Τις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως και αρχές της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να υπάρχει πιο ξεκάθαρη εικόνα σε σχέση με το πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση για το μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ σε καύσιμα και ηλεκτρικό ρεύμα. Αυτό ανέφερε σε δηλώσεις του στην «Κ» ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, εξηγώντας ότι το σκεπτικό του τερματισμού- τουλάχιστον ως προς τα καύσιμα κίνησης, βασίζεται στη μείωση της τιμής τους. Με την επιστροφή του Υπουργού Οικονομικών (ο οποίος βρίσκεται στο Λουξεμβούργο για συνεδριάσεις Eurogroup και Ecofin.), και την συνάντηση του με τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη, θα πρέπει να αναμένονται και οι τελικές αποφάσεις. Εξάλλου, η εφαρμογή του μέτρου λήγει στις 30 Ιουνίου. Όπως ανέφερε ο κ. Λετυμπιώτης, στο πλαίσιο των μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για να στηρίζει τα νοικοκυριά έχουν εισαχθεί άλλα μέτρα στήριξης όπως ο μηδενικός συντελεστής ΦΠΑ και ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα- μέτρα που λειτουργούν ανακουφιστικά στην αντιμετώπιση της ακρίβειας από τα νοικοκυριά και που ίσως θεωρούνται πιο στοχευμένα και αποτελεσματικά στην παρούσα φάση.
Το κόστος των σχεδίων
Στα 11 εκατ. ευρώ έχει υπολογιστεί το δημοσιονομικό κόστος για την εφαρμογή του μειωμένου ΦΠΑ ή μηδενικού ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης- ψωμί, γάλα, αυγά, παιδικές τροφές και πάνες, προϊόντα υγιεινής προστασίας και πάνες ενηλίκων. Το μέτρο εφαρμόστηκε στις 5 Μαϊου και έχει προσωρινό χαρακτήρα, επομένως έχει οριστεί και χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του, που λήγει την 31η Οκτωβρίου του έτους. Στην τελευταία συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, πέρασε και το 2ο πακέτο προϊόντων και υπηρεσιών με μειωμένο συντελεστή 3%, και με ετήσιο δημοσιονομικό κόστος τα 3,5 εκατ. ευρώ. Συνολικά, η εφαρμογή των εν λόγω μέτρων, αναμένεται να έχει δημοσιονομικό κόστος γύρω στα 14,5 εκατ. ευρώ.
Γύρω στα 12 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το κόστος από τη μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για περίοδο δύο μηνών. Πρόκειται για ένα μέτρο το οποίο εφαρμόστηκε τον προηγούμενο μήνα και πλησιάζει προς το τέλος του, στις 30 Ιουνίου. Υπενθυμίζεται ότι το μέτρο αφορά την επιβολή μειωμένων συντελεστών ειδικού φόρου κατανάλωσης, με τους οποίους επιβαρύνεται το πετρέλαιο, η βενζίνη και η αμόλυβδη βενζίνη. Αρχικά η μείωση είχε αποφασιστεί να είναι κατά 4,16 σεντς στα καύσιμα κίνησης και 3,19 σεντς στα καύσιμα θέρμανσης. Αυτή η απόφαση έφερε ένα δημοσιονομικό κόστος γύρω στα 6 εκατ. ευρώ (5,96 εκατ.). Κόστος που διπλασιάστηκε στη συνέχεια ακουμπώντας τα 12 εκατ. ευρώ όταν κατά την εξέταση του θέματος στην κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών, ομόφωνα αποφασίστηκε η μείωση να επιστρέψει στο 100%. Σημειώνεται πάντως ότι το μέτρο μείωσης φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα δεν θα συζητηθεί στην Βουλή παρά μόνο σε ενδεχόμενο νέας επέκτασης του.
Οι αντιδράσεις
Η εκφρασθείσα πρόθεση της Κυβέρνησης για τερματισμό του μέτρου, έχει δημιουργήσει ήδη αντιδράσεις, τόσο από καταναλωτές και πρατηριούχους αλλά και από κόμματα. Με ανακοίνωση του ο ΔΗΣΥ σημειώνει ότι ο μειωμένος φόρος κατανάλωσης θα πρέπει να εφαρμοστεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, επικαλούμενος Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επιτρέπει τη παράταση των έκτακτων μέτρων στήριξης για την ενεργειακή κρίση μέχρι το τέλος του έτους, πριν τον οριστικό τερματισμό τους. Αρνητικά τοποθετείται και το ΑΚΕΛ. Σε επίπεδο πρατηριούχων, η ανησυχία έγκειται στο ότι οι αναθεωρημένες τιμές των καυσίμων, μετά και την επαναφορά του φόρου κατανάλωσης, θα ενισχύσει την αγορά καυσίμων από τα πρατήρια των κατεχόμενων περιοχών- ένα ζήτημα που βεβαίως χρονίζει. Σημειώνεται ότι τον Ιούλιο οι τιμές μαζί με τον ΦΠΑ θα αυξηθούν κατά 8,33 σεντ για τα καύσιμα κίνησης και 6,39 για τα καύσιμα θέρμανσης. «Με βάση τις σημερινές τιμές αυτό σημαίνει ότι το καύσιμο κίνησης ανέλθει κοντά στο 1,50 με 1,48 το οποίο σήμερα είναι στο 1,38». Σύμφωνα με το τελευταίο ευρωπαϊκό δελτίου για τις τιμές καυσίμων στα κράτη μέλη, προκύπτει ότι η τιμή πετρελαίου κίνησης (1,380 ευρώ/λίτρο) είναι ουσιαστικά από τα φθηνότερα στην Ευρώπη, το ίδιο και η αμόλυβδη 95 οκτανίων (1,381 ευρώ/λίτρο).