BLOOMBERG
Οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου μέσω του νότιου σκέλους του αγωγού Ντρούζμπα, που διέρχεται μέσω Ουκρανίας προς Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία, έχουν διακοπεί από την περασμένη εβδομάδα λόγω κωλύματος στην πληρωμή των τελών διαμετακόμισης. Σε ανακοίνωσή της η Transneft, εταιρεία διαχείρισης του αγωγού, εξηγεί πως στις 28 Ιουλίου ακυρώθηκε η πληρωμή της για τα δικαιώματα διαμετακόμισης μέσω Ουκρανίας εξαιτίας των κυρώσεων εναντίον της Μόσχας.
Την είδηση ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος της Transneft, Ιγκόρ Ντέμιν, στο ρωσικό δίκτυο RIA Novosti, τονίζοντας πως «η Gazprombank, που διενεργεί τις πληρωμές, μας ενημέρωσε ότι η πληρωμή, αν και είχε καταβληθεί από τις 22 Ιουλίου, λίγες ημέρες μετά ακυρώθηκε επειδή τέθηκε σε εφαρμογή το έβδομο πακέτο κυρώσεων της Ε.Ε. κατά της Ρωσίας».
Ο ίδιος τόνισε, επίσης, πως δεν επηρεάζεται το βόρειο σκέλος του αγωγού Ντρούζμπα και συνεχίζεται κανονικά η διαμετακόμιση πετρελαίου μέσω Λευκορωσίας προς την Πολωνία και τη Γερμανία. Οι τιμές του πετρελαίου αντέδρασαν πάντως στην είδηση καταγράφοντας αύξηση, με το αργό Δυτικού Τέξας να σημειώνει άνοδο 1,21%, στα 91,86 δολ. το βαρέλι. Νωρίτερα είχε υποχωρήσει στα 90 δολ. το βαρέλι εν μέσω προσδοκιών για σύναψη συμφωνίας ανάμεσα στην Τεχεράνη και στις δυτικές χώρες, που θα επαναφέρει ουσιαστικά σε ισχύ την παλαιότερη συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και θα επιστρέψει το περσικό πετρέλαιο στην παγκόσμια αγορά. Όσον αφορά το Brent, σημείωσε επίσης άνοδο 1,28%, στα 97,89 δολ. το βαρέλι. Οι εξαγωγές πετρελαίου μέσω του αγωγού Ντρούζμπα έχουν εξαιρεθεί από το σταδιακό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που αποφάσισε η Ε.Ε. τον Ιούνιο με στόχο τον πλήρη τερματισμό των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου σε χρονικό ορίζοντα έξι μηνών. Η εξαίρεση του αγωγού παραχωρήθηκε κατόπιν επισταμένων πιέσεων του Ούγγρου πρωθυπουργού Βίκτορ Ορμπαν, η χώρα του οποίου καλύπτει τις ανάγκες της σε πετρέλαιο κατά 65% με εισαγωγές ρωσικού αργού. Η Ουγγαρία αναμένεται έτσι να αντιμετωπίσει ιδιαίτερο πρόβλημα τώρα και ήδη το διυλιστήριο Mol Nyrt, που έχει έδρα τη Βουδαπέστη, ανακοίνωσε ότι έχει ήδη αρχίσει επαφές με στόχο την επανέναρξη της ροής πετρελαίου και προκειμένου να το επιτύχει σκοπεύει να καταβάλει το ίδιο τα τέλη διαμετακόμισης στην Ουκρανία. Σε σχετική ανακοίνωσή του, το εν λόγω διυλιστήριο τονίζει επίσης πως «διαθέτει αποθέματα για αρκετές εβδομάδες, αλ-λά αναζητεί λύση στο πρόβλημα».
Το συμβόλαιο ανάμεσα στην Transneft και την Ukrtransnafta, την εταιρεία διαχείρισης του σκέλους του αγωγού που διέρχεται από το έδαφος της Ουκρανίας, προβλέπει την 100% προπληρωμή των τελών διαμετακόμισης. Σύμφωνα με το Bloomberg, το καλύτερο σενάριο θα είναι μια διευθέτηση του προβλήματος της πληρωμής εντός ολίγων ημερών. Όπως όμως τονίζει ο Τάμας Πλέτσερ, αναλυτής της Erste Bank, αν δεν αποκατασταθεί για καιρό η παροχή του πετρελαίου, τότε το ουγγρικό διυλιστήριο Mol θα μπορέσει να λειτουργήσει για ακόμη δύο εβδομάδες και στη συνέχεια η χώρα θα πρέπει να επιστρατεύσει τα στρατηγικά της αποθέματα.