ΚΥΠΕ
Την αισιοδοξία της ότι, παρά τις όποιες προκλήσεις, θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος της Κύπρου ως ενός σημαντικού και διεθνώς αναγνωρισμένου ναυτιλιακού κράτους εξέφρασε την Τετάρτη η Υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρίνα Χατζημανώλη, σε δηλώσεις της στο ΚΥΠΕ, αναφορικά με την κατάσταση της κυπριακής ναυτιλίας το έτος που ολοκληρώνεται.
Σύμφωνα με την κ. Χαζημανώλη, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Νηολογίου, η συνεχής ποιοτική αναβάθμιση του στόλου και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών έχουν ως στόχο τη διατήρηση του στόλου και την προσέλκυση νέων πλοίων στο Νηολόγιο, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της παγκόσμιας και της ευρωπαϊκής κατάταξης της κυπριακής σημαίας και του κύρους της Κύπρου ως ναυτιλιακής δύναμης, καθώς και την αύξηση της συνεισφοράς της ναυτιλίας στην οικονομία.
Ως ένας κλάδος με ιδιαιτερότητες, η διεθνής ναυτιλία αντιμετωπίζει συχνά απρόβλεπτες, αλλά και πολύπλοκες προκλήσεις, οι οποίες αναπόφευκτα επηρεάζουν και την κυπριακή ναυτιλία, ανέφερε στη συνέχεια η Υφυπουργός, παραθέτοντας ως παραδείγματα τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, την ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση και πιο πρόσφατα, τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον πλοίων στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.
«Παρά τις προκλήσεις αυτές, τα θεμέλια της κυπριακής ναυτιλίας είναι ισχυρά και γερά και η Κύπρος απέδειξε ότι είναι σε θέση να ανταποκριθεί επαρκώς και αποτελεσματικά σε αυτά τα προβλήματα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι έχει ήδη ετοιμαστεί στοχευμένο Σχέδιο Δράσης με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της κυπριακής ναυτιλίας, ενώ εξέφρασε την ικανοποίησή της για το γεγονός πως οι προσπάθειες που καταβάλλονται ξεκίνησαν να αποφέρουν αποτελέσματα.
Σταθερό στόχο του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, συνέχισε η κ. Χατζημανώλη, αποτελεί η περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Πρόσθεσε πως σε αυτό το πλαίσιο έχει τεθεί σε λειτουργία από τις 20 Νοεμβρίου το Μονοθυριδικό Ναυτιλιακό Κέντρο Εξυπηρέτησης (One Stop Shipping Centre), με στόχο την ποιοτική εξυπηρέτηση αιτημάτων όλων των ναυτιλιακών εταιρειών, και εταιρειών οι δραστηριότητες των οποίων είναι συναφείς με τη ναυτιλία και εδρεύουν στην Κύπρο, σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του Τμήματος Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης.
Ανέφερε ότι ακόμη ένα σημαντικό επίτευγμα του Υφυπουργείου ήταν η επανεκλογή της Κύπρου στο Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), έπειτα από ψηφοφορία που διεξήχθη στο πλαίσιο των εργασιών της 33ης Τακτικής Συνέλευσης του Οργανισμού στο Λονδίνο την 1η Δεκεμβρίου, σημειώνοντας ότι η συμμετοχή της Κύπρου στο Συμβούλιο του Οργανισμού θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική, αφού παρέχει τη δυνατότητα συμμετοχής στις διεργασίες για λήψη στρατηγικών αποφάσεων που επηρεάζουν το μέλλον του Οργανισμού και την παγκόσμια ναυτιλία γενικότερα, ενισχύοντας έτσι την εικόνα της Κύπρου ως διεθνή ναυτιλιακή δύναμη.
Σύμφωνα με την κ. Χατζημανώλη, μια άλλη πρόσφατη σημαντική εξέλιξη ήταν η έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 20 Δεκεμβρίου του Εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχέδιου, το οποίο προσδιορίζει τη χωροχρονική κατανομή σχετικών τρεχουσών και μελλοντικών δραστηριοτήτων και χρήσεων στα θαλάσσια ύδατα της Δημοκρατίας, με στόχο τη στήριξη και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης στη θάλασσα, εφαρμόζοντας μια οικοσυστηματική προσέγγιση και λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και πολιτισμικές πτυχές, καθώς και την προώθηση της συνύπαρξης σχετικών δραστηριοτήτων και χρήσεων.
«Μέσω του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδίου, η Δημοκρατία έχει στόχο να συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη των ενεργειακών τομέων στη θάλασσα, των θαλάσσιων μεταφορών και των τομέων της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, του τουρισμού και της εξόρυξης πρώτων υλών, καθώς επίσης στην προστασία των ενάλιων αρχαιοτήτων και στη διατήρηση, προστασία και βελτίωση του περιβάλλοντος, περιλαμβανομένης της ανθεκτικότητας στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής», ανέφερε.
Πρόσθεσε πως το προσχέδιο του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδίου ετοιμάστηκε υπό τον συντονισμό του Υφυπουργείου Ναυτιλίας που προεδρεύει της Επιτροπής Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις βασικές προτεραιότητες, τους στόχους και τις στρατηγικές κατευθύνσεις για τα θαλάσσια ύδατα της Δημοκρατίας, όπως καθορίζονται στη Δήλωση Πολιτικής Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού.
Η κ. Χατζημανώλη εξέφρασε επίσης ικανοποίηση για την εξεύρεση, έπειτα από εντατικές προσπάθειες πολλών χρόνων, κατάλληλου τεμαχίου κρατικής γης για την ανέγερση του νέου κτηρίου του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο, όπως είπε, θα ικανοποιεί τόσο τις υφιστάμενες, όσο και τις μελλοντικές στεγαστικές ανάγκες του Υφυπουργείου και θα είναι και αντιπροσωπευτικό του κύρους ενός διεθνούς ναυτιλιακού έθνους.
«Οι πιο πάνω ενέργειες, μαζί με την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας μέχρι το 2024, είναι ενδεικτικές των προσπαθειών που καταβάλλονται και είμαι αισιόδοξη ότι παρά τις οποιεσδήποτε προκλήσεις θα πετύχουμε τους στόχους μας για να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος της Κύπρου ως ένα σημαντικό και διεθνώς αναγνωρισμένο ναυτιλιακό κράτος», κατέληξε.