ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δυσμενείς οι συνθήκες για τη ναυτιλία ελέω Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Το Διεθνές Νομισματικό ταμείο κρούει τον κώδωνα για τις αυξήσεις στα κόστη

Του Ανδρέα Καραμήτα

Η αρχή του 2024 δεν είναι και τόσο ελπιδοφόρα σχετικά με τους ταλανισμούς που απασχολούν την διεθνή ναυτιλιακή σκηνή και το διεθνές εμπόριο. Συγκεκριμένα το εμπόριο μέσω της διώρυγας του Σουέζ μειώθηκε στο δραματικό ποσοστό του 50% ενώ σε αυτή του Παναμά το ποσοστό ανέρχεται στο 32%.  Η εν λόγω εξελίξεις συμβαίνουν κυρίως λόγω των πολεμικών συγκρούσεων και διαταραχών που συμβαίνουν συνεχώς σε δύο νευραλγικές εμπορικές διαδρομές που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την φυσιολογική λειτουργία της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας.  

Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή της ερυθράς θάλασσας ώθησε τις ναυτιλιακές εταιρίες να αλλάξουν την διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ που αποτελεί την πιο γρήγορη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης αλλά και μέχρι τώρα εξυπηρετούσε το 15% του παγκόσμιου εμπορίου δια θαλάσσης. Το ΔΝΤ επίσης σημειώνει πως οι εξελίξεις αυτές αύξησαν τους χρόνους παράδοσης κατά δέκα μέρες  αφού πλέον τα πλοία πλέουν γύρω από το ακρωτήρι καλής ελπίδας.

Φουρτούνες στην ναυτιλιακή βιομηχανία φέρει η αλλαγή των θαλάσσιων οδών

Μία άλλη επιβαρυντική εξέλιξη  είναι και η περιπέτεια που αντιμετωπίζει η Διώρυγα του Παναμά αφού μαστίζεται από σοβαρή ξηρασία με αποτέλεσμα οι αρχές να επιβάλλουν περιορισμούς οι οποίοι είχαν ως απότοκο να μειωθούν δραματικά επίσης οι διελεύσεις πλοίων. Τονίζεται πως η διώρυγα του Παναμά έχει το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ενώ έχει αξιοσημείωτο μερίδιο στις διεθνείς παγκόσμιες εμπορικές συναλλαγές . Επιπρόσθετα το ΔΝΤ τόνισε στην ανάλυση του πως ο όγκος του εμπορίου δια μέσου Σουέζ μειώθηκε δραματικά κατά 50%  ενώ ο όγκος του εμπορίου δια μέσου του ακρωτηρίου καλής ελπίδας αυξήθηκε σε ποσοστό 74% σε σχέση με τα περσινά ευρήματα.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ σημειώθηκε και μείωση 6,7% από έτος σε έτος στις κλήσεις λιμένων προς τα 70 λιμάνια που παρακολουθεί το ΔΝΤ στην υποσαχάρια Αφρική. Η αντίστοιχη πτώση για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία ήταν 5,3%. Αυτές οι μειώσεις πιθανότατα αντανακλούν τις παροδικές επιπτώσεις των μεγαλύτερων χρόνων αποστολής. Εάν συνεχιστεί, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις αυτών των διαταραχών θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν προσωρινά ορισμένες αλυσίδες εφοδιασμού στις πληγείσες χώρες και να προκαλέσουν ανοδική πίεση στον πληθωρισμό .

Δυσκολία υπολογισμού των οικονομικών αλλαγών τους επόμενους μήνες

Όπως λεν οι αναλυτές του ΔΝΤ, απότοκο αυτών των διαταραχών στη ναυτιλία είναι ότι τα επίσημα στατιστικά στοιχεία για τις καταγεγραμμένες εισαγωγές που βασίζονται σε τελωνειακά αρχεία ενδέχεται να επηρεαστούν από τις προσωρινές επιπτώσεις των πλοίων που αλλάζουν τους συνήθης εμπορικούς τους δρόμους.  Αυτό αποτελεί τροχοπέδη στο να καταμετρηθεί το επόμενο διάστημα η ακριβής οικονομική δραστηριότητα.  Οι πιο πάνω πραγματικότητες θα φανούν και από τα δημοσιονομικά έσοδα χωρών που στηρίζουν την οικονομία τους σε εισαγωγικούς δασμούς και εξαγωγικούς φόρους σύμφωνα με το ταμείο αφού αναμένονται σημαντικές μειώσεις στα δημοσιονομικά τους έσοδα.  

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Ανδρέα Καραμήτα

Ναυτιλία: Τελευταία Ενημέρωση