ΚΥΠΕ
O τομέας της εκπαίδευσης είναι ένας τομέας που χρειάζεται εγρήγορση και συνεχή προσπάθεια, έτσι ώστε να εξελίσσεται και να βελτιώνεται, καλύπτοντας τις εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε παιδιού, στη βάση της δικής του διαφορετικότητας, δήλωσε στο ΚΥΠΕ η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, προσθέτοντας ότι εκπαιδευτικά και συνδικαλιστικά ζητήματα αλληλεπικαλύπτονται.
«Για αυτό και η βελτίωση του εργασιακού πλαισίου των εκπαιδευτικών με ιδιαίτερη έμφαση στο κύρος και στην αξιοπρέπειά του εκπαιδευτικού κλάδου, έχει θετικό αντίκτυπο και στο εκπαιδευτική διάσταση», σημείωσε.
Ανέφερε, παράλληλα, ότι η νέα Ηγεσία της ΠΟΕΔ θα έχει να αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις, με βασικό σημείο αναφοράς το παιδί και το Δημόσιο Σχολείο, επισημαίνοντας ότι η Οργάνωση θα συνεχίσει να αναδεικνύει τον ρόλο της Παιδείας ως επένδυση και όχι ως απλή δαπάνη.
Ερωτηθείσα πότε θα διεξαχθούν οι εκλογές και ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί μέχρι την ανάδειξη της νέας ηγεσίας της Οργάνωσης, η κα. Βασιλείου είπε ότι οι Εκλογές ΠΟΕΔ 2024, θα διεξαχθούν την Πέμπτη, 30 Μαΐου, από τις 7:30 το πρωί μέχρι τις 7:30 το απόγευμα (με ημίωρη διακοπή από τις 14:30-15:00).
Σημείωσε ότι οι πέραν των 7000 ψηφοφόρων-εκπαιδευτικών Δημοτικής, Προδημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, θα κληθούν να ψηφίσουν τους 100 Γενικούς Αντιπροσώπους, το ανώτατο δηλαδή καθοδηγητικό σώμα της ΠΟΕΔ, για την περίοδο 2024 – 2028.
Πιο συγκεκριμένα, συνέχισε η κα. Βασιλείου, οι ψηφοφόροι-εκπαιδευτικοί θα κληθούν να ψηφίσουν στο Επαρχιακό Γραφείο ΠΟΕΔ στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι, τους Γενικούς Αντιπροσώπους που θα εκπροσωπήσουν το κάθε Επαρχιακό Γραφείο ΠΟΕΔ στο 100μελές σώμα.
Όπως ανέφερε, από τους 100 Γενικούς Αντιπροσώπους, εκλέγονται, ανάλογα με τα ποσοστά της κάθε κίνησης / συνδυασμού ή μεμονωμένης υποψηφιότητας, τα 13 μέλη του Εκτελεστικού Διοικητικού Συμβουλίου και τα Επαρχιακά Γραφεία της ΠΟΕΔ.
Διευκρίνισε, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ότι η πρώτη παγκύπρια σε ψήφους κίνηση / συνδυασμός / μεμονωμένη υποψηφιότητα, αναλαμβάνει και την Προεδρία της ΠΟΕΔ.
Επομένως, είπε η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, το εκλογικό αποτέλεσμα σε κάθε Επαρχιακό Γραφείο, επηρεάζει και το συνολικό αποτέλεσμα σε παγκύπρια βάση.
Σημείωσε ότι οι Εκλογές ΠΟΕΔ 2024, θα διεξαχθούν στη βάση του Νέου Καταστατικού της Οργάνωσης το οποίο και τίθεται σε ισχύ από τις 30 Μαΐου 2024.
Σε ερώτηση με τα διάφορα ζητήματα που απασχόλησαν τον τομέα της παιδείας και φέτος, η κα. Βασιλείου απάντησε ότι φτάνουμε σιγά σιγά στο τέλος μιας ακόμη σχολικής χρονιάς, που όπως είπε αποτέλεσε «σταθμό» για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «μιας και μετά από πολλούς αγώνες και προσπάθειες, τα εκπαιδευτικά προγράμματα ΔΡΑΣΕ και τα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία, λειτούργησαν με συμβάσεις από την ΕΕΥ και όχι μέσα από το απαράδεκτο καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών το οποίο ίσχυε για πέραν της δεκαετίας».
Αυτό λοιπόν, συνέχισε η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ, «είναι μια θετική εξέλιξη για το Δημόσιο Σχολείο και αυτή αναμένεται να συμβάλει καταλυτικά και για την περαιτέρω βελτίωση τόσο της εκπαιδευτικής διάστασης των προγραμμάτων αυτών όσο και του εργασιακού πλαισίου που αφορά κυρίως τους συμβασιούχους μας, που εργάζονται στα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία».
«Για το θέμα αυτό η ΠΟΕΔ είναι σε διάλογο με το ΥΠΑΝ και ελπίζουμε η νέα σχολική χρονιά να ξεκινήσει με τα προβλήματα που εντοπίστηκαν να έχουν λυθεί», σημείωσε.
Είπε, επίσης, ότι ένα δεύτερο ζήτημα που επιτέλους βρήκε τη λύση του, είναι το πρόβλημα που προέκυπτε από τον μεγάλο αριθμό έκτακτων εκπαιδευτικών σε Δημοτική, Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση.
«Στη βάση και της συμφωνίας με το ΥΠΑΝ, θα δοθούν μόνιμες οργανικές θέσεις έτσι ώστε σε βάθος τριετίας και αρχής γενομένης από τη σχολική χρονιά 2024-2025, οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί σε ποσοστό, να μην υπερβαίνει το 7%, ποσοστό που ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με αυτό τον τρόπο αναμένεται σταδιακά να μειωθεί η αργοπορία σε ό,τι αφορά στη στελέχωση των σχολικών μας μονάδων, για την οποία ο βασικότερος λόγος ήταν ο τεράστιος αριθμός έκτακτων εκπαιδευτικών. Ως ΠΟΕΔ θα παρακολουθούμε την εφαρμογή της συμφωνίας και θα παρέμβουμε εκεί και όπου υπάρξει ανάγκη», συμπλήρωσε.
Ένα τρίτο ζήτημα, συνέχισε η κα. Βασιλείου, που φαίνεται να προχωρεί, είναι η προς τα κάτω επέκταση της Υποχρεωτικής Προδημοτικής Εκπαίδευσης από την ηλικία των 4 ετών.
«Θέση για την οποία και η ΠΟΕΔ συμφωνεί, φτάνει η εν λόγω πολιτική να γίνει μέσα από τις δομές του Δημόσιου Νηπιαγωγείου, με παράλληλη στήριξη των Δημόσιων Νηπιαγωγείων. Η Νομοθεσία ξεκινά να εφαρμόζεται από την επόμενη σχολική χρονιά και ως ΠΟΕΔ θα παρακολουθούμε την εφαρμογή της και να παρέμβουμε εκεί και όπου χρειαστεί», πρόσθεσε.
Ανέφερε, ακόμη, ότι ένα τέταρτο ζήτημα που φαίνεται να επιλύεται, είναι το ζήτημα της εγκατάστασης κλιματιστικών στις αίθουσες διδασκαλίας.
«Ένα ζήτημα που απασχολεί παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς εδώ και χρόνια. Φαίνεται και το ζήτημα αυτό να προχωρά, με την εγκατάσταση κλιματιστικών σε αριθμό σχολείων ενώ η ολοκλήρωσή του θα γίνει σε βάθος τριετίας. Εκκρεμεί από πλευράς ΥΠΑΝ να δοθεί στην ΠΟΕΔ το γενικότερο πλάνο της εγκατάστασης των κλιματιστικών με τις λεπτομέρειες», συμπλήρωσε.
Αναφέρθηκε, επίσης, και στην πρόσφατη ψήφιση των Κανονισμών Λειτουργίας Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης. Όπως είπε η κα. Βασιλείου, η ΠΟΕΔ συμμετείχε στον διάλογο που αφορούσε στους Κανονισμούς. «Οι νέοι κανονισμοί θεωρούμε ότι θα συμβάλουν στη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας των σχολείων μας. Είναι σημαντικό οι κανονισμοί αυτοί να μην είναι στατικοί και στην πορεία, εκεί και όπου κρίνεται αναγκαίο, να συνεχίσουν να επικαιροποιούνται», συμπλήρωσε.
Είπε, επιπρόσθετα, ότι το ζήτημα της αύξησης του Διοικητικού Χρόνου των Διευθυντών/τριών και Βοηθών Διευθυντών/τριών, βρίσκεται σε εξέλιξη.
Όπως ανέφερε, έχει δοθεί μια πρόταση από πλευράς ΥΠΑΝ η οποία χρήζει βελτίωσης «και αναμένουμε το επόμενο διάστημα να έχουμε ενημέρωση».
«Θέση της ΠΟΕΔ είναι οι Διευθυντές/τριες να έχουν μηδενικό διδακτικό χρόνο και ταυτόχρονη μείωση του διδακτικού χρόνου των Βοηθών Διευθυντών/τριών», πρόσθεσε.
Είπε, επιπλέον, ότι αναμένουν το επόμενο διάστημα να προχωρήσουν και οι εισηγήσεις της ΠΟΕΔ που θα βοηθήσουν στην επίλυση του ζητήματος της απουσίας ενδιαφέροντος από εκπαιδευτικούς να αναλάβουν τη θέση του/της αντικαταστάτη/τριας, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα την υποστελέχωση των σχολείων.
«Είναι σημαντικό να συνεχίσει ο θεσμοθετημένος διάλογος για τη θεσμοθέτηση βελτιωμένου πλαισίου εργοδότησης ενώ ταυτόχρονα το ΥΠΑΝ θα πρέπει να προχωρήσει και στην υιοθέτηση των εισηγήσεων της ΠΟΕΔ που θα επιλύσουν το πρόβλημα όπως είναι η δημιουργία δεξαμενής αντικαταστατών και η πρόσληψη αντικαταστατών με πλήρες ωράριο», σημείωσε.
Η κα. Βασιλείου είπε, ακόμη, ότι αναμένεται και η έναρξη του διαλόγου που θα αφορά στη διόρθωση των στρεβλώσεων του Νέου Συστήματος Διορισμών, με βασικό σημείο αναφοράς τη μη θυματοποίηση κανενός εκπαιδευτικού, είτε αυτός ανήκει στον κατάλογο διοριστέων είτε ανήκει στον κατάλογο διορισίμων.
«Θέση της ΠΟΕΔ είναι ότι ο κατάλογος διοριστέων θα πρέπει να παραμείνει και μετά το 2027», πρόσθεσε.
Για τα θέματα που αφορούν στη διαχείριση περιστατικών βίας και παραβατικότητας αλλά και το ζήτημα της Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης, η κα. Βασιλείου είπε ότι ο διάλογος μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ θα πρέπει να συνεχίσει.
«Και ασφαλώς, έχουμε την εφαρμογή στην πράξη του νέου συνταξιοδοτικού στον δημόσιο τομέα, ένα ζήτημα που ταλαιπωρούσε χιλιάδες εκπαιδευτικούς. Με την καθοριστική παρέμβασή μας, αναγνωρίζεται η υπηρεσία από την πρώτη κιόλας μέρα στο δημόσιο, χωρίς καμία αύξηση εισφορών των νεοεισερχομένων και των παλαιότερων συναδέλφων, πέραν βεβαίως του πολύ σημαντικού επιτεύγματος του αφορολόγητου εφάπαξ. Χιλιάδες μέλη της ΠΟΕΔ επωφελούνται για πρώτη φορά κυβερνητικής σύνταξης και εφάπαξ, μαζί με το αφορολόγητο εφάπαξ για όλους και όλες», συμπλήρωσε.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι «όπως έχουμε δηλώσει αρκετές φορές, ο τομέας της εκπαίδευσης είναι ένας τομέας που χρειάζεται εγρήγορση και συνεχή προσπάθεια, έτσι ώστε να εξελίσσεται και να βελτιώνεται, καλύπτοντας τις εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε παιδιού, στη βάση της δικής του διαφορετικότητας».
Σημείωσε ότι εκπαιδευτικά και συνδικαλιστικά ζητήματα αλληλεπικαλύπτονται.
«Για αυτό και η βελτίωση του εργασιακού πλαισίου των εκπαιδευτικών με ιδιαίτερη έμφαση στο κύρος και στην αξιοπρέπειά του εκπαιδευτικού κλάδου, έχει θετικό αντίκτυπο και στο εκπαιδευτική διάσταση», σημείωσε.
Επεσήμανε, παράλληλα, ότι η νέα Ηγεσία της ΠΟΕΔ θα έχει να αντιμετωπίσει αρκετές προκλήσεις, με βασικό σημείο αναφοράς το παιδί και το Δημόσιο Σχολείο.
«Ενωμένη και δυνατή, η Παγκύπρια Οργάνωση Ελλήνων Δασκάλων θα συνεχίσει για ακόμη μία τετραετία να δίδει τους συνδικαλιστικούς της αγώνες μέσα από τεκμηριωμένες εισηγήσεις, μέσα από επιχειρήματα, αναδεικνύοντας συνεχώς τον ρόλο της Παιδείας ως επένδυση και όχι ως απλή δαπάνη», κατέληξε η κα. Βασιλείου.