Kathimerini.gr
Το όνομά του είναι Αμπού Αχμέτ ελ Τζεζάρι και ανήκει στους πολεμάρχους μιας εκ των ισλαμιστικών ομάδων που εκδίωξαν τον Μπασάρ αλ Ασαντ και ανήλθαν στην εξουσία στη Συρία. Ετσι τουλάχιστον εμφανίστηκε στο «χριστουγεννιάτικο» τζιχαντιστικό μήνυμά του προς τους χριστιανούς, εντείνοντας την αγωνία για το τι πρόκειται να ακολουθήσει όταν, άγνωστο πότε, η κατάσταση σταθεροποιηθεί και εδραιωθεί στα πράγματα ο «διάδοχος» του Ασαντ, Μοχάμεντ αλ Γκολάνι, ως η κορυφή μιας πυραμίδας εξουσίας στην οποία μερίδιο θα διεκδικήσουν οι ποικιλόμορφες ομάδες ενόπλων ισλαμιστών. Θα ασκήσει ενιαία πολιτική προστασίας των μη μουσουλμανικών θρησκευτικών κοινοτήτων, θωρακίζοντας συνταγματικά και νομικά την άσκηση των λατρευτικών καθηκόντων και την προστασία των μνημείων τους, ή με τη μέθοδο της διολίσθησης θα εγκαθιδρυθεί, συν τω χρόνω, μια γενικευμένη σαρία, έστω και σε λάιτ εκδοχή;
Ακόμη, όμως, κι αν είναι αυτή, μια θρησκευτικά πλουραλιστική Συρία δηλαδή, η βούληση του Γκολάνι και των συντρόφων του, είναι βέβαιον ότι θα καταστεί δυνατός ο έλεγχος των αναρίθμητων ομάδων και οργανώσεων των οπλοφόρων φανατικών ισλαμιστών που διεκδικούν τη Συρία ως θεοκρατικό κράτος στα πρότυπα του ISIS;
Η πυρπόληση του χριστουγεννιάτικου δέντρου και οι καταστροφές σε εκκλησία της Χάμα εξόργισαν τους χριστιανούς στη Δαμασκό και σε άλλες περιοχές της Συρίας.
Σε μια πρώτη αντίδραση, με αφορμή αυτά τα –όχι μοναδικά– κρούσματα βγήκαν στους δρόμους για να διαδηλώσουν τους φόβους και την αγωνία για το τι μπορεί να τους επιφυλάσσει η συνέχεια. Και να διαμηνύσουν, ταυτόχρονα, ότι δεν πρόκειται να αποδεχθούν την καταπάτηση των θρησκευτικών δικαιωμάτων τους.
Βεβηλώσεις
Επισήμως δεν υπήρξε από πλευράς των Αρχών καμία αντίδραση για την πράξη βεβήλωσης των λατρευτικών χώρων των χριστιανών, ούτε κάποιο σχόλιο για τη δυναμική κινητοποίησή τους. Απεναντίας έκανε τον γύρο του Διαδικτύου μέσω καναλιού των τζιχαντιστών στο YouTube –έφθασε και στην «Κ»– το μαγνητοσκοπημένο, ανατριχιαστικά απειλητικό μήνυμα ενός προβεβλημένου στελέχους, διοικητή ένοπλης οργάνωσης φανατικών ισλαμιστών, ενισχύοντας τους φόβους του χριστιανικού στοιχείου.
«Πώς τολμούν οι χριστιανοί να διαδηλώνουν σε ένα ιερό ισλαμικό μέρος, όπως το Αλ Σαμ (ευλογημένη από τον Μωάμεθ γη, όπως θεωρούνται η Δαμασκός και τα περίχωρά της); Θα διαμαρτύρεστε και θα προσεύχεστε μόνο μες στα σπίτια σας. Θα λιώσουμε τα κεφάλια σας, χριστιανοί, θα σας μάθουμε να είστε κάτω από το πόδι των μουσουλμάνων, θα δείτε σύντομα πράγματα που δεν φαντάζεστε…», ήταν μερικές από τις απειλές του.
Και μπορεί το «διάγγελμα» να κατέβηκε έπειτα από δύο ημέρες από το Διαδίκτυο, όπου πρόλαβε και έλαβε πολλές χιλιάδες επιδοκιμαστικών σχολίων –προφανώς κατόπιν διαμαρτυριών–, όμως οι ψυχές των χριστιανών αναστατώθηκαν.
Η διεθνής κοινότητα
Εκκλήσεις προς τη διεθνή κοινότητα και ειδικά τη χριστιανική Δύση για άσκηση διπλωματικών πιέσεων στον ντε φάκτο ηγέτη των ισλαμιστών Γκολάνι να μην επιχειρήσει να καταστρατηγήσει τα κεκτημένα δικαιώματά τους συνεχίζει να απευθύνει το σύνολο των χριστιανικών κοινοτήτων της Συρίας –Ελληνορθόδοξοι, Συρορθόδοξοι, Καθολικοί, Συροκαθολικοί, Νεστοριανοί, Ασσύριοι– που πριν από τον πρώτο εμφύλιο ξεπερνούσαν το ένα εκατομμύριο πιστούς.
Επί του παρόντος το σύστημα διακυβέρνησης που εγκαθίδρυσαν οι νικητές ισλαμιστές προβάλλει ως επιχείρημα την αδυναμία του να ελέγξει ακόμη τον «γαλαξία» των τζιχαντιστικών ομάδων, που συστρατεύθηκαν στην επιχείρηση ανατροπής του καθεστώτος του Ασαντ.
Και όσο διαρκεί η αβεβαιότητα γύρω από την επιβολή της τάξης και τον έλεγχο των αρμών εξουσίας από τον Γκολάνι και θα συνεχίζονται οι θολές διακηρύξεις του για τη μορφή εξουσίας που οραματίζεται αλλά και τις διεθνείς σχέσεις της Συρίας, τόσο θα αυξάνεται το άγχος των χριστιανών που διαισθάνονται ότι σε περίπτωση ισλαμοποίησης της Συρίας θα είναι τα πρώτα θύματα.
Ολα αυτά εν μέσω μιας χαώδους ατμόσφαιρας, η οποία επιδεινώνει την καθημερινότητα των πολιτών με ορατό το ενδεχόμενο αν η χώρα δεν κυβερνηθεί, να αναδυθεί σύντομα το φάσμα της έλλειψης αγαθών που μπορεί να οδηγήσει τον πληθυσμό στην πείνα.
Ηδη το νέο καθεστώς διέκοψε τη μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων για τρεις μήνες – ίσως γιατί είχαν διοριστεί από το σύστημα Ασαντ, που πρέπει να κατεδαφιστεί.