Εγκρίθηκαν τα πρώτα μέτρα κατά του ρωσικού ναυτιλιακού τομέα από τους Μόνιμους Αντιπροσώπους των Κρατών Μελών της ΕΕ. Σύμφωνα με τον Υφυπουργό Ναυτιλίας, Βασίλη Δημητριάδη, ο οποίος μίλησε στην «Κ», τα μέτρα αφορούν την απαγόρευση του ρωσικού νηογνώμονα-ένα αναγνωρισμένο οργανισμό ο οποίος επιλαμβάνεται τα θέματα της τεχνικής ευστάθειας των πλοίων. Όπως εξήγησε, το κάθε πλοίο έχει τον οργανισμό που επιβεβαιώνει το αξιόπλοο των σκαφών. Διάφορα κράτη έχουν νηογνώμονες, όπως και η Ρωσία, ο οποίος ήταν μέχρι στιγμής αναγνωρισμένος από την ΕΕ. Πλέον αυτό αλλάζει.
Πρόκειται για το πρώτο κύμα κυρώσεων που αγγίζουν τις θαλάσσιες μεταφορές, ανέφερε στην «Κ» ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Δημητριάδης, εξηγώντας ότι από την στιγμή που θα πάψει να υφίσταται η αναγνώριση του εν λόγω νηογνώμονα, θα πάψουν να ισχύουν και τα πιστοποιητικά που εκδίδει. Σημειώνεται ότι στο κυπριακό νηολόγιο είναι εγγεγραμμένα αυτή την στιγμή περίπου πενήντα πλοία τα οποία το επόμενο διάστημα, με την λήξη των πιστοποιητικών τους θα πρέπει να αναζητήσουν άλλο νηογνώμονα, εκτός Ρωσίας. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν θα μπορούν να εμπορεύονται σε ευρωπαϊκά ύδατα και θα πρέπει ανεξαρτήτως σημαίας να διαγραφούν από το κυπριακό ή άλλο ευρωπαϊκό νηολόγιο.
Διευκρινίζεται επίσης, ότι τα πιστοποιητικά που είναι σε ισχύ, θα ισχύουν μέχρι την λήξη τους. Άρα όπως ανέφερε ο κ. Δημητριάδης προς το παρόν δεν θα υπάρχει άμεση επίπτωση για την κυπριακή ναυτιλία.
«Πρόκειται για ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τα πλοία ότι θα πρέπει να αναζητήσουν νηογνώμονα εκτός Ρωσίας, σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορούν να έχουν ευρωπαϊκή σημαία ή να εμπορεύονται εντός της ΕΕ».
Όπως ανέφερε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, πρόκειται για το πρώτο κύμα κυρώσεων που αφορούν τις θαλάσσιες μεταφορές. Προκύπτει επίσης και απαγόρευση εξαγωγής από Ρωσία εξοπλισμούς ραδιοπλοήγησης κ.ο.κ, λόγω εμπάργκο και περιορισμών.
«Θεωρώ ότι αυτή την στιγμή αυτά τα μέτρα είναι διαχειρίσιμα αλλά είμαστε σε επιφυλακή για ενδεχόμενο αυστηρότερων κυρώσεων που αφορούν την απαγόρευση προσέγγισης ευρωπαϊκών λιμένων από πλοία ρωσικής σημαίας ή ρωσικής ιδιοκτησίας, κάτι που θα έχει σοβαρές παρανέργειες και στην κυπριακή ναυτιλία και Θα έχει επίσης μεγάλες παρενέργειες στην ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης. Περιμένουμε να δούμε ποια θα είναι τα επόμενα μέτρα».