Kathimerini.gr
Καθώς οι καύσωνες γίνονται πιο συχνοί δυσκολεύει και η απογείωση των αεροσκαφών γεγονός που συνιστά μια σημαντική πρόκληση για τις αρχές των αεροδρομίων.
Κατά τη διάρκεια των πιο θερμών ωρών της ημέρας, το 10% με 30% των πλήρως φορτωμένων αεροπλάνων μπορεί να χρειαστεί να αφαιρέσει κάποια καύσιμα, φορτίο ή επιβάτες, ή να περιμένει για ψυχρότερες ώρες ώστε να απογειωθεί, αναφέρει η μελέτη του Πανεπιστημίου Κολούμπια.
Σε ζεστό καιρό, οι πιλότοι μπορεί να αποφασίσουν να καθυστερήσουν τις πτήσεις ή να μειώσουν το βάρος στο αεροσκάφος απορρίπτοντας το όποιο επιπλέον καύσιμο, αφήνοντας πίσω αποσκευές ή ακόμα και κατεβάζοντας επιβάτες.
«Για να ξεπεράσουν τη βαρύτητα, πρέπει να δημιουργήσουν άνωση, δηλαδή η ατμόσφαιρα να σπρώχνει το αεροπλάνο προς τα πάνω. Η άνωση εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, αλλά ένας από τους σημαντικότερους είναι η θερμοκρασία του αέρα – και καθώς ο αέρας θερμαίνεται διαστέλλεται, οπότε μειώνεται ο αριθμός των μορίων που είναι διαθέσιμα για να σπρώξουν το αεροπλάνο προς τα πάνω. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ακραία ζέστη δυσκολεύει την απογείωση των αεροπλάνων – και σε ορισμένες πραγματικά ακραίες συνθήκες μπορεί να την καταστήσει εντελώς αδύνατη», δήλωσε ο Πολ Γουίλιαμς, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Reading.
Το πρόβλημα επηρεάζει ιδιαίτερα τα αεροδρόμια σε μεγάλο υψόμετρο, όπου ο αέρας είναι ήδη εκ φύσεως αραιότερος, και με μικρούς διαδρόμους, οι οποίοι αφήνουν στο αεροπλάνο λιγότερο χώρο για να επιταχύνει.
Αν ένα αεροπλάνο απαιτεί 1.981,2 μέτρα διαδρόμου προσγείωσης στους 20 βαθμούς Κελσίου, θα χρειαστεί 2.499,3 μέτρα στους 40 βαθμούς Κελσίου.
Το αεροδρόμιο City του Λονδίνου έχει επίσης έναν διάδρομο προσγείωσης που έχει μήκος λίγο κάτω από 5.000 πόδια. Κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα το 2018, περισσότερες από δώδεκα πτήσεις αναγκάστηκαν να αφήσουν τους επιβάτες στο έδαφος προκειμένου να απογειωθούν με ασφάλεια.
Το 2017, δεκάδες πτήσεις ακυρώθηκαν εντελώς για λίγες ημέρες στο διεθνές αεροδρόμιο Sky Harbor του Φοίνιξ, καθώς οι θερμοκρασίες έφτασαν τους 48,8 βαθμούς Κελσίου, που είναι πάνω από τη μέγιστη θερμοκρασία λειτουργίας για πολλά επιβατικά αεροπλάνα.
Το Πανεπιστήμιο Columbia προβλέπει ότι έως το 2050, ένα τυπικό αεροσκάφος στενής ατράκτου όπως το Boeing 737 θα έχει αυξημένους περιορισμούς βάρους από 50% έως 200% κατά τους καλοκαιρινούς μήνες σε τέσσερα μεγάλα αεροδρόμια των ΗΠΑ: La Guardia, Reagan National Airport, Denver International και Sky Harbor.
Με πληροφορίες από: CNN