Kathimerini.com.cy
Ευρύτερες ενεργειακές και οικονομικές επιπτώσεις αποκαλύπτονται μετά την εγκατάλειψη του τερματικού στο Βασιλικό από την ανάδοχο κινεζική κοινοπραξία αλλά και την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Υπό τις περιστάσεις η μη ολοκλήρωση των εργασιών στις χερσαίες υποδομές ίσως να μην αποτελεί, επί του παρόντος, το κορυφαίο ζήτημα, αν εξεταστούν οι παρενέργειες που εμφανίζονται η μία μετά την άλλη το τελευταίο διάστημα, και οι οποίες ισοδυναμούν με κόστος για τα κρατικά ταμεία. Κυβερνητική πηγή που μίλησε στην «Κ» υπό καθεστώς ανωνυμίας έλεγε πως ο σοβαρότερος κίνδυνος από τις ραγδαίες εξελίξεις είναι η Κυπριακή Δημοκρατία να αναγκαστεί να διπλοπληρώσει ένα μέρος του έργου για το οποίο μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα πόσο έχει κοστίσει στα κρατικά ταμεία. Με την κυβέρνηση να βάζει ψηλά στις προτεραιότητές της την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων εκ των πραγμάτων η Λευκωσία θα αναγκαστεί το επόμενο διάστημα να διαχειριστεί συναφή ζητήματα, τα οποία μεταφράζονται σε χρήμα. Ένα τέτοιο ζήτημα είναι η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του τερματικού ύψους €101 εκατ. από τα οποία έχουν εκταμιευτεί €68.608.438,46, από την ΕΤΥΦΑ, και τα οποία διεκδικεί να της επιστραφούν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ωστόσο, η τρύπα που θα δημιουργηθεί εάν τελικά δεν πειστούν οι Βρυξέλλες από τις απαντήσεις που θα δώσει η κυπριακή πλευρά μέχρι τις 8 Σεπτεμβρίου δεν είναι η μοναδική. Υπάρχουν και άλλα θέματα που αφορούν απευθείας το τερματικό ή αφήνουν το αποτύπωμά τους στα ενεργειακά που θα ανεβάσουν το τελικό κόστος επιβάρυνσης μέχρι να γίνει πραγματικότητα ο στόχος για εισαγωγή Φ.Α.
Διαβάστε τo ρεπορτάζ του Απόστολου Τομαρά στην έντυπη έκδοση της «Κ».
Γίνετε συνδρομητής της έντυπης έκδοσης στο κινητό σας, με μια εβδομάδα δωρεάν συνδρομή.