ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Θωμάς Καζάκος: Πιστοποιείται η αξιοπιστία της ναυτιλίας μας

«Πρώτη φορά στα χρονικά Κύπριος στο πηδάλιο διεθνούς Οργανισμού στο Λονδίνο»

Της Δωρίτας Γιαννακού

Της Δωρίτας Γιαννακού

Ψήφο εμπιστοσύνης για την κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί ο διορισμός ενός Κύπριου στη θέση του γενικού γραμματέα/διευθύνοντα συμβούλου στο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο - International Chamber of Shipping, (ICS). Ο Θωμάς Καζάκος, με πείρα 30 χρόνων στον τομέα της ναυτιλίας, επιλέχθηκε ανάμεσα από διεθνούς εμβέλειας υποψηφίους μετά από ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ICS και είναι ο πρώτος Κύπριος που αναλαμβάνει το συγκεκριμένο πόστο στα 100+ χρόνια λειτουργίας του κορυφαίου αυτού οργανισμού. Στην πρώτη συνέντευξή του μετά την απόφαση για τον διορισμό του, που τίθεται σε ισχύ από την 1η Απριλίου 2025, ο κ. Καζάκος αναλύει στην «Κ» τις προκλήσεις του νέου του ρόλου αλλά και τις προοπτικές που δημιουργούνται για να συμβάλει ακόμα περισσότερο η Κύπρος στη διεθνή ναυτιλία. Προτεραιότητα για τον κ. Καζάκο αποτελεί η διασφάλιση ότι το ICS θα συνεχίσει να αποτελεί την οργανωμένη και επαγγελματική φωνή της διεθνούς ναυτιλίας. Κύρια επιδίωξη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου αποτελεί η περαιτέρω ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας, η οποία είναι απαραίτητη για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ευημερία της ναυτιλιακής βιομηχανίας, επισημαίνει ο κ. Καζάκος. Αναφορικά με τη διατήρηση των ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο και την προσέλκυση επιπρόσθετων ποιοτικών ναυτιλιακών εταιρειών, ο κ. Καζάκος τονίζει ότι κρίνεται επιτακτική η διατήρηση του ανταγωνιστικού Κυπριακού Φορολογικού Συστήματος και του λειτουργικού της πλαισίου.

–Ποιος είναι ο βασικός ρόλος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping, «ICS»);

–Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο/«ICS», εδρεύει στο Λονδίνο και εκπροσωπεί, σε παγκόσμια βάση, όλες τις Εθνικές Ενώσεις Πλοιοκτητών με ποσοστό ιδιοκτησίας επί του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, άνω του 80%. Ως οργανισμός, το ICS, προωθεί έμπρακτα και πολυσχιδώς τις θέσεις της παγκόσμιας πλοιοκτησίας και ναυτιλιακής βιομηχανίας σε σωρεία Διεθνών Διακυβερνητικών Οργανισμών, όπως είναι και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός/«ΙΜΟ» και ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας/«ILO».

Σημαντική αναγνώριση

–Πόσο σημαντικός είναι για εσάς ο διορισμός σας στη θέση του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, δεδομένου ότι είναι η πρώτη φορά στα 100+ χρόνια λειτουργίας του, που αναλαμβάνει το πηδάλιο Κύπριος;

–Πρωτίστως, ο διορισμός ενός Κυπρίου ως γενικού γραμματέα/διευθύνοντα συμβούλου του κορυφαίου αυτού στον κόσμο Ναυτιλιακού Οργανισμού, αποτελεί μια πολύ σημαντική αναγνώριση για την κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία έχει καταγράψει αξιοσημείωτη πορεία στον διεθνή ναυτιλιακό χάρτη. Ταυτόχρονα, μέσα από τον διορισμό αυτό δίνεται η δυνατότητα, στην Κύπρο, να συμβάλει ακόμη περισσότερο στη διεθνή ναυτιλία. Την ίδια ώρα, η εξέλιξη αυτή ενισχύει έμπρακτα την αξιοπιστία της μικρής μας χώρας σε παγκόσμια βάση.

Σε προσωπικό επίπεδο, ο διορισμός αυτός, ανάμεσα από άλλους, διεθνούς εμβέλειας, υποψηφίους και μάλιστα με την ομόφωνη απόφαση όλων των μελών του Οργανισμού, αποτελεί για μένα μία ύψιστη επαγγελματική καταξίωση μετά από 30 συν χρόνια άμεσης εμπλοκής μου, κυρίως με την κυπριακή ναυτιλία, αλλά επίσης και με την ευρωπαϊκή και τη διεθνή ναυτιλία.

Συνάμα, όμως, ο διορισμός αυτός αποτελεί μια πολύ μεγάλη προσωπική πρόκληση, να φανώ άξιος της τόσο μεγάλης εμπιστοσύνης που μου έχει αποδοθεί από όλες τις Εθνικές Ενώσεις Πλοιοκτητών εκπροσωπώντας τους διεθνώς. Τέλος, νιώθω βαθιά ευγνωμοσύνη για την ευκαιρία που μου δίνεται να ακολουθήσω τα βήματα των εξαιρετικά ικανών προκατόχων μου, αναγνωρίζοντας το υψηλό επίπεδο που έχουν θέσει, στα 100+ χρόνια λειτουργίας του ICS.

Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι η ευθύνη που συνοδεύει τη θέση αυτή είναι αναμφισβήτητα ουσιωδώς μεγάλη, είμαι έτοιμος να εργαστώ σκληρά για να ανταποκριθώ στις προσδοκίες, διατηρώντας το αίσθημα καθήκοντος και την ταπεινότητα που απαιτεί ένας τέτοιος ρόλος.

Οι προτεραιότητες

–Ποια αποτελεί για εσάς την κύρια προτεραιότητα για αυτή τη θέση, σε μία τόσο κρίσιμη περίοδο για την παγκόσμια ναυτιλία;

–Γνωρίζοντας εκ της παρούσας θέσης μου, ως γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, τις πολυάριθμες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία και αξιοποιώντας την πολύχρονη εμπειρία που απέκτησα με τη συμμετοχή μου στο Διοικητικό Συμβούλιο και σε διάφορες επιτροπές του ICS, θεωρώ ως βασική προτεραιότητα τη διασφάλιση ότι το ICS θα συνεχίσει να αποτελεί την οργανωμένη και επαγγελματική «Φωνή της Διεθνούς Ναυτιλίας». Παράλληλα, θεωρώ ως κύριο στόχο, το ICS να παραμείνει ένας ισχυρός ναυτιλιακός οργανισμός για την προώθηση των νομότυπων συμφερόντων των πλοιοκτητών σε παγκόσμιο επίπεδο, σε ένα πλαίσιο στενής και αμοιβαία ωφέλιμης συνεργασίας με τα διάφορα διεθνή και περιφερειακά σώματα λήψεως αποφάσεων πολιτικής που επηρεάζουν την παγκόσμια ναυτιλία, για το ευρύτερο συμφέρον του παγκόσμιου εμπορίου (το 90% του οποίου, διακινείται διά θαλάσσης) και κατ’ επέκταση, της παγκόσμιας οικονομίας και κοινωνίας.

–Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου για την ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας στη ναυτιλία;

–Η ναυτιλία, λόγω της ήδη εν εξελίξει «Πράσινης Μετάβασης» της, διέρχεται μια «κοσμογονική» αλλαγή στην παραδοσιακή της λειτουργία.

Για τον λόγο αυτό, τα σχέδια του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου εστιάζουν στην περαιτέρω ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας, η οποία είναι απαραίτητη για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ευημερία της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Πιστεύω ακράδαντα ότι μόνο μέσα από τη στενότερη συνεργασία μεταξύ εθνών, κυβερνήσεων, οργανισμών λήψης αποφάσεων και της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, μπορούμε να διατηρήσουμε και να διασφαλίσουμε ένα βιώσιμο και θεμιτό μέλλον για τον κλάδο, εντοπίζοντας από κοινού με τους συνεργάτες μας αυτούς, λύσεις διεθνούς εφαρμογής όπως άλλωστε αρμόζει και απαιτείται από μια αμιγώς διεθνοποιημένη βιομηχανία, όπως η ναυτιλία.

Προσωπικό, εργασιακό μου πιστεύω/slogan είναι εδώ και χρόνια το… «Together, We Can Do Better» («Μαζί, Μπορούμε Καλύτερα»).

Το ισχυρότερο και αποκλειστικό πλεονέκτημα δε, που κατέχει το ICS, είναι η συλλογική δύναμη που κατέχουν τα μέλη του, δηλαδή οι Εθνικές Ενώσεις Πλοιοκτητών, σε σχέση με την εξειδικευμένη τεχνογνωσία τους σε όλα τα θέματα ναυτιλίας και λόγω αυτής, της νομότυπης επιρροής τους σε εθνικές κυβερνήσεις ανά το παγκόσμιο.

Με τη βοήθεια, λοιπόν, του ικανότατου Διοικητικού Συμβουλίου και των Εθνικών Συνδέσμων /Μελών του ICS, καθώς φυσικά και της πολύ ικανής ομάδας συνεργατών μου στη Μόνιμη Γραμματεία του ICS, σκοπεύω να εργαστώ συλλογικά για το κοινό μας όφελος. Στόχος μας είναι να οικοδομήσουμε ακόμα περισσότερες γέφυρες συνεργασίας, να αντιμετωπίσουμε από κοινού τις προκλήσεις που μας απασχολούν, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μια ναυτιλία που θα είναι ανθεκτική, καινοτόμα και προσανατολισμένη στην ευημερία όλων των εμπλεκομένων και, φυσικά, του περιβάλλοντος. Με αυτή την προσέγγιση, μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι ο κλάδος μας θα συνεχίσει να ευημερεί σε παγκόσμιο επίπεδο.

–Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ναυτιλιακός κλάδος σήμερα;

–Στον ρόλο μου στο Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, έχω βιώσει από πρώτο χέρι και έχω συμβάλει στο ζωτικής σημασίας έργο του ICS. Τα επόμενα χρόνια θα είναι χρόνια σημαντικών αλλαγών για τον κλάδο και τα μέλη του ICSκαι είναι ζωτικής σημασίας να συνεχίσουμε να έχουμε έναν ισχυρό και ανθεκτικό οργανισμό που θα εκπροσωπεί αντάξια τα νομότυπα συμφέροντά τους. Η ατζέντα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού/ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση είναι προφανώς στο επίκεντρο της βιομηχανίας μας και το ICS συνεργάζεται στενά με τον ΙΜΟ, τις κυβερνήσεις και άλλους εμπλεκόμενους φορείς, για την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου συστήματος για τη βιώσιμη μετάβαση της ναυτιλίας.

Σε μια περίοδο αυξανόμενης αβεβαιότητας λόγω έντονων γεωπολιτικών και πολεμικών εντάσεων, ενεργειακής μετάβασης, εμπορικών περιορισμών και σοβαρών θεμάτων ασφάλειας και ευημερίας των ναυτικών μας, πρέπει να επιδιώξουμε τη σταθερότητα και στήριξη της ναυτιλίας, ώστε να διασφαλιστεί ο ουσιώδης ρόλος της στην παγκόσμια ευημερία και οικονομία.

Οι ευκαιρίες

–Ποιες ευκαιρίες βλέπετε για την ανάπτυξη της ναυτιλίας στην Κύπρο τα επόμενα χρόνια;

–Η κυπριακή ναυτιλία, εδώ και δεκαετίες πια, έχει καταστεί σταθερά ένας νευραλγικός κλάδος που ενισχύει ποικιλοτρόπως την εθνική οικονομία. Δημιουργεί επίσης χιλιάδες θέσεις υψηλού κοινωνικού επιπέδου εργασίας, καθώς αποτελεί σημαντικότατο πόλο αξιοπιστίας στο διεθνές αποτύπωμα της Κύπρου, καθιστώντας την έτσι, ίσως, τον πιο επιτυχώς διεθνοποιημένο κλάδο της κυπριακής οικονομίας. Εφόσον, λοιπόν, αντιμετωπιστούν με τον σωστό τρόπο οι πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει, οι τεράστιες προοπτικές που μεταφέρει μπορούν να μετουσιωθούν σε επιπρόσθετη αξία, τόσο για την Κύπρο όσο και για τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται εντός του κλάδου. Η διατήρηση και περαιτέρω προώθηση του πολύ ανταγωνιστικού Κυπριακού Φορολογικού Συστήματος για τη ναυτιλία και του λειτουργικού της πλαισίου, είναι νευραλγικής σημασίας για τη διατήρηση των υφιστάμενων ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο και αποτελεί βάση για την προσέλκυση επιπρόσθετων ποιοτικών ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο.

Επείγει η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υφυπουργείου

–Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Κύπρος ως ναυτιλιακό κέντρο; Υπάρχουν πρωτοβουλίες ή αλλαγές που προτείνετε για τη βελτίωση του ναυτιλιακού τομέα στην Κύπρο;

–Η Κύπρος στεγάζει ένα αρκετά ανταγωνιστικό ναυτιλιακό κέντρο, προσφέροντας πολυάριθμα πλεονεκτήματα και οφέλη στους χρήστες του, τόσο από άποψη ποιότητας και υπηρεσιών, όσο και οικονομικών οφελών για τη χώρα μας (7%+ του ΑΕΠ και χιλιάδες υψηλού επίπεδου θέσεις εργασίας στην ξηρά και στη θάλασσα). Δεν πρέπει φυσικά να ξεχνούμε και κάποια ζητήματα που ταλανίζουν δυστυχώς εδώ και χρόνια τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην Κύπρο, όπως το τουρκικό εμπάργκο σε κυπριακά πλοία και κάποια άλλα λειτουργικά προβλήματα που εμπλέκουν αριθμό υπουργείων, πέραν από το «υπουργείο μας», όπως χαρακτηριστικά αποκαλούμε το υφυπουργείο Ναυτιλίας.

Υπενθυμίζεται ευγενώς ότι οι πολύ σημαντικές «επιτυχίες» της κυπριακής ναυτιλίας, όπως το πολύ ανταγωνιστικό εξειδικευμένο φορολογικό σύστημα για ναυτιλιακές εταιρείες εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και η ίδρυση ειδικού υφυπουργείου μόνο για τη ναυτιλία, είχαν επιτευχθεί ως κύριο αποτέλεσμα της ειλικρινούς εμπιστοσύνης και πλήρους διάφανης συνεργασίας που υπήρξε μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού ναυτιλιακού τομέα.

Απαραίτητη λοιπόν προϋπόθεση για τη διατήρηση, αλλά και για την περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας ευρύτερα, είναι η συνέχιση αυτής της άκρως απαραίτητης συνεργασίας, με το κράτος να αξιοποιεί πλήρως και χωρίς κανένα κόστος γι’ αυτό, τη συσσωρευμένη εξειδικευμένη τεχνογνωσία του ιδιωτικού ναυτιλιακού τομέα, όπως το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και των εταιρειών-μελών του, στη λήψη αποφάσεων για τη ναυτιλιακή πολιτική του κράτους. Προς αυτή την επιτυχώς αποδεδειγμένη πορεία, θα υποβοηθήσει πολύ η συνδιαμόρφωση με το υφυπουργείο Ναυτιλίας, ενός «οδικού χάρτη» μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων για την κυπριακή ναυτιλία.

Επιπρόσθετα, περαιτέρω ώθηση του κλάδου μπορεί να δοθεί μέσα από την ολική Ψηφιοποίηση/Αυτοματοποίηση των υπηρεσιών του υφυπουργείου Ναυτιλίας, την πλήρη εφαρμογή του περί Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης Νόμου του 2022 και τη δημιουργία Εξειδικευμένου Χρηματοδοτικού Οργανισμού Ναυτιλίας/Μεταφορών.

H επείγουσα και ολική Ψηφιοποίηση/ Αυτοματοποίηση των υπηρεσιών του υφυπουργείου Ναυτιλίας προς τις ναυτιλιακές εταιρείες μέσω της παροχής μίας ακόμη πιο ευέλικτης, άμεσης, αποτελεσματικής και ενιαίας πελατοκεντρικής εξυπηρέτησης επί 24ωρης βάσης, θα καταστήσει την κυπριακή ναυτιλία πιο ανταγωνιστική. Με αυτό τον τρόπο, θα δημιουργηθεί ένα αμιγώς ψηφιακό περιβάλλον, διαμορφώνοντας έτσι το πλαίσιο υποστήριξης της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης.

Σημαντικότατη φυσικά διάσταση του τομέα της τεχνολογίας και ψηφιακού μετασχηματισμού είναι και η ώθηση στην «Πράσινη Μετάβαση», που επίσης είναι υψίστης προτεραιότητας για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην Κύπρο και παγκοσμίως.

Τέλος, ο περί Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (Ν.Ε.Π.Ε.) νόμος του 2022 στοχεύει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής Σημαίας διεθνώς, απλοποιώντας τις διαδικασίες του καθεστώτος λειτουργίας των κυπριακών ναυτιλιακών εταιρειών, μέσα από τη σύσταση μίας νέας, εξειδικευμένης μορφής νομικής οντότητας, πιο ευέλικτης και στενά συνδεδεμένης με την ομαλή λειτουργία του Κυπριακού Μητρώου Ναυτιλιακών Εταιρειών. Επιπλέον, θα δώσει τη δυνατότητα εγγραφής στο Μητρώο της ΝΕΠΕ, το οποίο θα εποπτεύεται από το υφυπουργείο Ναυτιλίας μέσω του «Μονοθυριδικού Ναυτιλιακού Κέντρου Εξυπηρέτησης», διαδικασία που θα καταστήσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες τόσο του Υφυπουργείου, όσο και των παροχών συναφών υπηρεσιών σε ναυτιλιακές εταιρείες, πολύ πιο ανταγωνιστικές.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Δωρίτας Γιαννακού

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση