Kathimerini.com.cy
Η σημερινή μέρα στα εμπορικά καταστήματα δεν διαφέρει από οποιαδήποτε άλλη μέρα του χρόνου από πλευράς κίνησης καταναλωτών, παρά τον θεσμό του Black Firday, που τη συνοδεύει. Αυτό επιβεβαίωσαν στον ΣΠΟΡ FM και την εκπομπή ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, η ΠΟΒΕΚ και o Παγκύπριος Σύνδεσμος Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΕ).
Οι παρατηρητές του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών σε όλες τις επαρχίες έχουν διαπιστώσει ότι η κίνηση των καταναλωτών είναι μουδιασμένη, κάποιες επιχειρήσεις, οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια γέμιζαν τους διαδρόμους των καταστημάτων με αρκετά προϊόντα έκπτωσης, φέτος τα περιόρισαν, ενώ φέτος δεν είναι όλες οι επιχειρήσεις που έχουν προχωρήσει σε εκπτώσεις, δήλωσε η νομική σύμβουλος του Συνδέσμου, Βιργινία Χρίστου. Όπως τόνισε, τα δεδομένα αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο θεσμός του «Black Friday» εξασθένισε.
Αναφερόμενη σε καταγγελίες πολιτών, είπε ότι σε δύο περιπτώσεις καταστημάτων, στην απόδειξη που έλαβαν οι πελάτες δεν περιλήφθηκε το ποσοστό της έκπτωσης. Η κα Χρίστου απέδωσε τις περιπτώσεις αυτές σε λάθος των δύο καταστημάτων, που στο τέλος συμμορφώθηκαν. Την ίδια ώρα κάλεσε τους πολίτες να είναι προσεκτικοί με τις αποδείξεις που λαμβάνουν.
Σε σχέση με τις αιτίες του φετινού μουδιάσματος στην κίνηση της αγοράς, ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ, Στέφανος Κουρσάρης, αναφέρθηκε στην ακρίβεια και τις διεθνείς συγκυρίες, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία, αλλά και στο γεγονός ότι μπορεί η σημερινή μέρα να είναι η τελευταία Παρασκευή του μήνα, όμως ακόμα δεν έχουν λάβει τους μισθούς τους οι υπάλληλοι. Πρόσθεσε ότι στο μειωμένο ενδιαφέρον συμβάλλει και το γεγονός ότι οι φετινές εκπτώσεις κυμαίνονται στο 20–40% και όχι 50–60%, που παρατηρείτο τα προηγούμενα χρόνια.
Αθέμιτες πρακτικές
Από την πλευρά του ο γγ του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (ΠΑΣΥΛΕ), Μάριος Αντωνίου, πρόσθεσε ως παράγοντα μειωμένου ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τον θεσμό του Black Friday και τη δυσπιστία που δημιούργησαν αθέμιτες πρακτικές επιχειρήσεων τα προηγούμενα χρόνια.
Αναφερόμενος σε δύο παραδείγματα αθέμιτων πρακτικών, ο κ. Αντωνίου κάλεσε τις επιχειρήσεις:
- να μην «παίζουν» με την αρχική τιμή του προϊόντος. «Και 15-20% έκπτωση να κάνει κάποιο κατάστημα, αυτό να είναι πραγματική έκπτωση», τόνισε.
- να μη «φωνάζουν» για μία προσφορά και μόλις μεταβεί ο καταναλωτής το άλλο πρωί στο κατάστημα, να του λένε ότι το προϊόν έχει εξαντληθεί.