Kathimerini.gr
Γράφει η Ιωάννα Φωτιάδη
Προσγειώθηκε στην Αθήνα «ατσαλάκωτη» και έτοιμη να προσαρμοστεί στην ελληνική ώρα. Ο λόγος για την κ. Κατερίνα Μακατούνη, μία από τους χιλιάδες επιβάτες της νέας, απευθείας πτήσης Βοστώνη – Αθήνα. «Για πολλά χρόνια η μετάβαση μαζί με τα παιδιά στην Ελλάδα για τις καλοκαιρινές μας διακοπές συνεπάγετο το μεγάλο άγχος του αεροπορικού ταξιδιού με ενδιάμεση στάση, που διαρκούσε στην καλύτερη περίπτωση 17 και στη χειρότερη 25 ώρες». Τα παιδιά, ιδίως στη βρεφική ηλικία, βίωναν μια μεγάλη ταλαιπωρία.
«Στη νυχτερινή πτήση από Βοστώνη προς Αθήνα μπορούν οι επιβάτες να κοιμηθούν όλη τη νύχτα και να φτάσουν στην Αθήνα εγκαίρως για πτήσεις προς όλα τα νησιά», τονίζει η κ. Μαρίνα Χατσόπουλος, τεχνολογική επιχειρηματίας και μέλος, μαζί με τους ομογενείς, Νικ Μητρόπουλο, Στεφανί Ορφανός και την κ. Μακατούνη, της Task Force, που δημιούργησε το 2018 ο πρώην γενικός πρόξενος της Βοστώνης, Στράτος Ευθυμίου, προκειμένου να υλοποιηθεί το δύσκολο εγχείρημα της αεροπορικής επανασύνδεσης των δύο πόλεων.
«Η απευθείας αεροπορική σύνδεση υπήρξε πάγιο αίτημα της ομογένειας, η οποία μου το είχε θέσει από την αρχή της θητείας μου», θυμάται σήμερα ο κ. Ευθυμίου, που έθεσε το ζήτημα της επανασύνδεσης ψηλά στις προτεραιότητες του γενικού προξενείου. Η Βοστώνη συνδεόταν παλαιότερα με την Αθήνα με πτήση της Ολυμπιακής, η οποία έχει διακοπεί εδώ και 25 χρόνια. Ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στη Νέα Αγγλία βρίσκεται μία από τις μεγαλύτερες σε μέγεθος ελληνική κοινότητα των ΗΠΑ με περισσότερα από 100.000 άτομα. Πέρα από όσους διατηρούν σχέσεις με τη χώρα καταγωγής τους, πολλοί Αμερικανοί, κάτοικοι της Νέας Αγγλίας, έχουν αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
«Θελήσαμε εξαρχής να διαπιστώσουμε αν μια νέα αεροπορική σύνδεση θα είχε εμπορικό ενδιαφέρον τόσο για το αεροδρόμιο όσο και για κάποια αεροπορική εταιρεία», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Ευθυμίου, ο οποίος απευθύνθηκε σε μέλη της ομογένειας με γνώση του κλάδου. Η ανταπόκρισή τους ήταν εντυπωσιακή και έτσι συστάθηκε η ομάδα εργασίας, που συναντιόταν τακτικά. Μια πρώτη σημαντική πληροφορία προήλθε από τον Γιώργο Ζαχαρία, πρόεδρο του ταξιδιωτικού κολοσσού kayak, ο οποίος διαπίστωσε βάσει δεδομένων ότι τα κλικ «Βοστώνη – Αθήνα» ήταν όσα και εκείνα για «Βοστώνη – Ρώμη». Εν συνεχεία, η κ. Κατερίνα Μακατούνη, που ειδικεύεται στο μάρκετινγκ, πραγματοποίησε εθελοντικά μια έρευνα αγοράς.
Οσο οι διεργασίες προχωρούσαν στη Βοστώνη, ανάλογο ενδιαφέρον για το «άνοιγμα» της εν λόγω γραμμής είχε και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». «Ηταν μια ευτυχής σύμπτωση: υπήρχε μια πραγματική συστράτευση ελληνικών δυνάμεων από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού», σημειώνει στην «Κ» η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, υπεύθυνη επικοινωνίας και μάρκετινγκ, η οποία είναι επιφορτισμένη με τη διεύρυνση του δικτύου σύνδεσης της Αθήνας με άλλες πόλεις.
Σχεδιασμός βάσει ζήτησης
«Στον σχεδιασμό μας καθοριστική σημασία παίζει η ζήτηση», διευκρινίζει, «μετά συνυπολογίζονται πολλοί γεωπολιτικοί και μακροοικονομικοί παράγοντες, δουλεύουμε με μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούμε τον εμπλουτισμό του στόλου των εκάστοτε εταιρειών, ώστε να γνωρίζουμε πότε είναι το σωστό timing να προσεγγίσουμε κάποια».
Ωστόσο, ακόμα και οι πιο έμπειροι δεν μπορούσαν να προβλέψουν την πανδημία και την αναστάτωση που θα προκαλούσε στις αερομεταφορές. «Είχαμε κλείσει προ πανδημίας απευθείας πτήσεις από Σαγκάη και Νέο Δελχί για Αθήνα, οι οποίες δυστυχώς δεν έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα», επισημαίνει η ίδια. Οταν το πρώτο σοκ της πανδημίας περνάει, η ελληνική ομάδα ανασυντάσσεται χωρίς να παρεκκλίνει του στόχου της. «Καθοριστικής σημασίας ήταν το επιτυχές άνοιγμα του τουρισμού το καλοκαίρι του 2021», τονίζει ο κ. Ευθυμίου, «η τήρηση των πρωτοκόλλων καθησύχασε τους Αμερικανούς ταξιδιώτες και πράκτορες». Εξ ου και τα τελευταία χρόνια οι αφίξεις των Αμερικανών έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Το αεροδρόμιο της Βοστώνης διαπίστωσε τη σταθερή και στοιχειοθετημένη ελληνική πρόταση και συν τω χρόνω οι διαπραγματεύσεις ευοδώθηκαν. Ετσι, η Delta Airlines ανακοίνωσε την έναρξη απευθείας πτήσης, τρεις φορές την εβδομάδα, από τέλη Μαΐου έως τέλη Οκτωβρίου.
«Τα εισιτήρια για την πτήση αυτή πωλούνται σαν ζεστό ψωμί, η διευκόλυνση για τους επιβάτες είναι μεγάλη και το έξτρα κόστος μικρό», λέει στην «Κ» η κ. Πέννυ Χαμουργκάς, ταξιδιωτική πράκτορας στο Λόουελ της Μασαχουσέτης. «Εκτιμώ ότι η Delta υπολογίζοντας το κέρδος, θα αυξήσει του χρόνου τις ημέρες των πτήσεων», ισχυρίζεται η ίδια βάσει της 35ετούς εμπειρίας της. «Πρώτη φορά βλέπω τόση κίνηση προς την Ελλάδα, μέσω δε της νέας πτήσης έρχονται Αμερικανοί που έως τώρα δεν ήξεραν καν πού πέφτει η πατρίδα μας».
Τι έδειξε η έρευνα αγοράς
«Αποστείλαμε το ερωτηματολόγιο μια πολύ ακατάλληλη στιγμή, παραμονές Πρωτοχρονιάς», διηγείται η Κατερίνα Μακατούνη, που ειδικεύεται στο μάρκετινγκ και εθελοντικά διενήργησε έρευνα αγοράς για τη ζήτηση αεροπορικών ταξιδίων Βοστώνη – Αθήνα· «συνήθως ο κόσμος τέτοιες γιορτινές μέρες δεν ανοίγει καν τα email του, ωστόσο εμείς λάβαμε 1.500 απαντήσεις εντός 48 ωρών». Συνολικά, μέχρι τις 7 Ιανουαρίου του 2019, 2.830 ερωτηματολόγια εστάλησαν πίσω, ενώ για την υλοποίηση της έρευνας αγοράς αξιοποιήθηκαν τα 2.296.
• Το 73% των συμμετεχόντων ταξιδεύει τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο στην Ελλάδα.
• Η διάρκεια του ταξιδιού είναι ο δεύτερος παράγοντας που επηρεάζει την απόφασή τους μετά το κόστος.
• Το 90% όσων ταξιδεύουν μια φορά θα σκεπτόταν να ταξιδέψει και μια δεύτερη, αν υπήρχε απευθείας σύνδεση.
• Το 83% όσων δεν ταξιδεύουν στην Ελλάδα θα σκεπτόταν να το κάνει με μια απευθείας πτήση», είναι μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα που μεταφέρει η κ. Μακατούνη.