Του Απόστολου Τομαρά
Στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης μεγάλων δημοσιών έργων αποκαλύπτουν διαχρονικές παθογένειες με τις μεγάλες συμβάσεις δημοσίων έργων ως προς τον χρόνο υλοποίησης τους. Αφορμή για την εκ νέου ανακίνηση του όλου θέματος υπήρξε ένα δημοσίευμα της εφημερίδας Φιλελεύθερος για την Α’ φάση του περιμετρικού Λευκωσίας. Στο εν λόγω δημοσίευμα γίνεται λόγος για παρατάσεις 17,5 χρόνων που φέρεται να ζήτησε η ανάδοχος εταιρεία του έργου Cyfield, παρατάσεις που δεν εγκρίθηκαν με την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (Κ.Ε.Α.Α.) να εγκρίνει αρχικά παράταση του έργου κατά δυο μήνες, λόγω της υγειονομικής κρίσης, και παράδοσή του στις 22 Ιουλίου 2023 αντί στις 23 Μαρτίου 2023 που ήταν ο συμβατικός όρος. Παράλληλα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, η ΚΕΑΑ απέρριψε μεγάλο αριθμό απαιτήσεων της εταιρείας αποφασίζοντας όπως η Α φάση του περιμετρικού Λευκωσίας να παραδοθεί τον Ιούνιο του 2024.
Η Cyfield
Η ανάδοχος εταιρεία του έργου διέψευσε το περιεχόμενο του δημοσιεύματος με τον εκτελεστικό διευθυντή της Cyfield να αναφέρει στην «Κ» πως πρόκειται για πρωταπριλιάτικο αστείο. Ο Γιώργος Χρυσοχός παραδέχθηκε πως υπήρξαν κάποια μικροπροβλήματα, οι παρατάσεις που δόθηκαν ήταν δικαιολογημένες και πως το έργο θα παραδοθεί σε μερικές εβδομάδες. Εδώ να αναφέρουμε πως σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ της «Κ» για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της Α φάσης του περιμετρικού Λευκωσίας η ανάδοχος εταιρεία είχε παραδεχθεί τις καθυστερήσεις με τον Γιώργο Χρυσοχό να εκτιμά πως οι παρατάσεις που ζήτησε η εταιρεία και πήρε από τα Δημόσια Έργα είναι στον ενάμιση χρόνο. Με εξαίρεση μια περίοδο 6 μηνών (υγειονομική κρίση) οι παρατάσεις που δόθηκαν, κατά τον ίδιο, ήταν δικαιολογημένες κάτι που σημαίνει πως το κόστος επιβάρυνσης το επωμίζεται ο εργοδότης του έργου που είναι τα Δημόσια Έργα. Κατά τον CEO της Cyfield δεν προκύπτουν ευθύνες του εργοδότη ή του εργολήπτη του έργου αποδίδοντας τις καθυστερήσεις σε επιπλέον εργασίες που προέκυψαν σε τεχνικά θέματα και στη μορφολογία του υπεδάφους.
Οι παρατάσεις
Από πλευράς Δημοσίων Έργων δεν διαψεύδεται πως ο εργολήπτης του έργου ζήτησε συνολικές παρατάσεις 17,5 χρόνων. Ωστόσο, εκφράζουν απορία για το δημοσίευμα μιας και όπως υποστηρίζεται οι απαιτήσεις εξετάσθηκαν, απορρίφθηκαν και συμφωνήθηκε με τον εργολήπτη του έργου η παράδοσή του τον ερχόμενο Ιούνιου. Στο εύλογο ερώτημα γιατί ο εργολάβος του έργου ζήτησε πενταπλάσιο χρόνο από αυτόν που προνοεί το συμβόλαιο για να παραδώσει το έργο αρμόδιες πηγές έλεγαν στην «Κ» πως πρόκειται για μια γνωστή τακτική εργοληπτικών εταιρειών προκειμένου να λάβουν περισσότερο χρόνο. Ωστόσο, τα ερωτηματικά που υπάρχουν παραμένουν μιας και οι καθυστερήσεις μεγάλων δημοσίων έργων παραμένουν βαρίδια για τα δημόσια ταμεία και όχι μόνο. Σε ενημερωτικό σημείωμα που ετοίμασαν τα Δημόσια Έργα για την «Κ» αναφέρεται:
- «Για την πρώτη φάση του Περιμετρικού εξετάστηκαν όλα τα αιτήματα παράτασης χρόνου του Εργολάβου μέχρι σήμερα και αναμένεται να δοθεί παράταση χρόνου μέχρι τις 16 Ιουνίου, 2024. Στις 20 Απριλίου, 2024, αναμενόταν να δοθεί στην κυκλοφορία η όδευση από τον παλαιό δρόμο Λευκωσίας – Λεμεσού, προς τον υφιστάμενο Αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας – Λεμεσού με κατεύθυνση τη Λευκωσία, μέσω της νέας γέφυρας που διασταυρώνει τον υφιστάμενο Αυτοκινητόδρομο.
- Για την ολοκλήρωση όλων των φάσεων του Περιμετρικού θα προσφοροδοτηθούν ακόμη εφτά Συμβόλαια. Η επόμενη είναι η Φάση Β3, από τον οικισμό Ανθούπολης μέχρι το δρόμο Λακατάμιας – Λευκωσίας και αναμένεται να προκηρυχθεί εντός των επόμενων 2 μηνών. Η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, αναμένεται στις αρχές του 2025.
-Οι επόμενες έξι φάσεις αναμένεται να προωθηθούν ακολούθως τα επόμενα χρόνια, ανάλογα των ευκαιριών χρηματοδότησης. Το συνολικό κόστος ολόκληρου του Περιμετρικού Αυτοκινητόδρομου αναμένεται να ανέλθει στα 350 εκατομμύρια Ευρώ».