Kathimerini.gr
Αλεξάνδρα Βουδούρη
H επιβολή δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα από την Κίνα προκάλεσαν «διχασμό» εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά τη σημερινή σχετική ψηφοφορία αφήνοντας τελικά στην Κομισιόν την επιλογή να προχωρήσει με τη σχετική της πρόταση.
Επί της ουσίας, στη σημερινή ψηφοφορία στη συνεδρίαση των μονίμων αντιπροσώπων της Ε.Ε. (Coreper) τα κράτη-μέλη δεν μπόρεσαν να συγκεντρώσουν πλειοψηφία ούτε κατά, ούτε υπέρ της πρότασης επιβολής δασμών.
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές που μίλησαν στην «Κ», τα κράτη-μέλη που τάχθηκαν κατά του μέτρου ήταν η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Σλοβενία και η Σλοβακία, ενώ απείχαν τουλάχιστον 12 κράτη-μέλη –ανάμεσά τους και η Ελλάδα–, γεγονός που δεν επέτρεψε να συγκεντρωθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία ξεκάθαρα υπέρ των δασμών.
Από την πλευρά της, η Κομισιόν αποφάσισε, σύμφωνα με ανακοίνωσή της, να προχωρήσει τελικά «στην επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες (BEVs) από την Κίνα, καθώς έχει λάβει την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. για την υιοθέτησή τους».
Σύμφωνα με την Κομισιόν, παράλληλα «αυτό αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση της έρευνάς της», που κράτησε σχεδόν εννέα μήνες.
Ξεκαθαρίζει, παράλληλα, ότι η Ε.Ε. και η Κίνα θα συνεχίσουν να «εργάζονται σκληρά για να διερευνήσουν εναλλακτικές λύσεις που θα είναι πλήρως συμβατές με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, επαρκείς για την αντιμετώπιση της ζημιογόνου επιδότησης που καταγράφηκε από την έρευνα της Κομισιόν και που θα παρακολουθείται και θα είναι εφαρμόσιμη».
Τα τελικά αποτελέσματα της έρευνας –όπως και η σχετική απόφαση– θα δημοσιευθούν στην επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. έως τις 30 Οκτωβρίου.
Επί της ουσίας, η Κομισιόν ενόψει των έντονων αντιδράσεων εκ μέρους του Πεκίνου εμφανίζεται έτοιμη να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Κίνα, ενώ εκτιμά παράλληλα ότι οι δασμοί δεν είναι «εξοντωτικοί», ώστε η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής προέλευσης να μην είναι απαγορευτική για τους καταναλωτές στην Ε.Ε.
Εδώ και μήνες, η Ε.Ε. κατηγορεί το Πεκίνο ότι επιχορηγεί τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με επιδοτήσεις, ώστε να μειωθεί τεχνητά η λιανική τιμή τους και να εκδιώξει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις από την αγορά. Με ορατό αυτόν τον κίνδυνο, Βερολίνο και Μαδρίτη άσκησαν πιέσεις να εξευρεθεί λύση χωρίς αυτό να έχει επιτευχθεί έως τώρα.
Για το Βερολίνο, η συνέχιση των διαπραγματεύσεων μεταξύ Ε.Ε. – Κίνας είναι κρίσιμες εξαιτίας κυρίως των ανησυχιών για «αντίποινα» του Πεκίνου, που θα έχουν επιπτώσεις στις γερμανικές βιομηχανίες. «Φυσικά πρέπει να προστατεύσουμε την οικονομία μας από άδικες εμπορικές πρακτικές», σημείωσε ο Ολαφ Σολτς σε δηλώσεις του αυτή την εβδομάδα, ωστόσο, πρόσθεσε ότι «η αντίδρασή μας ως Ε.Ε. δεν θα πρέπει να οδηγήσει στην καταστροφή μας. Οι διαπραγματεύσεις με την Κίνα για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα πρέπει να συνεχιστεί».
Από την πλευρά του το Παρίσι, πάντως, ελπίζει ότι οι εν λόγω δασμοί –που θα διαρκέσουν έως πέντε χρόνια– θα δώσουν στις αντίστοιχες γαλλικές επιχειρήσεις τον χρόνο ώστε να αυξηθούν οι αντίστοιχες δικές τους πωλήσεις έναντι των πιο φθηνών κινεζικών επιλογών.