Του Χρίστου Μπουρή
Λίγες μέρες μετά την απόφαση για απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης και τον απόηχο που άφησε πίσω της, τα φώτα στον τομέα της παιδείας στρέφονται -για ακόμη μια φορά- σε έναν σημαντικότερο παράγοντα, αυτόν της ασφάλειας. Σε μικρό χρονικό διάστημα δύο μαθητές τραυματίστηκαν σοβαρά εντός των σχολικών μονάδων τους και στο πλαίσιο διερεύνησης των περιστατικών επανέρχεται το ζήτημα της ασφαλείας, της υγείας, αλλά και η ανάγκη για καλλιέργεια κουλτούρας για αποτροπή παρόμοιων περιστατικών.
Τα ατυχήματα των τελευταίων ημερών, μπορεί να διαφέρουν μεταξύ τους, αλλά εγείρουν και τα δύο σημαντικά ζητήματα. Την Πέμπτη (17/10) οκτάχρονος μαθητής τραυματίστηκε σοβαρά σε Δημοτικό σχολείο της επαρχίας Λάρνακας. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», κατά τη διάρκεια διαλείμματος ο οκτάχρονος μαζί με συμμαθητές του προσπάθησαν να βοηθήσουν φίλο τους που είχε κλειδωθεί στις τουαλέτες. Οι μαθητές πήγαν από τον ισόγειο χώρο του σχολείου στον πρώτο όροφο όταν κάτω από συνθήκες που διερευνώνται, γυαλί που βρισκόταν στην πόρτα της τουαλέτας θρυμματίστηκε με αποτέλεσμα να τραυματίσει σοβαρά τον οκτάχρονο.
Αυτό που προκύπτει από το εν λόγο περιστατικό είναι πως συγκεκριμένοι εγκύκλιοι που στέλνονται από το υπουργείο Παιδείας στα σχολεία και προνοούν συγκεκριμένες αλλαγές στις σχολικές μονάδες, φαίνεται να μένουν στα συρτάρια των Σχολικών Εφοριών, είτε για λόγους υποστελέχωσης ή για λόγους οικονομικών δυσκολιών. Το γυαλί το οποίο τραυμάτισε τον οκτάχρονο μαθητή φαίνεται να μην είχε αλλαχτεί με βάση τις οδηγίες που είχε στείλει το υπουργείο Παιδείας από το 2017 και ζητούσε την αντικατάσταση των υφιστάμενων υαλοπινάκων ή την επικόλληση μεμβράνης ασφαλείας. Ένα άλλο ερώτημα που προκύπτει από τον τραυματισμό του αγοριού είναι πως το περιστατικό έλαβε χώρα σε χώρο όπου δεν επιτρεπόταν να βρίσκονται τα παιδιά εν ώρα διαλείμματος.
Πιο συγκεκριμένα, η εγκύκλιος που στάλθηκε από τον ΥΠΑΝ στους προέδρους των Σχολικών Εφοριών, τον Αύγουστο του 2017, χωριζόταν σε δύο λύσεις, μία αφορούσε κούφωμα σε διπλό γυαλί και μία κούφωμα σε μονό γυαλί. Σχετικά με το διπλό γυαλί, το υπουργείο πρότεινε την επικόλληση μεμβράνης ασφαλείας η οποία θα έπρεπε να πληροί τις πιο κάτω προδιαγραφές:
- Να είναι διαφανής μεμβράνη ελάχιστου πάχους 4mil
- Να δημιουργεί ελάχιστη μείωση της υπεριώδους ακτινοβολίας (ultraviolet light block) 95%
- Να φέρει ελάχιστη αντοχή σε εφελκυσμό (tensile strength) 195 Ν/mm2
- Ελάχιστη δυνατότητα επιμήκυνσης (elongation at break) 100%
Η δεύτερη λύση αφορούσε την αντικατάσταση των υαλοπινάκων με το εξωτερικό γυαλί να είναι ενεργειακό tempered, πάχους 4mm και το εσωτερικό γυαλί θα πρέπει να είναι laminated, ελάχιστου πάχους 6mm.
Για τα κουφώματα από μονό γυαλί δεν συνιστούσε αντικατάσταση των υαλοπινάκων, αλλά την τοποθέτηση μεμβράνης ασφαλείας στην εσωτερική πλευρά του κουφώματος. Σε περίπτωση αστοχίας ενός μονού γυαλιού, συνιστάται η αντικατάστασή του με ενεργειακό γυαλί tempered, πάχους ανάλογου με το υφιστάμενο. Το ΥΠΑΝ σημείωνε πως η δαπάνη μπορεί να καλυφθεί, μετά από συνεννόηση με το λογιστήριο του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, από διαθέσιμα υπόλοιπα προηγούμενης χρήσης της Εφορείας, εάν υπάρχουν. Σε περίπτωση που δεν υπήρχαν θα έπρεπε να μπαίνει στους προϋπολογισμούς των Σχολικών Εφοριών για το επόμενο έτος.
Το ατύχημα με το οκτάχρονο αγόρι έφερε και αντιδράσεις βουλευτών με τον κ. Ανδρέα Πασιουρτίδη να παραθέτει τέσσερα ερωτήματα προς το αρμόδιο υπουργείο ζητώντας ενημέρωση για τα ακόλουθα:
- Σε πόσες σχολικές μονάδες υπάρχουν ακόμα συμβατικά-κλασικά γυαλιά;
- Πόσες αντικαταστάσεις υαλοπινάκων εκκρεμούν
- Πόσες είναι οι περιπτώσεις που αντί, αντικατάστασης ή τοποθέτησης ειδικής μεμβράνης ασφάλειας των γυαλιών που κρίνονται ως επικίνδυνα;
- Το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί για την συνολική αντικατάσταση ή τοποθέτηση ειδικής μεμβράνης ασφάλειας;
Το αίτημα του βουλευτή του ΑΚΕΛ αναμένεται να πάει ενώπιον της Βουλής, όμως η απάντηση του υπουργείου θα έρθει σε μεταγενέστερο στάδιο, καθώς θα πρέπει να αντληθούν τα στοιχεία από όλες τις Σχολικές Εφορίες και μετέπειτα να δοθεί η απάντηση.
Αίτημα της ΠΟΕΔ η έκδοση πιστοποιητικών ασφαλείας
Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ Μύρια Βασιλείου μιλώντας στην εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» του ΣΠΟΡ FM 95.00 επικαλέστηκε τη διαχρονική θέση της οργάνωσης όπου ζητούν από το Γραφείο Ασφάλειας και Υγείας του υπουργείου να βρει τους τρόπους και τις δομές ώστε να γίνεται ο απαραίτητος έλεγχος στις σχολικές μονάδες και να εκδίδονται πιστοποιητικά ασφαλείας. Για το ατύχημα της Λάρνακας και για το εάν είχαν ευθύνη οι παιδονόμοι, η κ. Βασιλείου ανέφερε πως όντως τα παιδιά ήταν σε μη επιτρεπόμενο χώρο και δεν υπήρχε επαρκής παρακολούθηση, όμως με την έγκαιρη παρέμβασή τους αποφεύχθηκαν τα χειρότερα. Εκπαιδευτικός που βρισκόταν στον χώρο παρείχε άμεσα τις πρώτες βοήθειες στον 8χρονο αφού είχε ακατάσχετη αιμορραγία. Όπως πληροφορείται η «Κ» η οικογένεια του παιδιού θα κινηθεί νομικά αφού δεν τηρήθηκαν οι κανόνες ασφάλειας στον σχολικό χώρο.
Η κ. Βασιλείου είπε πως φτάνουν αρκετά παράπονα από μέλη τους αναφορικά με θέματα ασφαλείας που προκύπτουν στα σχολεία ή ζημιές που χρίζουν επιδιόρθωσης. Τα παράπονα που φτάνουν στην ΠΟΕΔ αφορούν πολλαπλά σημειώματα που αποστέλλονται από τους εκπαιδευτικούς στις Σχολικές Εφορίες κι όμως οι διαδικασίες δεν προχωρούν, αφού οι απαντήσεις σχετίζονται πάλι με το θέμα της υποστελέχωσης.
Η ανάγκη για καλλιέργεια κουλτούρας
Στο περιστατικό της Τετάρτης στην Τεχνική Σχολή Πάφου, ο μαθητής προσπάθησε να περάσει από την περίφραξη του σχολείου τραυματίζοντας τον εαυτό του με αιχμηρό (σίδερο) αντικείμενο. Ο απεγκλωβισμός του νεαρού έγινε με τη συνδρομή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο όπου υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση και αφαιρέθηκε το σίδερο. Η υγεία του χαρακτηρίζεται από τους θεράποντες ιατρούς σταθερή και εκτός κινδύνου.
Ο Διευθυντής της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, Δρ Ηλίας Μαρκάτζιης σε δηλώσεις του στην «Κ» σχετικά με το ατύχημα του 16χρονου, τόνισε πως πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο ρόλο που έχει η εκπαίδευση για την καλλιέργεια κουλτούρας για αυτοπροστασία των μαθητών. Ο κ. Μαρκάτζιης ανέφερε πως αυτό που διερευνάται από πλευράς υπουργείου είναι οι λόγοι που οδήγησαν τον νεαρό σε μια τέτοια πράξη, του να θέσει δηλαδή τον εαυτό του σε κίνδυνο. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με νέους έφηβους με παρορμητική συμπεριφορά που δεν μπορούν να μετρήσουν τον κίνδυνο που ενέχουν συγκεκριμένες πράξεις», είπε συγκεκριμένα.
Σύμφωνα με τον κ. Μαρκάτζιη αυτό που απαιτεί ο νόμος είναι να στηθούν επιτροπές ασφάλειας στα σχολεία όπου θα εμπλέκουν και τους μαθητές βοηθώντας τους να κατανοήσουν τους κινδύνους που διατρέχουν. Η εκπαίδευση των μαθητών θα πρέπει να έχει ως μέλημα την καλλιέργεια κουλτούρας και σε θέματα ασφάλειας και υγείας στα σχολεία. Αν μπορεί να μείνει κάτι από το δυσάρεστο περιστατικό της Τετάρτης είναι να το εκμεταλλευτούν οι αρμόδιοι για να μπορέσουν να δώσουν τα απαραίτητα εφόδια στους νέους για να τους αποτρέπουν να βάζουν το εαυτό τους σε κίνδυνο.