Η κατάφυτη πόλη Σέγκεντ στην Ουγγαρία, με πλατιές λεωφόρους και περίτεχνες βίλες, παραπέμπει περισσότερο σε απομεινάρι της αυτοκρατορίας των Αψβούργων, παρά σε ένα από τα μελλοντικά κέντρα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Κι όμως, σε ένα εργοτάξιο 3.000 στρεμμάτων, οι μπουλντόζες ετοιμάζουν την πρώτη ευρωπαϊκή μονάδα συναρμολόγησης της BYD, της κορυφαίας αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας.
Μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, η Ευρωπαϊκή Ενωση πρόκειται να αποφασίσει αν θα αυξήσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα. Το κόστος, πλέον των υφιστάμενων δασμών ύψους 10%, θα κυμαίνονται μεταξύ 9% και 35,3% και θα ισχύουν για πέντε χρόνια. Είναι χαμηλότεροι από τους δασμούς ύψους 100% που επιβάλλουν οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, αλλά τίθενται τώρα υπό συζήτηση καθώς οι Κινέζοι θέλουν να εισέλθουν στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η BYD συνεργάζεται με διανομείς σε 19 χώρες της Ε.Ε., προκειμένου να πουλάει τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά της μοντέλα.
«Εχουν πολύ φιλόδοξα σχέδια», δήλωσε ο Sandor Nagy, αντιδήμαρχος στη Σέγκεντ, αναφερόμενος στη μονάδα της BYD, η οποία δρομολογείται να ανοίξει του χρόνου. «Προφανώς έχουν πολύ ένα πολύ ισχυρό κίνητρο λόγω των δασμών», συμπλήρωσε.
Αλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν επίσης τρόπους να αποφύγουν τους δασμούς. Η Chery, μία κινεζική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, ανακοίνωσε τον Απρίλιο ότι θα ξεκινήσει να φτιάχνει ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Βαρκελώνη σε συνεργασία με την Ebro EV Motors. Η Stellantis, υπό την ομπρέλα της οποίας υπάγονται οι ευρωπαϊκές Peugeot, Fiat και Opel, ανακοίνωσε τον Μάιο ότι ξεκινά συνεργασία με την Leapmotor της Κίνας και η παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τους στην Ευρώπη θα ξεκινήσει αυτό το φθινόπωρο.
Ο όμιλος Zhejiang Geely Holding, που απέκτησε τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo το 2010, αναζητά επίσης πιθανή τοποθεσία παραγωγής στην Ευρώπη.
Οι αξιωματούχοι της Ε.Ε. ανησυχούν ότι η Κίνα αποτελεί απειλή για την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων, η οποία συνεισφέρει περίπου 7% στην οικονομική δραστηριότητα της περιοχής. Λένε πως το Πεκίνο δεν έχει προτείνει επαρκή λύση για τις ανησυχίες τους ότι η χρόνια κρατική στήριξη έχει δώσει άδικο προβάδισμα στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι αναλυτές λένε ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων θα κερδίσει θέσεις εργασίας και πρόσβαση σε τεχνολογία αιχμής, ενώ οι Κινέζοι παραγωγοί θα εξοικονομήσουν χρήματα από τους δασμούς και τα κόστη μεταφοράς.
«Δεν πιστεύω ότι βγάζει επιχειρηματικό νόημα από άποψη κερδοφορίας και μόνο να σκέφτεσαι ότι μπορείς να προμηθεύεις την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων από εργοστάσια στην Κίνα», δήλωσε ο Jacob F. Kirkegaard από το Peterson Institute for International Economics.
Το 3,7% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2023 στην Ευρώπη ήταν κινεζικές μάρκες έναντι 0,4% τέσσερα χρόνια νωρίτερα.
Ο Pedro Sánchez, πρωθυπουργός της Ισπανίας – η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αυτοκινήτων στην Ευρώπη – παρότρυνε πρόσφατα την Ε.Ε. να επανεξετάσει τη στάση της απέναντι στους δασμούς.
«Δεν θέλουμε έναν ακόμα πόλεμο, σε αυτή την περίπτωση εμπορικό πόλεμο», είπε ο Sánchez.
Πηγή: The New York Times