ΚΥΠΕ
Υπέρμετρα μεγάλο χαρακτηρίζει ο Υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης το αίτημα των συντεχνιών της ΑΗΚ για δημιουργία 393 νέων θέσεων εργασίας, καταλογίζοντας ταυτόχρονα απραξία στην ΑΗΚ για τη διενέργεια επενδύσεων στο δίκτυο που να επιτρέπει τη διείσδυση των ανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), η οποία παραπέμπει «σε πρακτικές προστασίας του μονοπωλιακού καθεστώτος».
Ειδικότερα, σε απαντητική επιστολή προς τις συντεχνίες ΕΠΟΠΑΗ, ΣΗΔΗΚΕΚ – ΑΗΚ, ΣΕΠΑΗΚ και ΣΥΒΑΗΚ, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα, αναφορικά με τον συμπληρωματικό προϋπολογισμό της ΑΗΚ και το σχέδιο συνταξιοδοτικών ωφελημάτων στη δημόσια υπηρεσία, ο κ. Πετρίδης αναφέρεται στο θέμα της έλλειψης προσωπικού, για να τονίσει ότι το αίτημα για δημιουργία 393 νέων θέσεων, όπως ζητούν οι συντεχνίες, είναι υπέρμετρα μεγάλο εφόσον οδηγεί σε αύξηση του δυναμικού του Οργανισμού κατά 17%, ενώ με βάση τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ στις 16.3.2022, 285 εκ των 2329 θέσεων που περιλαμβάνονταν στον προϋπολογισμό της ΑΗΚ για το 2022, ήταν κενές δηλαδή το 12,2% του δυναμικού του οργανισμού.
«Και εάν συνυπολογισθούν και οι υφιστάμενες κενές θέσεις, καταλήγουμε σε αύξηση της απασχόλησης κατά 678 άτομα, οδηγώντας σε αύξηση του κόστους λειτουργίας της ΑΗΚ και περαιτέρω αύξηση των τιμών χρέωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, σε μια δύσκολη για τον καταναλωτή περίοδο», τονίζει ο ΥΠΟΙΚ.
Ο κ. Πετρίδης επισημαίνει πως παρόλα αυτά το Υπουργείο Οικονομικών είναι θετικά διακείμενο για ενίσχυση της στελέχωσης του Τομέα Δικτύου Μεταφοράς και Συστήματος Διανομής.
Αναφορικά με τη συμφωνία-πλαίσιο για εισαγωγή επαγγελματικού σχεδίου συνταξιοδοτικών ωφελημάτων στην κρατική υπηρεσία και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ο κ. Πετρίδης αναφέρει ότι "το σχέδιο για την ΑΗΚ ειδικότερα, η οποία όπως αναφέρετε στην επιστολή σας λειτουργεί εντός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος …η υιοθέτηση των προνοιών της Συμφωνίας (καταβολή από εργοδότη και εργοδοτούμενο ποσοστού ύψους 5% εκατέρωθεν επί των ετήσιων ακαθάριστων συντάξιμων απολαβών για την καταβολή συνταξιοδοτικών ωφελημάτων), αντί του υφιστάμενου σχεδίου με διπλάσιες εισφορές, μόνο θετική μπορεί να αποβεί, δεδομένου ότι θα απελευθερωθούν κεφάλαια για τις απαραίτητες από τον Οργανισμό επενδύσεις, καθιστώντας τον Οργανισμό ανταγωνιστικότερο».
«Ο προγραμματισμός ενός καίριου Οργανισμού δεν θα πρέπει να διέπεται κυρίως από συντεχνιακά κίνητρα», υπογραμμίζει, σημειώνοντας ακόμη ότι οι αναφορές των συντεχνιών γίνονται σε «απαράδεκτο ύφος».
Επισημαίνει επίσης ότι σε σχέση με τη μείωση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και κατ’ επέκταση των τιμών που ο καταναλωτής καλείται να καταβάλει, «αποτελούν προτεραιότητα του Υπουργείου Οικονομικών και δύναται να προκύψουν μέσα από τη συγκράτηση ή/και μείωση του κόστους λειτουργίας της ΑΗΚ περιλαμβανομένου και μέσω της συγκράτησης της απασχόλησης» και ότι η διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο δίκτυο μεταφοράς και στο σύστημα διανομής με κόστος παραγωγής πολύ χαμηλότερο του συμβατού, θα βοηθήσει τα μέγιστα ως προς τη μείωση των τιμών κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που επιβαρύνει τους καταναλωτές και την οικονομία ευρύτερα.
«Ιδιαίτερα όσον αφορά τη διείσδυση των ΑΠΕ, σημειώνεται ότι η απραξία του Οργανισμού για τη διενέργεια των απαραίτητων επενδύσεων στο δίκτυο μεταφοράς και στο σύστημα διανομής, παρά τη συσσώρευση των απαραίτητων κεφαλαίων από χρεώσεις στους λογαριασμούς του Οργανισμού, δεν επιτρέπει τη διείσδυση των ΑΠΕ, πράξη η οποία παραπέμπει σε πρακτικές προστασίας του μονοπωλιακού καθεστώτος του Οργανισμού και καθυστέρησης στο άνοιγμα της αγοράς».
Σύμφωνα με τον κ. Πετρίδη, εάν υλοποιείτο ο σχετικός αναπτυξιακός προγραμματισμός του δεκαετούς πλάνου της ΑΗΚ «αυτός θα επέτρεπε την περαιτέρω διείσδυση ΑΠΕ στο δίκτυο, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα των κρατικών σχεδίων στήριξης, με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις να μπορούσαν να επωφεληθούν από μειωμένες τιμές ηλεκτρικού ρεύματος παρέχοντας παράλληλα τη δυνατότητα αύξησης της οροφής για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε νοικοκυριά πέραν του 100% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας».
Τέλος αναφορικά με τις αιτιάσεις για καθυστέρηση της μελέτης του συμπληρωματικού προϋπολογισμού της ΑΗΚ, ο κ. Πετρίδης τονίζει πως με βάση τις πρόνοιες του περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμου (άρθρα 65 και 99) νομοσχέδια συμπληρωματικού ή και τροποποιητικού προϋπολογισμού υποβάλλονται στη Βουλή των Αντιπροσώπων μόνο μετά την 15η Ιουνίου του τρέχοντος οικονομικού έτους.