Ταλαιπωρία που θα διαρκέσει μέρες αλλά και αρκετές αντιδράσεις προκάλεσε το συμβάν της περασμένης Παρασκευής (01/12), κατά το οποίο ξέσπασε φωτιά στη μηχανή του λεωφορείου που μετέφερε μαθητές στο σχολείο, στην Αγλαντζιά. Το υπουργείο Μεταφορών και οι εμπλεκόμενοι φορείς πραγματοποιήσαν το Σαββατοκύριακο μια σειρά από συσκέψεις προκειμένου να διαχειριστούν την κατάσταση αφού πρόκειται για το τέταρτο κατά σειρά επεισόδιο σε διάρκεια λίγων μηνών και αποφάσισαν, μεταξύ άλλων, ότι όλα τα λεωφορεία που εκτελούν δημόσιες μεταφορές και δεν διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας για την αυτόματη πυρόσβεση στην μηχανή του οχήματος δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι να εγκαταστήσουν τον εξοπλισμό αυτό. Η απόφαση είχε ως αποτέλεσμα την Δευτέρα (04/12) μην μπουν στις τάξεις τους περίπου 6.000 μαθητές παγκύπρια, ενώ άγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής πότε θα ξαναβγούν στους δρόμους τα 570 λεωφορεία που ακινητοποιηθήκαν – σχεδόν τα μισά λεωφορεία του στόλου που πραγματοποιεί σχολικά δρομολόγια.
Δέκα μέρες το καλύτερο σενάριο
Ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης δήλωσε στην «Κ» ότι το καλύτερο σενάριο θα ήταν η ακινητοποίηση των λεωφορείων να διαρκέσει δέκα ημέρες, ωστόσο αυτό εξαρτάται από το πότε οι εταιρείες θα βρουν τον εξοπλισμό. Πάντως, χθες, το Υπουργείο έλαβε ενημέρωση ότι εντοπίστηκε εξοπλισμός στην Κύπρο και ζήτησε να του υποβληθούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά για να διαπιστωθεί αν είναι κατάλληλος προς χρήση και, αν εγκριθεί και τοποθετηθεί, τότε θα επιτραπεί η επαναλειτουργία των λεωφορείων. Για το αν θα εξευρεθούν άλλα λεωφορεία στο μεσοδιάστημα, ο Υπουργός απάντησε ότι όσα λεωφορεία υπάρχουν στην Κύπρο και πληρούν τις προδιαγραφές ήδη εξυπηρετούν το κοινό. Σε ερώτηση τι ήταν αυτό που θορύβησε το Υπουργείο ούτως ώστε να απαιτήσει την εγκατάσταση αυτόματου συστήματος πυρόσβεσης σε όλα τα λεωφορεία, δεδομένου ότι το όχημα που πήρε φωτιά την Παρασκευή διέθετε το συγκεκριμένο σύστημα, ο Υπουργός είπε «στις αρχές του Οκτώβρη είχαμε ζητήσει από όλες τις εταιρείες να εγκαταστήσουν το σύστημα για να διασφαλίσουμε ότι αν εκδηλωθεί ξανά πυρκαγιά σε λεωφορείο θα έχουμε επιπρόσθετη προστασία. Αυτό το λεωφορείο διέθετε το σύστημα το οποίο βοήθησε στην κατάσβεση. Ωστόσο, στη διαβούλευση που ακολούθησε μετέπειτα, διαπίστωσα ότι δεν ανταποκρίθηκαν οι εταιρείες στην οδηγία μας, κάτι το οποίο δημιούργησε μια εύλογη ανησυχία σε περίπτωση που έχουμε ξανά ένα παρόμοιο περιστατικό». Ο υπουργός Μεταφορών εξήγησε ότι το σύστημα αυτόματης πυρόσβεσης στα λεωφορεία, σύμφωνα με την σύμβαση του κράτους και των εταιρειών, θα έπρεπε να είχε ήδη εγκατασταθεί σε όλα τα λεωφορεία, επισημαίνοντας ωστόσο ότι οι εταιρείες διαφώνησαν και εξέφρασαν τη θέση ότι αυτό δεν αποτελεί υποχρεώσή τους με βάση τη σύμβαση.
Σε σχέση με τους τεχνικούς ελέγχους στους οποίους θα πρέπει να υποβάλλονται τα λεωφορεία, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι όλα τα λεωφορεία πέρασαν από έλεγχο ΜΟΤ πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς,. Διευκρίνισε, όμως, ότι το ΜΟΤ ελέγχει μόνο κάποιες βασικές λειτουργίες ενός οχήματος, όπως προδιαγράφεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και δεν καλύπτει όλα τα συστήματα και όλο τον εξοπλισμό που διαθέτει ένα όχημα. «Συνεπώς εμείς λάβαμε διάφορα μέτρα. Το ένα εστιάζει πλήρως στην ανάγκη να γίνεται σωστή συντήρηση και σύμφωνα με τις οδηγίες της κατασκευάστριας εταιρείας και τα άλλα εστιάζουν στην προληπτική συντήρηση αλλά και στην εγκατάσταση αυτών των συστημάτων». Πρόσθεσε ότι ξεκίνησε ήδη μια διαδικασία βεβαίωσης προληπτικής συντήρησης των λεωφορείων, όπου μέσω των πιστοποιητικών από αδειούχους τεχνίτες οχημάτων, θα υπάρχει βεβαίωση ασφάλειας του οχήματος.
Ο αντίκτυπος στην Παιδεία
Περίπου έξι χιλιάδες μαθητές της μέσης και τεχνικής εκπαίδευσης δεν πήγαν στο σχολείο την Δευτέρα (04/12) λόγω της καθήλωσης των λεωφορείων, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να παρουσιάζεται στην επαρχία Πάφου. Όπως δήλωσε στην «Κ» αρμόδια πηγή από το υπουργείο Παιδείας η εικόνα που υπάρχει αξιολογείται και, ανάλογα με την σοβαρότητα και το εύρος του προβλήματος, δηλαδή πόσοι μαθητές επηρεάστηκαν και από ποιες περιοχές, θα ληφθούν αποφάσεις. Ήδη, από το πρωί της Δευτέρας έχει σταλεί εγκύκλιος στις διευθύνσεις των σχολείων όπως διευκολυνθούν όσοι μαθητές καθυστερήσουν να μεταβούν στα σχολεία τους, κάτι που θα ισχύει για όσο διάστημα παραμείνουν παροπλισμένα τα λεωφορεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το Υπουργείο θα επιδείξει την απαραίτητη ευελιξία και κατανόηση σε ό,τι αφορά τις απουσίες των μαθητών. Εξάλλου, σε δηλώσεις της στο κρατικό κανάλι, η υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης ή ακόμη και να αρχίζουν τα μαθήματα λίγο πιο αργά. Σημειώνεται ότι το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε ανοικτή επικοινωνία με το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο χειρίζεται το ζήτημα.
Δείτε ΕΔΩ τα δρομολόγια που ακυρώθηκαν.
Από την εταιρεία της Λεμεσού η καλύτερη ανταπόκριση
Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, μιλώντας στον «ΣΠΟΡ FM 95.0» και την εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΙΣΕΩΝ» χαρακτήρισε αντιεπαγγελματικό το γεγονός ότι οι πολίτες ενημερώθηκαν για την αλλαγή στη μεταφορά των μαθητών την τελευταία στιγμή. Ανέφερε ότι οι γονείς δεν ήταν μέρος της διαπραγμάτευσης με τις εταιρείες, ωστόσο προέβησαν σε κάποιες εισηγήσεις οι οποίες έτυχαν «ζεστής» ανταπόκρισης μόνο από τις εταιρείες της Λεμεσού. «Οι εισηγήσεις μας ήταν να μεταφερθούν λεωφορεία από την πόλη προς την ύπαιθρο και τις αγροτικές περιοχές, να μην μπουν απουσίες το πρωί σε ό,τι αφορά την καθυστέρηση των μαθητών και να μπουν διπλές διαδρομές εντός των πόλεων. Η εταιρία της Λεμεσού προσπαθεί να δώσει λύσεις και όπως ενημερωθήκαμε σήμερα βρήκαν και άλλα λεωφορεία για να εντάξουν στις διαδρομές τους», διευκρίνισε.
Την ίδια ώρα ο κ. Κωνσταντίνου τόνισε ότι τα συστήματα πυρόσβεσης δεν αρκούν και ότι πρέπει να ληφθούν πιο αυστηρά μέτρα σε ό,τι αφορά τον έλεγχο της ποιότητας των οχημάτων. «Τα καινούργια λεωφορεία που έρχονται πληρούν όλους τους κανονισμούς, το πρόβλημα είναι ότι υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός λεωφορείων που οι εταιρείες χρησιμοποιούν με καθεστώς υπεργολαβίας. Εκεί κάπου χάνουμε το παιχνίδι», ανέφερε. Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνου, περίπου 20,000 μαθητές διακινούνται με λεωφορεία, αριθμός που έχει αυξηθεί κατά 25% σε σχέση με πέρσι. «Οι εταιρείες θα πρέπει να επενδύσουν στον στόλο και στα δρομολόγια τους για να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα», δήλωσε.
Αναλυτικά οι αποφάσεις του υπουργείου Μεταφορών
Εκτός από την καθήλωση του μισού στόλου των λεωφορείων που δεν διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας για την αυτόματη πυρόσβεση στην μηχανή του οχήματος, το υπουργείο Μεταφορών, αποφάσισε τα εξής:
- Όλα τα οχήματα ιδίου τύπου τίθενται εκτός υπηρεσίας μέχρι να εξεταστεί η μηχανική τους κατάσταση και να εκδοθεί πιστοποιητικό συντήρησης από εξειδικευμένο συνεργείο της κατασκευάστριας εταιρείας.
- Επειδή το περιστατικό φαίνεται να οφείλεται σε ελλιπή συντήρηση, όλες οι εταιρείες κλήθηκαν να υποβάλουν πιστοποιητικά συντήρησης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της κατασκευάστριας εταιρείας, υπογεγραμμένα από αδειούχο τεχνίτη οχημάτων, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
- Ζητήθηκε από όλες τις εταιρείες που έχουν αναλάβει δημόσιες μεταφορές όπως υποβάλουν πιστοποιητικά συντήρησης ή/και βεβαίωση της αντιπροσωπείας της κατασκευάστριας εταιρείας για την ορθή λειτουργία του συστήματος αυτόματης πυρόσβεσης σε κάθε λεωφορείο. Κλήθηκαν επίσης όπως συμμορφωθούν πλήρως με τις υποχρεώσεις τους, όπως καταγράφονται στη σύμβαση που έχουν με το κράτος, καθώς και με τη νομοθεσία, ειδικά σε θέματα έγκρισης τύπου.
- Ζητήθηκε από τις εταιρείες να υποβάλουν τις διαπιστευμένες διαδικασίες συντήρησης οχημάτων και εκπαίδευσης οδηγών.
- Όλα τα πιο πάνω εφαρμόζονται σε όλες τις εταιρείες που έχουν συμβληθεί με το κράτος για δημόσιες μεταφορές και σε όλους τους υπεργολάβους και συνεργάτες τους.
- Θα γίνει εισήγηση σε όλα τα αρμόδια Υπουργεία και Υπηρεσίες να μη συμβάλλονται με εταιρείες λεωφορείων που εκτελούν μεταφορές κοινού, όπως π.χ. για εκδρομές, σε περίπτωση που τα οχήματα αυτά δεν διαθέτουν αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης και τα πιστοποιητικά καλής λειτουργίας τους, καθώς και πιστοποιητικό συντήρησης του οχήματος, σύμφωνα με τις οδηγίες της κατασκευάστριας εταιρείας, υπογεγραμμένη από αδειούχο μηχανικό.
- Θα συσταθεί Ομάδα Διερεύνησης Σοβαρών Περιστατικών σε οχήματα δημόσιων μεταφορών, αποτελούμενη από εμπειρογνώμονες του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών και του Τμήματος Οδικών Μεταφορών.