Kathimerini.com.cy
Εάν οι κυρώσεις διευρυνθούν και καλύψουν όλα τα πλοία ρωσικών συμφερόντων, πέραν της ρωσικής σημαίας, τότε αναμένεται να έχουμε απώλειες από το κυπριακό νηολόγιο, που να ανέρχονται μέχρι 10% του εμπορικού μας στόλου, δηλώνει ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης, τονίζοντας παράλληλα ότι η κατάσταση στην κυπριακή ναυτιλία αυτή την στιγμή με τις υφιστάμενες κυρώσεις είναι διαχειρίσιμη. Την ίδια ώρα οι θαλάσσιες μεταφορές επηρεάζονται από τις αυξήσεις στο κόστος των καυσίμων, αλλά και τα ναύλα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τις ανοδικές τάσεις να συνεχίζονται. Αυτή η παράμετρος, όπως εξηγεί, έχει ληφθεί υπόψη κατά την ετοιμασία του δεύτερου διαγωνιστικού εγγράφου για την θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου - Ελλάδας. Στη συνέντευξη του ο Υφυπουργός μιλά και για το καινούργιο πρότζεκτ του Υφυπουργείου που αφορά τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, με στόχο να βάλει σε μια τάξη την θαλάσσια επικράτεια της Κύπρου.
- Τις τελευταίες εβδομάδες καταγράφεται συνεχής αύξηση στις τιμές των αγαθών. Σε μεγάλο βαθμό καθορίζονται και από το κόστος καυσίμων και των ναύλων. Ποια είναι η εικόνα αυτή την στιγμή, υπάρχει ανοδική τάση;
- Όσον αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές και τα πλοία, οι αυξήσεις στα καύσιμα ήταν αναμενόμενες πολύ πριν ξεσπάσει η πανδημία. Ο λόγος ήταν γιατί από την 1η Ιανουαρίου 2020 είχε τεθεί σε εφαρμογή σε διεθνές επίπεδο, η υποχρέωση χρήσης καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο μέχρι 0,5%. Πρόκειται για καύσιμο το οποίο είναι ακριβότερο. Ως εκ τούτου, το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών είχε αυξητική τάση πολύ πριν την πανδημία. Στη συνέχεια η πανδημία και τα συνεχόμενα lockdown με το ανισοζύγιο ζήτησης-προσφοράς, έφεραν μια εκτόξευση στις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων. Οπότε εκεί δημιουργήθηκε ξανά μία σημαντική μεταβολή στις τιμές, κάτι που φυσικά επηρέασε την εφοδιαστική αλυσίδα και μοιραία τον καταναλωτή. Στη συνέχεια, ενώ αναμέναμε μια σταθεροποίηση με αυξητική τάση του κόστους των εμπορευματοκιβωτίων και των ναύλων, ξέσπασε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, κάτι που οδήγησε σε νέα αύξηση των ναύλων στα δεξαμενόπλοια πέραν του 25%. Οπότε αυτό επηρέασε σημαντικά την τιμή του καυσίμου. Την ίδια ώρα, από την στιγμή που οι εμπορικές ροές πετρελαίου μεταβάλλονται, με την Ευρώπη να αναζητεί μελλοντικούς προμηθευτές που βρίσκονται σε μεγαλύτερη απόσταση απ’ ό,τι η Ρωσία, αυτό σημαίνει μεγαλύτερο κόστος για το ναύλο των δεξαμενόπλοιων και της τιμής του καυσίμου. Έτσι προς το παρόν συνεχίζει να καταγράφεται ανοδική τάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την Κύπρο που ως νησί εξαρτάται από τις θαλάσσιες μεταφορές. Ευελπιστούμε σε σταθεροποίηση της κατάστασης αν και αυτό ενδέχεται να πάρει κάποιο χρόνο .
Διαβάστε τη συνέντευξη στην Μαρία Ηρακλέους στην έντυπη έκδοση της «Κ».
Γίνετε συνδρομητής της έντυπης έκδοσης στο κινητό σας, με μια εβδομάδα δωρεάν συνδρομή.