Του Ανδρέα Καραμήτα
Σύμφωνα με το CNBC η MSC εντάχθηκε στον κατάλογο των ναυτιλιακών εταιρειών που τερματίζουν την παράδοση εκτρεπόμενων εμπορευματοκιβωτίων εκτός του λιμανιού για ναυτιλιακούς πελάτες ως απότοκο του ατυχήματος του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κοντά στο λιμάνι της Βαλτιμόρης που οδήγησε στην τραγική κατάρρευση της γέφυρας.
Η απόφαση πάρθηκε εφόσον το λιμάνι της Βαλτιμόρης δεν είναι γνωστό πότε θα τεθεί σε λειτουργία. Ουσιαστικά η εταιρεία μεταβιβάζει το βάρος της παραλαβής του φορτίου σε ένα άλλο λιμάνι που έχει εκτρέψει τα δρομολόγια της.
Με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ενημέρωσε τους Πελάτες της η MSC
Με ένα email η εταιρεία ενημέρωσε τους πελάτες της ότι τα εμπορευματοκιβώτια που είναι ήδη εν πλω με τελικό προορισμό το Λιμάνι της Βαλτιμόρης θα αναδρομολογηθούν και θα εκφορτωθούν σε στο πρώτο εναλλακτικό διαθέσιμο λιμάνι.
“Για αυτές τις αποστολές, η σύμβαση μεταφοράς θα κηρυχθεί τερματισμένη σε αυτό το εναλλακτικό λιμάνι και η αποθήκευση, τα D&Ds και τα έξοδα μεταφοράς στον αρχικά προβλεπόμενο προορισμό θα είναι για λογαριασμό του μοναδικού φορτίου”, υποστηρίζει η εταιρεία.
Η MSC συνέχισε λέγοντας πως «η διέλευση από και προς τη Βαλτιμόρη είναι αυτή τη στιγμή αδύνατη και δεν θα αποκατασταθεί για αρκετές εβδομάδες, αν όχι μήνες».
ΟΙ εταιρείες CMA CGM, COSCO και Evergreen ήταν οι πρώτες που ανακοίνωσαν παρόμοιες κινήσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις κήρυξαν επίσημα «ανωτέρα βία», έναν νομικό όρο που αναφέρεται στο δικαίωμα παραίτησης από συμβατικά καθήκοντα όταν συμβαίνουν γεγονότα πέρα από τον έλεγχο ενός μέρους.
Από την επικοινωνία με τους πελάτες της η MSC «ζητά συγγνώμη για την αναστάτωση που προκλήθηκε από αυτό το σχέδιο έκτακτης ανάγκης, το οποίο απαιτείται ως απάντηση σε γεγονότα πέρα από τον έλεγχό μας, αλλά το οποίο λαμβάνεται σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης μεταφοράς».
Εναλλακτικά σχέδια μεταφοράς ψάχνουν οι εταιρίες διαχείρισης
Οι εταιρείες διαχείρισης αλυσίδας μετά το ατύχημα κάνουν εναλλακτικά σχέδια μεταφοράς και να συμβαδίσουν με τις εκτροπές των μεταφορέων και τα στελέχη δήλωσαν στο CNBC ότι οι επόμενες ημέρες θα είναι κρίσιμες για την κίνηση του εκτρεπόμενου εμπορίου μακριά από το λιμάνι της Βαλτιμόρης.
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης, το ενδέκατο μεγαλύτερο λιμάνι του έθνους, είναι το Νο 1 στις ΗΠΑ για εισαγωγές και εξαγωγές αυτοκινήτων / ελαφρών φορτηγών και γεωργικών ελκυστήρων, εκτός από το χειρισμό ρούχων, οικιακών ειδών, δομικών υλικών, ηλεκτρονικών και συσκευών και προϊόντων.
Μεταξύ των προβλημάτων , τα στελέχη της εφοδιαστικής ανέφεραν ότι οι εταιρείες δεν ενημερώνουν τις διελεύσεις των πλοίων τους αρκετά γρήγορα για να τους ειδοποιήσουν για το νέο λιμάνι που εκτρέπεται, ώστε να μπορούν να προγραμματίσουν την παραλαβή εμπορευματοκιβωτίων του πελάτη τους.
Μεγάλα λιμάνια πάνω και κάτω από την Ανατολική Ακτή, συμπεριλαμβανομένης της Σαβάνα, του Brunswick, της Βιρτζίνια, του Τσάρλεστον και της Νέας Υόρκης / Νιου Τζέρσεϊ, καθώς και οι εταιρείες που παρέχουν σασί για σιδηροδρομικές μεταφορές και φορτηγά, είπαν ότι έχουν την ικανότητα να αυξήσουν τις λειτουργίες για να καλύψουν τις ανάγκες των εισερχόμενων φορτίων.
Σε μία προσπάθεια ενημέρωσης η MSC κατήρτισε έναν κατάλογο 23 πλοίων που φθάνουν στα λιμάνια που εκτρέπονται από τις 28 Μαρτίου έως τις 29 Απριλίου. Οκτώ έχουν ένα άγνωστο λιμάνι που έχει εκτραπεί, 11 κατευθύνονται προς το λιμάνι της Νέας Υόρκης / Νιου Τζέρσεϊ. τρεις στο Norfolk. και ένα στη Φιλαδέλφεια.
Μετριάζει την κατάσταση η Αμερικανική κυβέρνηση
Ο Υπουργός Μεταφορών Pete Buttigieg είχε συνάντηση με επαγγελματίες της εφοδιαστικής αλυσίδας σχετικά με την κρίση και τον τρόπο μετριασμού τυχόν συμφόρησης. Η συνάντηση περιελάμβανε τους ωκεάνιους μεταφορείς CMA CGM, Maersk, MSC, Evergreen και τους σιδηροδρόμους CSX και Norfolk Southern. Το λιμάνι της Νέας Υόρκης / Νιου Τζέρσεϊ, της Τζόρτζια, της Βαλτιμόρης, της Φιλαδέλφειας, του Τζάκσονβιλ, της Νότιας Καρολίνας και της Βιρτζίνια ήταν επίσης παρόντες. Οι ναυτιλιακοί πελάτες στη συνάντηση περιελάμβαναν τις John Deere, Stellantis, Home Depot, Under Armour και Volkswagen.
«Είμαστε πολύ καλύτερα εξοπλισμένοι για να μετριάσουμε τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας από ό, τι ήμασταν μόλις πριν από λίγα χρόνια, χάρη στον αυξημένο συντονισμό σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού και τις νέες προσπάθειες για την ενίσχυση τόσο της φυσικής όσο και της ψηφιακής υποδομής μας», δήλωσε ο Υπουργός Buttigieg.
Η Εθνική Οικονομική Σύμβουλος Lael Brainard, η οποία ήταν επίσης παρούσα, σημείωσε ότι σε προηγούμενες διαταραχές, η έλλειψη πλήρους πληροφόρησης σε διάφορες συνιστώσες του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα εμπόδισε τις δυνατότητες λήψης αποφάσεων και τις απαντήσεις. Ανέφερε την πρόσφατη πρωτοβουλία DOT FLOW ως παράγοντα διαφοράς. “Έχει ήδη ενεργοποιηθεί για να φέρει την πλήρη ικανότητα όλων των υπηρεσιών της ομοσπονδιακής κυβέρνησης για να βεβαιωθούμε ότι βοηθάμε τους ωκεάνιους μεταφορείς, τους ηγέτες των λιμένων, τους σιδηροδρόμους, τους φορτωτές και τα συνδικάτα να συναντηθούν για να αξιολογήσουν τις πιθανές επιπτώσεις της αλυσίδας εφοδιασμού και στη συνέχεια να συνεργαστούν για την αντιμετώπισή τους”.
Ο Paul Brashier, αντιπρόεδρος drayage και intermodal στην ITS Logistics, δήλωσε ότι οι μεγαλύτερες προκλήσεις μπορεί να αντιμετωπιστούν από μικρότερες εταιρείες που συντονίζουν οι ίδιες τις κρατήσεις και μπορεί να μην έχουν σχέσεις σε αυτά τα λιμάνια που εκτρέπονται. “Θέλετε να βγάλετε το εμπορευματοκιβώτιο που εκτρέπεται από το λιμάνι το συντομότερο δυνατό, ώστε να μην επιβαρυνθείτε με τέλη κράτησης και επισταλίας. Για ορισμένους από αυτούς τους φορτωτές ξεκινούν από το μηδέν», δήλωσε ο Brashier.
Μόλις ένα εμπορευματοκιβώτιο φτάσει σε ένα τερματικό, το ρολόι αρχίζει να χτυπά στον ελεύθερο χρόνο που διατίθεται σε ένα εμπορευματοκιβώτιο. Μόλις λήξει αυτός ο ελεύθερος χρόνος, αρχίζουν τα τέλη κράτησης και επισταλίας, εκτός εάν οι λιμένες συμφωνήσουν να τα καταργήσουν.
«Ψάχνουμε να δούμε αν οι τερματικοί σταθμοί είτε θα δώσουν παράταση του ελεύθερου χρόνου είτε θα παραιτηθούν από τα τέλη» κατέληξε ο Υπουργός.
Δεν επηρεάζεται η Κύπρος
Στο παρόν στάδιο η Κυπριακή Οικονομία και η ναυτιλία δεν φαίνεται να επηρεάζονται. Σίγουρα μεγάλο ρόλο παίζει το γεγονός πως το 90 % των κυπριακών εισαγωγών προέρχονται από την Ευρώπη και οι θαλάσσιοι οδοί δεν είναι συνδεδεμένοι με αυτούς της Βαλτιμόρης. Το κλείσιμο του λιμανιού της Βαλτιμόρης όμως σε ένα ευρύτερο πλαίσιο θα επηρεάζει το διεθνές εμπόριο και αργότερα ίσως επηρεαστούν ορισμένα αγαθά και στην Κύπρο.
Με πηγές από: CNBC, ot.gr, MSC Newsletter, Ναυτικά Χρονικά