ΚΥΠΕ
Βελτίωση παρουσίασε τον Σεπτέμβριο του 2022, το οικονομικό κλίμα στην Κύπρο, ως αποτέλεσμα της ενδυνάμωσης του επιχειρηματικού κλίματος σε όλους τους τομείς, καθώς και από την ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, με τη βελτίωση του κλίματος να συνοδεύεται όμως από αβεβαιότητα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας Οικονομικής Συγκυρίας του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών (ΚΟΕ) του Πανεπιστημίου Κύπρου, τον Σεπτέμβριο του 2022, το οικονομικό κλίμα βελτιώθηκε, με τον Δείκτη Οικονομικής Συγκυρίας (ΔΟΣ) να αυξάνεται κατά 4,5 μονάδες σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2022, ξεπερνώντας ελαφρώς τον μακροχρόνιο μέσο όρο των 100 μονάδων.
Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο, ο Δείκτης Οικονομικής Αβεβαιότητας για την Κύπρο σημείωσε άνοδο λόγω αύξησης της αβεβαιότητας ανάμεσα στους καταναλωτές, ενώ η αβεβαιότητα ανάμεσα στις επιχειρήσεις υποχώρησε οριακά τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με το ΚΟΕ, μετά τη μεγάλη πτώση του ΔΟΣ τον Μάρτιο, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο Δείκτης καταγράφει μηνιαίες αυξομειώσεις γύρω από τον μακροχρόνιο μέσο όρο του, αποτυπώνοντας χαμηλότερες προσδοκίες για τη μελλοντική δραστηριότητα που συνοδεύονται με αβεβαιότητα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, «στις υπηρεσίες το κλίμα σημείωσε άνοδο αφού οι επιχειρήσεις αξιολόγησαν θετικότερα την τρέχουσα κατάστασή τους και αναθεώρησαν προς τα πάνω τις προσδοκίες τους για τον κύκλο εργασιών τους».
Προστίθεται ότι στο λιανικό εμπόριο το κλίμα βελτιώθηκε ελαφρώς, κυρίως λόγω «πιο αισιόδοξων εκτιμήσεων για τις μελλοντικές πωλήσεις, ενώ στις κατασκευές και στη μεταποίηση η ενίσχυση του κλίματος ήταν αποτέλεσμα ευνοϊκότερων αξιολογήσεων για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων».
Επιπλέον, τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την έρευαν του ΚΟΕ, σημειώθηκε βελτίωση σε όλες τις συνιστώσες του καταναλωτικού κλίματος με αποτέλεσμα την ενίσχυσή του.
«Συγκριτικά με τον Αύγουστο, οι καταναλωτές αξιολόγησαν λιγότερο δυσμενώς την πρόσφατη οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους και εμφανίστηκαν λιγότερο απαισιόδοξοι για τη μελλοντική οικονομική κατάσταση τόσο των νοικοκυριών τους όσο και της χώρας γενικότερα», προστίθετα.
Επιπρόσθετα, οι καταναλωτές παρουσιάστηκαν λιγότερο διστακτικοί ως προς το ενδεχόμενο πραγματοποίησης δαπανών για μεγάλες αγορές τους επόμενους μήνες.
Όπως αναφέρει το ΚΟΕ του Πανεπιστημίου Κύπρου, οι Έρευνες Οικονομικής Συγκυρίας στοχεύουν στην αποτύπωση των αντιλήψεων των επιχειρηματιών και καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση και των προσδοκιών τους για διάφορα οικονομικά μεγέθη.
Τα στοιχεία συλλέγονται μηνιαία, βάσει εναρμονισμένων ερωτηματολογίων σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και καλύπτουν τους τομείς των υπηρεσιών, του λιανικού εμπορίου, των κατασκευών, της μεταποίησης, καθώς και καταναλωτές.