![](https://www.kathimerini.com.cy/assets/modules/wnp/articles/202502/547938/images/b_chvron.jpg)
Kathimerini.gr
Το 1876, οι περίφημοι «wildcatters», όπως ονομάζονταν οι εξερευνητές που άνοιγαν πηγάδια σε περιοχές όπου δεν υπήρχαν γνωστά κοιτάσματα, άνοιξαν την πρώτη πετρελαιοπηγή της Καλιφόρνιας, στα βουνά Σάντα Σουζάνα, βόρεια του Λος Αντζελες. Η ανακάλυψη εκείνη «γέννησε» τη Chevron και εγκαινίασε μια πετρελαϊκή έκρηξη που βοήθησε στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Ενάμιση αιώνα μετά, οι σχέσεις ανάμεσα στη δεύτερη μεγαλύτερη ενεργειακή εταιρεία της χώρας μετά την ExxonMobil και στη μεγαλύτερη σε πληθυσμό και μία από τις πλουσιότερες πολιτείες των ΗΠΑ βρίσκονται στο ναδίρ, σε μια διαμάχη που η έκβασή της θα καθορίσει το μέλλον της «Big Oil».
Στις 2 Αυγούστου, η Chevron, διαμαρτυρόμενη για το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, ανακοίνωσε τη μετακίνηση της έδρας της από την πράσινη Καλιφόρνια στο φιλικό προς τα ορυκτά καύσιμα Τέξας. Επειτα από διαμάχη με τις Αρχές για την κλιματική πολιτική που εφαρμόζουν και την επιβολή κυρώσεων, ο διευθύνων σύμβουλος της Chevron Mάικ Γουίρθ αποφάσισε να εγκαταλείψει την Καλιφόρνια. Προηγουμένως, είχε προσπαθήσει μάταια να επικοινωνήσει με τον Δημοκρατικό κυβερνήτη Γκάβιν Νιούσομ για να του ανακοινώσει τα σχέδιά του. Η Καλιφόρνια ενήργησε πιο επιθετικά από κάθε άλλη αμερικανική πολιτεία για να απομακρύνει τους καταναλωτές από τα ορυκτά καύσιμα, απαγορεύοντας μεταξύ άλλων την πώληση βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035 και επιβάλλοντας κανόνες που οι εταιρείες πετρελαίου κατηγορούν για τις υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον περισσότερο από το 1/4 των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Καλιφόρνια.
Πριν από τις προεδρικές εκλογές της 5ης Νοεμβρίου, οι δύσκολες σχέσεις του Nιούσομ με τη βιομηχανία πετρελαίου ενδέχεται μάλιστα να του στοίχισαν πολιτικά. Οταν ξέσπασαν ωστόσο οι πρόσφατες πυρκαγιές στο Λος Αντζελες, ο Nιούσομ έκανε σύντομες αναφορές συνδέοντας τις εταιρείες πετρελαίου με την καταστροφή που σκότωσε 29 ανθρώπους. Αναλυτές λένε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει υποψηφιότητα ως ο μελλοντικός ηγέτης του Δημοκρατικού Κόμματος και οι ισορροπίες με την «Big Oil» θεωρούνται κρίσιμες για την επόμενη ημέρα. Και αυτό γιατί διακυβεύονται πολύ περισσότερα από τα κεντρικά γραφεία της Chevron. Η εταιρεία, η οποία λειτουργεί δύο από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια πετρελαίου της πολιτείας, εξετάζει πλέον το ενδεχόμενο να διακόψει την παραγωγή, γεγονός που θα εκτόξευε τις τιμές φυσικού αερίου για τους 27 εκατομμύρια οδηγούς της Καλιφόρνιας.
Η απόφαση για το κλείσιμο των διυλιστηρίων θα εξαρτηθεί μεταξύ άλλων από το εάν η Καλιφόρνια θα επιβάλει περισσότερους κανονισμούς σημειώνει ο Αντι Βαλτς, ο οποίος διευθύνει τις επιχειρήσεις διύλισης, αγωγών και χημικών της εταιρείας. Οι αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας καυσίμου της Καλιφόρνιας καθιστούν την παραγωγή βενζίνης πιο δαπανηρή σε σύγκριση με άλλες πολιτείες. Το διαζύγιο ανάμεσα στην Καλιφόρνια και στη Chevron, όμως, προδιαγράφεται δαπανηρό και για τις δύο πλευρές.
Εάν η Chevron αποφασίσει να πουλήσει τις αιωνόβιες εγκαταστάσεις παραγωγής καυσίμων της, θα είναι δύσκολο να βρει αγοραστή για τα ακίνητα, τα οποία καλύπτουν σχεδόν 4.000 στρέμματα στην Καλιφόρνια. Η ζήτηση για βενζίνη στην Καλιφόρνια πέρυσι ήταν περίπου 10% χαμηλότερη από ό,τι το 2019, κυρίως λόγω της αύξησης του αριθμού των EV και της τηλεργασίας. Την ίδια στιγμή, περισσότερο από το 75% του πετρελαίου της πολιτείας το 2023 εισήχθη από την Αλάσκα και το εξωτερικό (Ιράκ, Σαουδική Αραβία, Βραζιλία και Ισημερινός). Οι τοπικές αρχές κατηγορούν τη βιομηχανία πετρελαίου. Η Chevron πάλι δημοσιεύει πινακίδες στα πρατήρια βενζίνης που γράφουν: «Οι νομοθέτες της Καλιφόρνιας αυξάνουν τις τιμές της βενζίνης». Σε εθνικό επίπεδο, ο αριθμός των λειτουργούντων διυλιστηρίων μειώθηκε σε 14 πέρυσι από 40 το 1983, σύμφωνα με τη Διοίκηση Ενεργειακών Πληροφοριών.
Η κυβέρνηση Τραμπ αναμένεται να είναι ισχυρός σύμμαχος της πετρελαϊκής βιομηχανίας, έχοντας προαναγγείλει μεταξύ άλλων την κατάργηση της απαλλαγής που επιτρέπει σε πολιτείες όπως η Καλιφόρνια να υιοθετούν κανόνες για μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η Καλιφόρνια, πάντως, επιμένει ότι θα συνεχίσει να ηγείται του έθνους για την κλιματική αλλαγή.