Money Review
Έχοντας διανύσει 78 έτη πορείας στον χώρο των ηλεκτρονικών, η Sony, η εταιρεία που λάνσαρε το Walkman και το PlayStation, δίνει αγώνα για να επιστρέψει στην κεφαλαιοποίηση που απολάμβανε τον καιρό που ο Μπιλ Κλίντον ήταν πρόεδρος των ΗΠΑ και η ίδια ετοιμαζόταν να κυκλοφορήσει το PlayStation 2. Με απλά λόγια, 25 χρόνια πριν.
Η εταιρεία αποτελούσε επί μακρόν σύμβολο των ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης. Όμως έχασε σε μεγάλο βαθμό την επανάσταση των κινητών τηλεφώνων, και, ενώ το PlayStation ήταν κερδοφόρο, το κόστος παραγωγής για άλλα ηλεκτρονικά είδη αυξήθηκε, ενώ η ζήτηση εξασθένησε.
Σε αναζήτηση τρόπων για να βγει από το τέλμα, η Sony στρέφεται στις ευκαιρίες που προκύπτουν στο streaming, αλλάζοντας προσανατολισμό, από μια παλαιά εταιρεία καταναλωτικών ηλεκτρονικών σε μια εταιρεία πρωτότυπου περιεχομένου και ψυχαγωγίας.
Μάλιστα φαίνεται πως η στρατηγική αυτή αποδίδει: Τα τελευταία τρία χρόνια, η μετοχή της Sony έχει αρχίσει να ξεφεύγει από μια πτώση δεκαετιών. Η τιμή της μετοχής της στην Ιαπωνία έκλεισε πρόσφατα στα υψηλότερα επίπεδα από τον Μάρτιο του 2000, σηματοδοτώντας την εμπιστοσύνη της αγοράς στην ικανότητα της εταιρείας να εξελίξει το χαρτοφυλάκιο παιχνιδιών της και να κατευθυνθεί προς την ψυχαγωγία, δήλωσε στο CNN ο Damian Thong, αναλυτής μετοχών της Macquarie.
Λιγότερο υλικό, περισσότερο περιεχόμενο
Ο Όμιλος Sony, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία της Ιαπωνίας βάσει της κεφαλαιοποίησής της, έχει αλλάξει πορεία, καινοτομώντας στον τομέα των παιχνιδιών πέρα από τις κονσόλες και πραγματοποιώντας εξαγορές για να επεκτείνει την πνευματική της ιδιοκτησία. Η Sony εξαγόρασε το 2021 την εταιρεία παραγωγής anime Crunchyroll και το 2022 απέκτησε την αμερικανική εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών Bungie έναντι 3,6 δισ. δολαρίων.
Εκτός από τη Sony Interactive Entertainment, η οποία κατασκευάζει το PlayStation, ο κολοσσός Sony Group περιλαμβάνει επίσης τη Sony Pictures, η οποία παράγει ταινίες όπως η σειρά Spider-Man, και τη Sony Music, η οποία περιλαμβάνει την Columbia Records.
φωτ.: AP
Στους στόχους της εταιρείας είναι να ξεκλειδώσει συνέργειες μεταξύ των θυγατρικών της εταιρειών για την παραγωγή πρωτότυπου ψυχαγωγικού περιεχομένου για τους καταναλωτές. Επιβράβευση αυτής της τακτικής είναι η κατάκτηση οκτώ βραβείων prime time στα 75α βραβεία Emmy τον Ιανουάριο, για την τηλεοπτική σειρά «The Last of Us». Ήταν η πρώτη φορά που μια τηλεοπτική σειρά προσαρμοσμένη σε βιντεοπαιχνίδι κέρδισε σημαντικές διακρίσεις σε τελετή απονομής βραβείων του Χόλιγουντ.
Χωρίς δικό της δίκτυο streaming, η παραχώρηση των δικαιωμάτων της πνευματικής ιδιοκτησίας και του πρωτότυπου περιεχομένου της αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Sony για να ανταγωνιστεί τους γίγαντες της συνδρομητικής τηλεόρασης όπως το Netflix, η Disney και η Amazon.
Ο Robert Lawson, επικεφαλής επικοινωνίας του ομίλου Sony, ανέφερε ότι από το 2018, όταν η εταιρεία εξαγόρασε την EMI, καθιστώντας τη Sony Music τον μεγαλύτερο εκδότη μουσικής στον κόσμο, η Sony έχει επενδύσει περίπου 1,5 τρισ. γιεν σε πνευματικά δικαιώματα περιεχομένου σε διάφορες επιχειρήσεις ψυχαγωγίας.
Κατά το τελευταίο οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο, η μονάδα ψυχαγωγίας της Sony, η οποία περιλαμβάνει μουσική, ταινίες και παιχνίδια, αντιπροσώπευε το 60% των συνολικών εσόδων, ποσοστό διπλάσιο σε σχέση με μια δεκαετία πριν, όταν η επιχείρηση ψυχαγωγίας αντιπροσώπευε μόλις το 30% των συνολικών εσόδων.
Η κερδοφορία των παιχνιδιών
Η Sony αναζητεί νέα κοινά και μεθόδους διανομής για τα παιχνίδια της, έχοντας προσπαθήσει να διαφοροποιήσει τη στρατηγική της, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης ενός βιντεοπαιχνιδιού με την ονομασία Helldivers 2 στο PlayStation5 αλλά και στον υπολογιστή. Το Helldivers 2 ήταν μια επιτυχία για τη Sony και πούλησε πάνω από 12 εκατομμύρια αντίτυπα μέσα σε τρεις μήνες από την κυκλοφορία του, ενισχύοντας τα πνευματικά δικαιώματά της.
Τον Νοέμβριο, η Sony ανακοίνωσε αύξηση των καθαρών τριμηνιαίων κερδών της κατά 69%, η οποία οφείλεται εν μέρει στον τομέα των παιχνιδιών της. Η εταιρεία είχε σταθερά ισχυρά τρίμηνα φέτος, χάρη στην κερδοφορία των παιχνιδιών.
Το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε συνομιλίες για την εξαγορά της Kadokawa, μιας ιαπωνικής εταιρείας βιντεοπαιχνιδιών που παράγει το δημοφιλές βιντεοπαιχνίδι «Elden Ring», σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα.
Η μετοχή της Sony έχει σημειώσει άνοδο σχεδόν 18% τον τελευταίο μήνα, ξεπερνώντας βαριά ονόματα της ψυχαγωγίας όπως η Disney και το Netflix, και ενισχύεται από τους επενδυτές που εισέρχονται στον Nasdaq, ο οποίος ξεπέρασε τις 20.000 μονάδες για πρώτη φορά αυτή την εβδομάδα.