ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

EURO 2024: 2,4 δισ. ευρώ για την UEFA, περισσότερες μπίρες για τη Γερμανία

Το 17ο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα θα γεμίσει τα ταλαιπωρημένα ταμεία της UEFA, αλλά δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη γερμανική οικονομία. Εκτός από τις… μπίρες

Kathimerini.gr

Αλέξανδρος Λοθάνο

Η Γερμανία συνορεύει με εννέα χώρες: Δανία στα βόρεια, Πολωνία και Τσεχία στα ανατολικά, Ελβετία και Αυστρία στα νότια, Γαλλία στα νοτιοανατολικά και Βέλγιο, Ολλανδία και Λουξεμβούργο στα δυτικά.

Από τις προαναφερθείσες χώρες, με εξαίρεση το Λουξεμβούργο, το οποίο πάντως το πάλεψε και αυτό σχεδόν μέχρι το τέλος της προκριματικής φάσης, όλες θα δώσουν το «παρών» στο 17ο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, το οποίο κάνει πρεμιέρα απόψε (14/06, 22:00) επί γερμανικού εδάφους, και συγκεκριμένα στο Μόναχο, με την αναμέτρηση της οικοδέσποινας με αντίπαλο τη Σκωτία.

Στα χαρτιά, μία τόσο μεγάλη διοργάνωση αποτελεί πάντα πόλο έλξης για τους ποδοσφαιρο-τουρίστες και θα έπρεπε να βοηθήσει την ταλαιπωρημένη (κι όμως…) γερμανική οικονομία, η οποία το 2024 αναμένεται να έχει ανάπτυξη της τάξεως του 0,3%, τη χαμηλότερη δηλαδή μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομικών δυνάμεων του πλανήτη, μονίμως επηρεασμένη από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι το πρώτο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα που φιλοξενεί η χώρα από το 1988 δεν θα έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στη χώρα, παρότι η τελική φάση τού προ 26 ετών Euro είχε μόλις οκτώ ομάδες και συνολικά 15 παιχνίδια, ενώ η τωρινή διοργάνωση περιλαμβάνει αισίως 24 ομάδες και 51 ματς.

Πιθανόν να έχει θετικό ψυχολογικό αντίκτυπο και έμμεσο οικονομικό, αλλά μέχρι εκεί. «Τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια θα ευνοηθούν από μια μεγαλύτερη ζήτηση, αλλά αυτό δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία συνολικά», υποστηρίζει ο Μάρτσελ Φράτσερ, πρόεδρος του γερμανικού ινστιτούτου οικονομικών ερευνών του Βερολίνου.

Συνολικά, διατέθηκαν 2,7 εκατ. εισιτήρια για μια διοργάνωση που κρατάει ακριβώς ένα μήνα και προσελκύει ήδη χιλιάδες φιλάθλους στις δέκα πόλεις που φιλοξενούν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα: Αμβούργο, Βερολίνο, Γκελζενκίρχεν, Κολωνία, Λειψία, Μόναχο, Ντίσελντορφ, Ντόρτμουντ, Στουτγκάρδη και Φρανκφούρτη.

Ακόμα και έτσι, πάντως, οι αριθμοί δεν πρόκειται να διαφοροποιηθούν σημαντικά, παρότι το 2024 μπορεί να σημειωθεί νέο ρεκόρ τουριστικής προσέλευσης στη Γερμανία, χάρη και στο Euro, όπως εξηγεί ο Νόρμπερτ Κουντς, εκτελεστικός διευθυντής της γερμανικής τουριστικής ένωσης (DTV).

Πού θα φανεί η διαφορά στη γερμανική οικονομία; Στις… μπίρες. «Οι μεγάλες ποδοσφαιρικές διοργανώσεις στο παρελθόν έδειξαν ότι καταναλώνεται περισσότερη μπίρα στη διάρκεια του τουρνουά απ’ ό,τι είναι ο φυσιολογικός μέσος όρος τις καλοκαιρινές εβδομάδες», λέει σχετικά ο Χόλγκερ Εϊχελε της ένωσης γερμανικών ζυθοποιών.

Στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006, το τελευταίο μεγάλο ποδοσφαιρικό τουρνουά που φιλοξένησε η Γερμανία πριν από το φετινό, η πώληση μπίρας στη χώρα ανέβηκε κατά 5% πριν και κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης.

Η προσδοκώμενη άνοδος θα ήταν μια βαθιά ανάσα για τη συγκεκριμένη βιομηχανία, η οποία το 2023 είχε πτώση της τάξεως του 4,5%, με τη συνολική κατανάλωση να πέφτει στα 8,4 δισ. λίτρα, δίνοντας συνέχεια σε μια ανησυχητικά πτωτική τάση τα τελευταία χρόνια.

«Η εμπειρία του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2006 δείχνει ότι τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα δεν αποτελούν οικονομικά πυροτεχνήματα», επισημαίνει με τη σειρά του ο Μίχαελ Γκρέμινγκ του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου (ΙW).

Αρκετοί καταναλωτές βλέπουν τη διοργάνωση ως μια ευκαιρία για να αγοράσουν μια νέα, μεγαλύτερη τηλεόραση ή να πιουν μερικές παραπάνω μπίρες απ’ ό,τι συνήθως. «Ταυτόχρονα, όμως, αποταμιεύουν χρήματα από αλλού: Προτιμούν ένα λουκάνικο στο σπίτι από το να φάνε σε ένα εστιατόριο ή μια βραδιά μπροστά στην τηλεόραση από το να πάνε σινεμά», τονίζει ο Γκρέμινγκ, για να εξηγήσει γιατί το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα δεν πρόκειται να… διαταράξει, θετικά εννοείται, την οικονομία της Γερμανίας, η οποία το πρώτο τρίμηνο του χρόνου είχε να επιδείξει ανάπτυξη μόλις του 0,2%.

Εκτός από την μπίρα, ευνοημένο από τη διοργάνωση μπορεί να αποδειχθεί και το λιανεμπόριο, ειδικά εάν η εθνική ομάδα της χώρας ξεπεράσει τη φάση ομίλων και προχωρήσει μακριά στα νοκ άουτ, κάτι που δεν έχει κάνει με επιτυχία στις τελευταίες διοργανώσεις.

Μια καλή πορεία της ομάδας του Γιούλιαν Νάγκελσμαν, του νεαρότερου τεχνικού μεταξύ των 24 (μόλις 36 ετών), δεν θα ανεβάσει μόνο την καταναλωτική διάθεση των ντόπιων, αλλά θα βελτιώσει και την εικόνα της χώρας προς τα έξω, επηρεάζοντας σε βάθος χρόνου και τη διάθεση εξωτερικών επενδυτών να συνεργαστούν με τοπικές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα, πάντως, με το σούπερ κομπιούτερ της Opta, το οποίο αναλύει όλα τα δεδομένα και χρησιμοποιεί πλέον και τεχνητή νοημοσύνη, η οικοδέσποινα δεν είναι το πρώτο φαβορί για μια κούπα που έχει κατακτήσει τρεις φορές (όσες και η Ισπανία), αλλά με τελευταία το 1996.

Η Αγγλία, χωρίς το συγκεκριμένο τρόπαιο στη συλλογή της, έχει το προβάδισμα στις ψηφιακές προβλέψεις με 19,9%, ακολουθεί η φιναλίστ του Μουντιάλ Γαλλία με 19,1%, με τη Νατσιονάλμανσαφτ να βρίσκεται στην τρίτη θέση, με 12,4%.

Και αν η Γερμανία ποντάρει πρωτίστως στα Πάντσερ για να πάρει λίγο τα πάνω της οικονομικά, η UEFA δεν πολυενδιαφέρεται για το ποιες ομάδες θα προχωρήσουν στην πιο σημαντική της διοργάνωση ανά τετραετία.

Μία διοργάνωση που είναι δεύτερη σε έσοδα για την ευρωπαϊκή συνομοσπονδία, πίσω από το «θησαυροφυλάκιο» που ακούει στο όνομα Champions League, το οποίο ετησίως (μαζί με Europa League και Europa Conference League) γεννά έσοδα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, η πλειονότητα των οποίων όμως επιστρέφει στις ομάδες που συμμετέχουν.

Η UEFA, λοιπόν, περιμένει συνολικά έσοδα ύψους 2,4 δισ. ευρώ από τηλεοπτικά δικαιώματα και χορηγικές συμφωνίες (13 χορηγοί συνοδεύουν τη διοργάνωση).

Από αυτό το εντυπωσιακό ομολογουμένως ποσό, περίπου το 50% θα επενδυθεί σε ποδοσφαιρικά πρότζεκτ σε όλες τις εθνικές ομοσπονδίες-μέλη της UEFA, σε βάθος τετραετίας και μέχρι να έρθει η διοργάνωση του 2028, την οποία θα φιλοξενήσουν Αγγλία, Βόρεια Ιρλανδία, Σκωτία, Ουαλία και Ιρλανδία.

Η τωρινή διοργάνωση αποτελεί βαθιά ανάσα για τα ταμεία της UEFA, η οικονομία της οποίας, όπως και για τους πάντες γύρω από το ποδόσφαιρο (και όχι μόνο), επλήγη σημαντικά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, με αποτέλεσμα το αποθεματικό τους να πέσει από τα 575 εκατ. ευρώ (προ COVID-19) στα 360 εκατ. ευρώ.

«Πιάσαμε το χαμηλότερο δυνατό σημείο και τώρα κοιτάμε μόνο προς τα επάνω», εξήγησε ο οικονομικός διευθυντής της συνομοσπονδίας, Τζόσεφ Κόλερ, στις 55 ομοσπονδίες-μέλη, στο ετήσιο κογκρέσο που φέτος έλαβε χώρα στο Παρίσι τον Φεβρουάριο.

Τα οικονομικά της UEFA, λοιπόν, θα πάρουν ξανά τα πάνω τους, με απαρχή το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Δεν μπορεί να πει το ίδιο, όμως, και η γερμανική οικονομία. Εξαίρεση, ίσως, οι περίφημες μπιραρίες της.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση