ΚΥΠΕ
Καταγγελίες για φαινόμενα προμήθειας ανταλλακτικών οχημάτων από ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς και για εξαίρεση των ασφαλιστικών εταιρειών από την επιβολή ΦΠΑ, τέθηκαν μεταξύ άλλων στη σημερινή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, η οποία εξέτασε θέμα πιθανής στρέβλωσης του ανταγωνισμού στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων, έπειτα από εισήγηση των Βουλευτών Ανδρέα Πασιουρτίδη και Κυριάκου Χατζηγιάννη.
Τις καταγγελίες έθεσε με επιστολή της ενώπιον της Επιτροπής η Παγκύπρια Συντεχνία Ισιωτών Βαφέων Αυτοκινήτων, σημειώνοντας ότι, σε περίπτωση φθοράς από αυτοκινητιστικό ατύχημα «οι ασφαλιστικές εταιρείες παρεμβαίνουν στην επιλογή και προμήθεια ανταλλακτικών, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στην επιδιόρθωση του οχήματος, καθορίζοντας την κατώτερη τιμή της αγοράς, ανεξάρτητα από την ποιότητα του εξαρτήματος».
Η συντεχνία ανέφερε, ακόμα, ότι γίνεται «πρόσληψη εσωτερικών εκτιμητών από τις ασφαλιστικές εταιρείες, χωρίς να είναι δεόντως πιστοποιημένοι», επισημαίνοντας ότι «ο εξωτερικός εκτιμητής είναι αμερόληπτος, ενώ ο εσωτερικός εκτιμητής εξυπηρετεί αποκλειστικά τα συμφέροντα της ασφαλιστικής εταιρείας».
Κατήγγειλε, επίσης, ότι «οι ασφαλιστικές εταιρείες εξαιρούνται από το ΦΠΑ, δηλαδή έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν βάσει εκτίμησης χωρίς τιμολόγιο», κάτι που το εκμεταλλεύονται, σύμφωνα με τη συντεχνία, τόσο οι ασφαλιστικές εταιρείες, όσο και συνεργεία που διεξάγουν αδήλωτη εργασία.
Οι εκπρόσωποι της συντεχνίας ανέφεραν στις παρεμβάσεις τους στην Επιτροπή ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες απαγορεύεται να διεξάγουν άλλες εργασίες, πέρα από τις ασφαλιστικές και ότι κανένας ασφαλιστής δεν έχει το δικαίωμα να γίνει προμηθευτής ανταλλακτικών, προσθέτοντας ότι έχουν γίνει καταγγελίες στην εποπτική αρχή και στον Έφορο Ασφαλιστικών Εταιρειών, όμως δεν είχαν ανταπόκριση.
Τις καταγγελίες αντέκρουσε κατά την τοποθέτησή του ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών, αναφέροντας ότι, σύμφωνα με την εποπτική αρχή, δεν απαγορεύεται η αγορά υλικού για επιδιόρθωση οχήματος από την ασφαλιστική εταιρεία. Έθεσε επίσης το ερώτημα γιατί να μην είναι νόμιμη η διαδικασία αυτή, εφόσον η εταιρία μπορεί να εξασφαλίσει ακριβώς το εξάρτημα που είναι απαραίτητο, από τον ίδιο προμηθευτή, σε καλύτερη τιμή.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Βουλευτής ΔΗΣΥ, Κυριάκος Χατζηγιάννη, ζήτησε να ενημερωθούν όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους, ώστε να διεξαχθούν έλεγχοι και να διερευνηθούν τα όσα τέθηκαν κατά τη συνεδρίαση. Εξάλλου, η εκπρόσωπος της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού (ΕΠΑ), ανέφερε ότι βρίσκεται ήδη ενώπιόν της μία καταγγελία υπό διερεύνηση, ενώ εξέφρασε έντονο ενδιαφέρον για τα θέματα που εξέτασε η Επιτροπή, σημειώνοντας ότι θα διερευνηθεί αν υπεισέρχονται στον ανταγωνισμό.
«Διαπιστώσαμε προβλήματα στα οποία όντως ο ανταγωνισμός στρεβλώνεται», ανέφερε ο κ. Χατζηγιάννη σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, προσθέτοντας ότι «το θύμα της όλης υπόθεσης είναι ο καταναλωτής, αυτός ο οποίος οδηγεί και εμπλέκεται σε ένα ατύχημα και πολύ δύσκολο είναι να βρει το δίκιο του». Πρόσθεσε ότι ενώπιον της Επιτροπής αναφέρθηκε πως ασφαλιστικές εταιρείες εμπορεύονται οι ίδιες ανταλλακτικά οχημάτων και ότι κατ’ επέκταση εισέρχονται εντός πλαισίου αρμοδιότητας των επιδιορθωτών, κάτι με το οποίο δεν συμφωνούν, όπως είπε.
Σημείωσε, ακόμα, ότι έχει αδυνατίσει ο εποπτικός έλεγχος και ότι «υπάρχει κενό στην ερμηνεία της νομοθεσίας, για το κατά πόσο απαγορεύεται ή επιτρέπεται η εμπορία ανταλλακτικών από τις ασφαλιστικές εταιρείες», σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν από την εποπτική αρχή των ασφαλιστικών εταιρειών. «Θα ζητήσουμε γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία και αν κριθεί η αναγκαίο θα πρέπει να επέμβουμε με νομοθετική ρύθμιση», πρόσθεσε ο κ. Χατζηγιάννη.
«Οι δύο αυτές αρχές, η μία για τον ανταγωνισμό και η άλλη για στις ασφαλιστικές εταιρείες, θα πρέπει να λογοδοτήσουν στο κοινοβούλιο και να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των ελέγχων τους», είπε ο ίδιος, απαντώντας αργότερα σε ερώτηση για τα επόμενα βήματα.
Ως μία ακόμα «στρέβλωση του ανταγωνισμού» ανέδειξε ο Πρόεδρος της Επιτροπής την αγορά και πώληση ανταλλακτικών από πλευράς των ασφαλιστικών εταιρειών, που δεν επιβαρύνονται του συνολικού ΦΠΑ του 19%. «Μπορεί να αγοράσεις την ίδια στιγμή ανταλλακτικό από ένα συνεργείο και θα σου χρεωθεί 19% ΦΠΑ, μπορεί να το αγοράσεις μέσα από μια ασφαλιστική εταιρεία και δεν θα σου χρεωθεί το 19%, παρά μόνο κάτι ελάχιστο», ανέφερε ο κ. Χατζηγιάννη.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, είπε ότι το θέμα μένει ανοιχτό και ότι οι συντελεστές της αγοράς θα πρέπει να συζητήσουν μεταξύ τους και να καταλήξουν για τα θέματα αυτά, αναφέροντας ότι στο τέλος της συνεδρίασης υπήρξε αποδοχή από όλες τις πλευρές ότι υπάρχει περιθώριο συζητήσεων για να συγκλίνουν.
Την πεποίθηση ότι υπάρχει διάθεση από όλες τις πλευρές να καθήσουν στο τραπέζι και να βρεθεί η σωστή πρακτική λειτουργίας αυτού του τομέα, εξέφρασε και ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ και ο δεύτερος εκ των εισηγητών του θέματος, Ανδρέας Πασιουρτίδης. Σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους, ανέφερε ότι «κάποιες πρακτικές και κάποιες ενέργειες ασφαλιστικών εταιρειών, πιθανόν να δημιουργούσαν προβλήματα ανταγωνισμού ή να μην επέτρεπαν στους ισιωτές και βαφείς να εκτελέσουν τις εργασίες τους με τον τρόπο που προνοείται στην νομοθεσία».
«Θέλω να πιστεύω ότι με γνώμονα το συμφέρον του καταναλωτή, ο οποίος θα πρέπει να λαμβάνει υψηλής ποιότητας εργασίες στην καλύτερη δυνατή τιμή, αλλά και για την ορθή και εύρυθμη λειτουργία του τομέα των ασφαλιστικών υπηρεσιών, θα βρεθούν εκείνες οι συγκλίσεις, για να μην αναγκαστούμε να επαναφέρουμε το θέμα», πρόσθεσε ο κ. Πασιουρτίδης.
Συνέχισε, λέγοντας ότι «θα πρέπει και αρμόδιοι φορείς, που είναι η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού και ο Έφορος Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών, να σιγουρευτούν ότι θα εφαρμόζονται οι νομοθεσίες και δεν θα προκαλούνται προβλήματα ούτε στον ανταγωνισμό ούτε στις ασφαλιστικές εργασίες των ασφαλιστικό τομέα στην Κύπρο».
Απαντώντας σε ερώτηση για τις καταγγελίες που είναι υπό διερεύνηση, είπε ότι είναι ανεπίτρεπτο να μην ανταποκρίνεται η αρμόδια κρατική αρχή, έστω και αν θεωρεί ότι δεν είναι στη δική της αρμοδιότητα η έρευνα ή ότι η καταγγελία είναι ανυπόστατη. Εξήγησε ότι υπήρχε μία καταγγελία από το 2021, ότι ασφαλιστής εγγεγραμμένος είναι και ιδιοκτήτης και εταιρείας, η οποία ασχολείται με την προμήθεια και εισαγωγή ανταλλακτικών οχημάτων, σημειώνοντας ότι αυτό είναι κάτι το οποίο απαγορεύεται και ότι γι’ αυτό δεσμεύτηκε ο Έφορος να ερευνήσει το θέμα.
Σε αναζήτηση Υπουργείου που θα αναλάβει την ευθύνη για τις μαρίνες στην Κύπρο
Εξάλλου, τη δυσαρέσκειά του εξέφρασε ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, για το γεγονός ότι δεν εξέφρασε κανένα από τα τέσσερα υπουργεία και υφυπουργεία που κλήθηκαν στη συνεδρίαση, την πρόθεση να θέσει υπό την εποπτεία του τις μαρίνες που βρίσκονται στην Κυπριακή Δημοκρατία. Ο κ. Χατζηγιάννη ανέφερε σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, ότι η Επιτροπή διεξήγαγε σήμερα κατ' άρθρο συζήτηση επί της πρότασης νόμου, η οποία, όπως είπε, σκοπεί στο να εκσυγχρονίσει ευρύτερα τον τρόπο λειτουργίας των μαρίνων.
Ο κ. Χατζηγιάννη σημείωσε ότι στις μαρίνες «έχουν γίνει δισεκατομμύρια επενδύσεων και αντιλαμβάνεστε θα πρέπει να λειτουργούν ως σημεία που έχουν να κάμουν με πολλές διαστάσεις, και με τον τουρισμό, και ως σημεία ελεγχόμενης εισόδου και εξόδου εντός της Δημοκρατίας, και ως εκ τούτου η ρύθμιση η οποία υπήρχε στο παρελθόν, δεν αρκεί, δεν ικανοποιεί της απαιτήσεις της σύγχρονης λειτουργίας ενός κράτους όπως της Κυπριακής Δημοκρατίας, με πάμπολες υποχρεώσεις». Συνέχισε λέγοντας ότι είναι «απαράδεκτο να υπάρχουν τέσσερα Υπουργεία και να αναζητείται ένα Υπουργείο να αναλάβει την ευθύνη και όλοι να λένε όχι».
«Εάν τα Υπουργεία δε συμφωνούν, να βάλουμε μία ανακοίνωση στον τύπο που να αναζητούμενες ενδιαφέρον από πλευράς διαφόρων άλλων υπηρεσιών και, αν δεν καταστεί αυτό εφικτό, να δούμε αν χρειάζεται παρεμβολή από άλλα κράτη», σημείωσε, διευκρινίζοντας τον ειρωνικό τόνο του σχολίου του. Απαντώντας σε ερώτηση αν θα μπορούσε να νομοθετηθεί από πλευράς Βουλής αυτό το θέμα, είπε ότι η Επιτροπή να μην το προκαθορίσει, καθώς θέλει να υπάρξει συμφωνία από τις αρμόδιες αρχές.