ΚΥΠΕ
Σε μια προσπάθεια μείωσης του χάσματος εκπροσώπησης των γυναικών στα επαγγέλματα STEAM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες, Μαθηματικά), στοχεύει μεταξύ άλλων, η αναδόμηση που προωθείται στα αναλυτικά προγράμματα, είπε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου σε εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα της Γυναίκας στην Τεχνική και Επαγγελματική Σχολή Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Μακάριος Γ’, στη Λευκωσία.
Όπως σημείωσε, "στο εκπαιδευτικό μας σύστημα αξιολογούμε και αναβαθμίζουμε συνεχώς δράσεις και πολιτικές που αφορούν στα ανθρώπινα δικαιώματα και ιδιαίτερα στην ισότητα των φύλων, στη βάση της έρευνας και της βιβλιογραφίας και σε συνάφεια με το ευρωπαϊκό και διεθνές θεσμικό πλαίσιο".
Η Υπουργός ανέφερε ότι κατά τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί πρόοδος στην προώθηση της αρχής της έμφυλης ισότητας στην εκπαίδευση αλλά και σε κάθε πτυχή της ζωής και της καθημερινότητας ανδρών και γυναικών. "Ωστόσο, πολλές ενέργειες μπορούν ακόμη να γίνουν, ώστε να αρθούν όλες οι έμφυλες αδικίες, οι αποκλεισμοί, οι ανισότητες και η έμφυλη βία", υπογράμμισε.
Επισήμανε ότι στον σχεδιασμό και στη χάραξη των πολιτικών λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και οι απόψεις των ίδιων των παιδιών.
Η Υπουργός αναφέρθηκε στα λόγια μαθήτριας του Λυκείου και της Τεχνικής Σχολής Αγίου Χαραλάμπους στην Έμπα της Πάφου, που διακρίθηκε με το 1ο βραβείο στον περσινό διαγωνισμό συγγραφής κειμένου που οργάνωσε η Διατμηματική Επιτροπή Φύλου του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Η μαθήτρια, σύμφωνα με την Υπουργό είπε πως «οραματίζομαι ένα σχολείο όπου όλα τα παιδιά θα τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φύλου, θα έχουν ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα και θα νιώθουν προστατευμένα και ελεύθερα, χωρίς διακρίσεις. Το σχολείο αυτό επιθυμώ να το νιώθω σαν οικογένεια μου και όχι σαν ένα τόπο που με γεμίζει φόβο. Η έμφυλη ανισότητα είναι μια μικροπρέπεια του ανθρώπινου είδους, που προσβάλλει την ίδια την ύπαρξή μας», επεσήμανε.
Προς την πιο πάνω κατεύθυνση, σημείωσε, στο Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας λειτουργεί διατμηματική επιτροπή για την προώθηση της ισότητας ανδρών και γυναικών και την εξάλειψη των στερεοτύπων και των διακρίσεων λόγω φύλου στην εκπαίδευση. Με εκπροσώπους από όλα τα τμήματα και υπηρεσίες, η επιτροπή αυτή έχει εκπονήσει και δρομολογήσει ειδικό σχέδιο δράσης, στο πλαίσιο ολοκληρωμένης πολιτικής που υλοποιείται βάσει διεθνών συμβάσεων, υπό την εποπτεία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, η πολιτική αυτή περιλαμβάνει δράσεις που σχετίζονται με την ισότητα των φύλων σε θέματα που αφορούν τις δομές του εκπαιδευτικού συστήματος και με την ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και με την ενδυνάμωση του ρόλου της οικογένειας στην προώθηση του στόχου της ισότητας των φύλων μέσω της επιμόρφωσης των γονέων.
Το έργο της διατμηματικής επιτροπής για την ισότητα των φύλων λειτουργεί παράλληλα με την αντιρατσιστική πολιτική του Υπουργείου καθώς και την πολιτική για πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού, που θέτουν ξεκάθαρα ως ευάλωτο παράγοντα το φύλο, πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι οι διευθύνσεις των σχολικών μονάδων καλούνται να εφαρμόσουν πιστά τις πολιτικές για προστασία των παιδιών από κάθε μορφή βίας.
"Εφαρμόζουμε μια ολοκληρωμένη διεπιστημονική προσέγγιση της διδασκαλίας, γνωστής ως διδασκαλία STEAM, που αφορά στα γνωστικά πεδία της Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών, τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση. Οι προκλήσεις στην προσπάθεια μείωσης του χάσματος μεταξύ των δύο φύλων στον τομέα των STEAM συνδέονται με την επικράτηση της κουλτούρας, η οποία έχει εδραιώσει στερεοτυπικές αντιλήψεις σε σχέση με επαγγέλματα, μεταξύ των οποίων και επαγγέλματα STEAM, που επιλέγονται συνήθως από άντρες", ανέφερε η Υπουργός.
Πρόσθεσε ότι αποτελεί μεγάλη πρόκληση και η έλλειψη κοινωνικών δομών υποστήριξης των νεαρών οικογενειών, με αποτέλεσμα η φροντίδα των παιδιών να αναλαμβάνεται, συνήθως, από τη μητέρα. Αυτό μπορεί να περιορίσει, συνέχισε, την ένταξη γυναικών στην αγορά εργασίας, και ειδικά στα επαγγέλματα STEAM. Επιπρόσθετα, σε αρκετές περιπτώσεις προκύπτει έλλειψη κινήτρων, ώστε οι γυναίκες να ακολουθήσουν μια επαγγελματική σταδιοδρομία STEAM, υπό τον φόβο ότι δεν θα έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τους άντρες συναδέλφους τους, επεσήμανε.
"Αναγνωρίζοντας όλες αυτές τις προκλήσεις, προχωρούμε με την αναδόμηση των αναλυτικών προγραμμάτων και την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών προσανατολισμένων σε πτυχές που αφορούν τη διδασκαλία STEAM", ανέφερε η Υπουργός, σημειώνοντας ότι "ως Πολιτεία, οφείλουμε να προετοιμάσουμε επιστημονικά εγγράμματους πολίτες, που θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της κοινωνίας και να συνεισφέρουν στην πρόοδό της".
Η Υπουργός υπογράμμισε ότι η Πολιτεία οφείλει να μειώσει το χάσμα της εκπροσώπησης των γυναικών στα επαγγέλματα STEAM, υπερβαίνοντας τα εμπόδια που συνήθως τις αποθαρρύνουν να επιλέξουν επαγγελματική πορεία στους εν λόγω κλάδους, οι οποίοι παρουσιάζουν ολοένα αυξανόμενες ανάγκες σε έμψυχο δυναμικό.