ΚΥΠΕ
Διαψεύδονται από τα στατιστικά στοιχεία οι φωνές ότι ήταν πανωλεθρία οι εξετάσεις του πρώτου τετραμήνου στα Λύκεια, είπε ο Υπουργός Παιδείας, Πρόδρομος Προδρόμου το Σάββατο, μετά από σύσκεψη στο Υπουργείο Παιδείας με την ηγεσία οργανωμένων γονέων μέσης εκπαίδευσης για το θέμα.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός, παραθέτοντας στοιχεία, είπε ότι βλέποντας τις στατιστικές κατανομές των βαθμολογιών στα κύρια μαθήματα τουλάχιστον, φαίνεται ότι είναι αυτό που ανέμεναν, «μια κανονική κατανομή» που δεν διαφέρει από προηγούμενες χρονιές.
«Όταν όμως, σε όλα τα κύρια μαθήματα φέτος είχαμε ποσοστό όπως στα Νέα Ελληνικά της Τρίτης Λυκείου που κάπου 10% αριστεύουν, από 17 μέχρι 20 στη βαθμολογία, τότε διαψεύδονται αυτές οι φωνές ότι ήταν πανωλεθρία,» είπε ο κ. Προδρόμου σε διάσκεψη Τύπου μετά την σύσκεψη.
Είπε ακόμα, ότι αυτά τα αποτελέσματα και οι ενδείξεις που έχουν, αξιοποιούνται ήδη και για την εσωτερική βελτίωση του σχολείου και για την προσαρμογή μεθόδων διδασκαλίας άλλα και για την καλύτερη οργάνωση των σπουδών «που είναι το επόμενο μεγάλο θέμα που θα πρέπει να συζητήσουμε».
Ο Υπουργός είχε συνάντηση νωρίτερα με τον Πρόεδρο και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης με θέμα τη νέα διαδικασία αξιολόγησης και τις γραπτές εξετάσεις τετραμήνων σε Λύκεια και Τεχνικές Σχολές.
Σκοπός, είπε, ήταν η πλήρης και ενδελεχής ενημέρωση για τις διαδικασίες που ακολουθούνται στα Λύκεια και τις Τεχνικές Σχολές για την αξιολόγηση των εξεταστικών δοκιμίων ανά τετράμηνο. Είπε ότι δόθηκε η ευκαιρία στις διευθύνσεις του Υπουργείου, στα επαγγελματικά στελέχη, στους εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με την θεματοθέτηση, διόρθωση και διοργάνωση των εξετάσεων να δώσουν μια λεπτομερή ενημέρωση στους γονείς «γιατί φαίνεται ότι μπορεί να υπάρχουν λανθασμένες εντυπώσεις». Σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, απαντήθηκαν διάφορα ερωτήματα αλλά και ισχυρισμοί που έχουν ακουστεί κατά καιρούς.
Επεσήμανε την πολύ καλή συνεργασία με την Συνομοσπονδία γονέων, οι οποίοι, είπε, έχουν βοηθήσει και μέσα στην πανδημία στη εύρυθμη λειτουργία των σχολείων αλλά και στη δύσκολη διαδικασία εφαρμογής των βελτιωτικών μεταρρυθμίσεων που συντρέχουν τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση.
«Θέλουμε και πρέπει να συνεννοηθούμε με τους γονείς, και να περάσουμε το μήνυμα στα παιδιά, στη νέα γενιά ότι για την γνώση, τη μάθηση, χρειάζεται προσπάθεια. Ότι αξίζει τον κόπο να κάνουν προσπάθειες για την γνώση την μάθηση την καλλιέργεια, ότι τίποτε δεν κατακτάται χωρίς κάποια προσπάθεια στον χώρο της γνώσης» είπε.
Αναγνώρισε ότι η πανδημία έχει δυσκολέψει όλους, και είπε ότι γίνονται προσαρμογές, «όμως δεν νομίζω ότι θέλει κανένας να βάλουμε σε αμφιβολία το κύρος και το επίπεδο του Λυκείου μας και των απολυτηρίων μας».
Πρέπει, είπε, «να υπερασπιστούμε το δημόσιο σχολείο, ως χώρο γνώσης, μεθόδου, επιστημονικής προσέγγισης. Το σχολείο δεν πρέπει να είναι ενός είδους εμπόριο όπου ο πελάτης έχει πάντα δίκαιο».
Μαζί με τους οργανωμένους γονείς και με τους εκπαιδευτικούς, πρόσθεσε, θα δουν που και πως μπορούν να γίνουν κάποιες βελτιωτικές αλλαγές, όμως τόνισε ότι η διαδικασία αξιολόγησης των τετραμήνων θα επεκταθεί από την επόμενη χρονιά και στα Γυμνάσια.
Λάθη, είπε, μπορεί να γίνονται, όπως παντού και μπορεί να υπάρχουν πράγματα που χρειάζονται βελτίωση, «αλλά δεν γίνεται να ακυρώσουμε το σχολείο, την αξιολόγηση, όπως ακούω κάποιες φωνές, να θέλουμε να καταργήσουμε την πιστοποίηση ποιότητας, δεν είναι σωστό».
Ο Υπουργός είπε ακόμα, ότι η διαδικασία διδασκαλίας, αξιολόγησης, και καθορισμού των μεθόδων πρέπει να αφεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, στους εκπαιδευτικούς και τα διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου. Είπε ότι είναι επιλεγμένα στελέχη που ασχολούνται και εμπλέκονται στις διαδικασίες και στις αξιολογήσεις, οι οποίοι έχουν πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας, «και θα πρέπει να τους αφήσουμε να κάνουν τη δουλειά τους, δεν είναι πολιτική διαδικασία, ούτε παζαρέματα».
Είπε ότι η εκπαίδευση και οι αξιολογήσεις στην Κύπρο είναι περίπου οι ίδιες από ότι είναι παντού στα άλλα Κράτη Μέλη της Ευρώπης.
Ο κ. Προδρόμου αναφέρθηκε και σε «ένα φτηνό λαϊκισμό που χτυπά την εκπαίδευση». «Με στοιχεία είπαμε στους γονείς να μην παρασύρονται από ανεύθυνες φωνές» πρόσθεσε.
Στην ενημέρωση των γονέων, εκτός του Γενικού Διευθυντή και των Διευθυντών Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, συμμετείχαν και οι Γενικοί Επιθεωρητές, Πρώτοι Λειτουργοί Εκπαίδευσης, καθώς και αριθμός Επιθεωρητών διαφόρων μαθημάτων.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του Υπουργείου Παιδείας, κατά τη σύσκεψη, από την πλευρά του Υπουργείου παρατέθηκαν στοιχεία που δείχνουν ότι η αξιολόγηση που έγινε κατά τον μήνα Ιανουάριο φέτος έχει αποτελέσματα που ουσιαστικά δεν διαφέρουν από εκείνα των προηγούμενων ετών -εκεί όπου υπήρχε ανάλογη αξιολόγηση- ενώ και οι επιδόσεις των μαθητών/τριών Γ’ Λυκείου/Τεχνικών Σχολών, οι οποίοι παρακάθησαν σε εξετάσεις τετραμήνου για πρώτη φορά, είναι ανάλογες με τις επιδόσεις των ίδιων μαθητών/τριών στις περσινές εξετάσεις που είχαν ως μαθητές της Β’ Λυκείου/Τεχνικών Σχολών.
Οι επιδόσεις, αναφέρεται, ήταν κατά μέσο όρο περίπου ίδιες με άλλα σχολικά έτη, με αποκλίσεις της τάξης της 1-1,5 μονάδας (οι οποίες αποκλίσεις σε κάποιες περιπτώσεις ήταν και θετικές).
Η κατανομή των επιδόσεων στα διάφορα μαθήματα σε σύνολο χιλιάδων μαθητών δείχνει ότι είναι η στατιστικά αναμενόμενη, με ποσοστό της τάξης του 10% των μαθητών/τριών Γ’ Λυκείου να έχουν ψηλές επιδόσεις (17-20/20) και την πλειοψηφία να έχει τις μέσες επιδόσεις, αφού περισσότερο από το 1/3 βαθμολογήθηκαν μεταξύ 10 και 13/20. Ανάλογη «κανονική κατανομή» υπήρξε και στα Μαθηματικά, τη Φυσική και άλλα μαθήματα, προστίθεται στο δελτίο Τύπου.
Το Υπουργείο έκανε αναφορά και σε σχετικά «δραματικά» δημοσιεύματα, και γι’ αυτό τον λόγο, όπως αναφέρεται, παρουσιάστηκαν στοιχεία σχετικά με τις επιδόσεις μαθητών/τριών που συγκαταλέγονται στην ομάδα του «αγήματος» των σχολείων, που έχουν δηλαδή τις υψηλότερες επιδόσεις.
«Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι στη συντριπτική πλειοψηφία και εκτός μερικών εξαιρέσεων που μετρώνται στα δάκτυλα, οι επιδόσεις αυτών των μαθητών/τριών από αριθμό σχολείων σε διάφορες επαρχίες από τα οποία έχουν περισυλλεγεί στοιχεία, είναι ίδιες ή και καλύτερες των τακτικών επιδόσεών τους». Επομένως, αναφέρεται, οι δηκτικές αναφορές που έγιναν από ορισμένους για «θυματοποίηση» ουδόλως αληθεύουν και ήταν ανεύθυνες - αν όχι και κακόβουλες.
Ο Υπουργός Παιδείας στις δηλώσεις του αναφέρθηκε και στην κριτική που ασκεί το ΑΚΕΛ στο δημόσιο σχολείο. Είπε ότι το ΑΚΕΛ «πολέμα το δημόσιο σχολείο, χρόνια τώρα», γιατί το θέλει υποδεέστερο και χωρίς αξιολόγηση.
«Καταπολεμούν την αξιολόγηση που γίνεται με τις εξετάσεις των τετράμηνων, και σε ένα και μόνο μπορεί να καταλήξουν με αυτό τον τρόπο, σε ένα δημόσιο σχολείο χωρίς πιστοποίηση ποιότητας, που θα σπρώχνει όλους όσοι ζητούν το καλύτερο, να πάνε στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αυτό μόνο μπορεί να καταφέρει το ΑΚΕΛ πολεμώντας τις διαδικασίες αξιολόγησης των δημόσιων σχολείων» είπε.
Είπε ακόμα ότι δεν θέλει το Υπουργείο να παρασυρθεί σε αυτό τον δρόμο. «Δεν θέλουμε να καλλιεργήσουμε τάσεις ελιτισμού, δηλαδή να σπρώξουμε τα παιδιά και τους γονείς σε άλλα σχολεία, θέλουμε να έχουμε ποιότητα στο δημόσιο σχολείο και για να γίνει αυτό χρειάζεται αξιολόγηση που καλλιεργεί τις αξίες» είπε.
Οι Συνομοσπονδία είπε ότι θα παραθέσουν δημοσιογραφική διάσκεψη για το θέμα την Πέμπτη.