνόταν με φόρα για τα βραβεία της Ακαδημίας. Όταν ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες των Όσκαρ, η Emilia Pérez βρισκόταν στην κορυφή με συνολικά δεκατρείς. Αλλά λίγες μέρες αργότερα ο ενθουσιασμός γύρω από την ταινία –που σε πολλές περιπτώσεις θυμίζει ισπανική τηλενουβέλα– «ξεφούσκωσε». Κι αυτό επειδή αποκαλύφθηκαν παλαιότερες διαδικτυακές αναρτήσεις της πρωταγωνίστριας Κάρλα Σοφία Γκασκόν, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν ως ρατσιστικές και συνωμοσιολογικές. Το σκάνδαλο αυτό επηρέασε την ταινία σε διανομή Netflix, με την πλατφόρμα να απομακρύνει την ηθοποιό από την καμπάνια προώθησης.
Λίγο πριν από τη φετινή διοργάνωση, με οικοδεσπότη τον Αμερικανό τηλεπαρουσιαστή και κωμικό Κόναν Ο’ Μπράιεν, η Anora έρχεται ξανά στο προσκήνιο. Κι αυτό επειδή κατέκτησε τρία πολύ σημαντικά βραβεία: αυτό της Καλύτερης Ταινίας στα Critics’ Choice Awards, της Σκηνοθεσίας στα βραβεία του Σωματείου Παραγωγών της Αμερικής και το κορυφαίο βραβείο Ντάριλ Φ. Ζάνουκ από το Σωματείο Σκηνοθετών Αμερικής.
Γυναικεία κατηγορία
Στην κατηγορία Α΄ Γυναικείου Ρόλου, τα δύο ονόματα που θα «κονταροχτυπηθούν» είναι αυτά της Μάικι Μάντισον (Anora) και της ήδη βραβευμένης Ντέμι Μουρ (The Substance: Το ελιξίριο της νιότης). Για το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού Ρόλου, στην πεντάδα των υποψηφίων βρίσκεται και ο Τιμοτέ Σαλαμέ για την ερμηνεία του στην ταινία του Τζέιμς Μάνγκολντ, A Complete Unknown. Ο Σαλαμέ μπορεί να κάνει την έκπληξη και να κερδίσει, μετά τη νίκη του στα βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών.
Με αληθινά γεγονότα
Από τις υποψηφιότητες των φετινών Όσκαρ δεν λείπει και μια ιστορία που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα, η δραματική ταινία Η παράσταση του Σινγκ Σινγκ με πρωταγωνιστή τον επίσης υποψήφιο Κόλμαν Ντομίνγκο. Το Dune: Μέρος Δεύτερο σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ είναι υποψήφιο στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας, ωστόσο είναι πιο πιθανό να κερδίσει στις τεχνικές κατηγορίες, όπως αυτές των Οπτικών Εφέ και του Ήχου. Ποια ταινία θα στεφθεί νικήτρια; Θα το μάθουμε σε λίγες ώρες.
Η τελετή απονομής των Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί απόψε στις 2 τα ξημερώματα ώρα Κύπρου.