Kathimerini.gr
Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα για την Boeing, η οποία βυθίζεται σε μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία της, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα για το μέλλον της, αλλά και για την ασφάλεια εκατομμυρίων καταναλωτών. Τον τελευταίο χρόνο, η κορυφαία εταιρεία αεροδιαστημικής αντιμετωπίζει αλλεπάλληλα σκάνδαλα που έχουν να κάνουν με τα προϊόντα της, αλλά και με μια σειρά από μυστηριώδεις θανάτους πρώην υπαλλήλων-μαρτύρων σε δίκες εναντίον της.
Η καταστροφή του Intelsat 33e επηρεάζει τις τηλεπικοινωνίες εκατομμυρίων χρηστών.
Το τελευταίο επεισόδιο στο συνεχιζόμενο «σίριαλ» γράφτηκε στο Διάστημα. Ενας μεγάλος δορυφόρος επικοινωνιών με την υπογραφή της Boeing διαλύθηκε σε τροχιά, επηρεάζοντας εκατομμύρια χρήστες στην Ευρώπη, την Κεντρική Αφρική, τη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αυστραλία, και προσθέτοντας στον αυξανόμενο όγκο διαστημικών σκουπιδιών που συσσωρεύεται στη γήινη ατμόσφαιρα. Ο δορυφόρος Intelsat 33e –ή IS-33e– παρείχε ευρυζωνική επικοινωνία από ένα σημείο περίπου 35.000 χιλιομέτρων πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό, σε μια γεωστατική τροχιά γύρω από τον Ισημερινό. Οι γεωστατικοί δορυφόροι –που χρησιμοποιούνται ευρέως για υπηρεσίες τηλεφώνου, Διαδικτύου και για μετάδοση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σημάτων– περιφέρονται γύρω από τη Γη με την ίδια περιστροφική ταχύτητα με τον πλανήτη, γεγονός που τους κάνει να φαίνονται ακίνητοι από το έδαφος. Αυτό επιτρέπει στις επίγειες κεραίες να διατηρούν σταθερή σύνδεση χωρίς να χρειάζεται να παρακολουθούν την κίνηση του δορυφόρου.
Ο δορυφόρος της Boeing έχασε την ισχύ του στις 19 Οκτωβρίου λόγω μιας «ανωμαλίας», όπως επιβεβαίωσε και η πλατφόρμα διαστημικής παρακολούθησης του υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, και διαλύθηκε σε τουλάχιστον 20 κομμάτια. «Συντονιζόμαστε με την κατασκευάστρια δορυφόρων, την Boeing και τις κυβερνητικές υπηρεσίες για την ανάλυση δεδομένων και παρατηρήσεων», ανέφερε η Intelsat. Ο δορυφόρος, ο οποίος κανονικά θα είχε διάρκεια ζωής 15 ετών, εκτοξεύτηκε τον Αύγουστο του 2016 και τέθηκε σε λειτουργία τον Ιανουάριο του 2017. Από την αρχή της κατασκευής του, ωστόσο, παρουσίασε προβλήματα. Τέθηκε σε λειτουργία τρεις μήνες αργότερα από το προγραμματισμένο έπειτα από ένα πρόβλημα με τον κύριο προωθητή του, ενώ ένα δεύτερο πρόβλημα πρόωσης κατά τη διάρκεια των δοκιμών «ψαλίδισε» τριάμισι χρόνια από την αρχική διάρκεια ζωής του, σύμφωνα με το Space News.
Η Boeing αντιμετωπίζει απανωτές κρίσεις το τελευταίο διάστημα, μια και βρίσκεται υπόλογη για αμέτρητα κενά και παραλείψεις, από τα αεριωθούμενα 737 MAX της μέχρι την αποτυχημένη αποστολή του διαστημικού σκάφους Starliner, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να καθηλωθούν στο Διάστημα δύο αστροναύτες της NASA, σε μια αποστολή προγραμματισμένη για οκτώ ημέρες που διήρκεσε μήνες. Πρόκειται να ταξιδέψουν πίσω στη Γη το επόμενο έτος με ένα διαστημόπλοιο κατασκευασμένο από την ανταγωνίστρια SpaceX του Ελον Μασκ.
Από τον περασμένο μήνα, επίσης, η Boeing αντιμετωπίζει μια δαπανηρή απεργία στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 30.000 εργαζόμενοι στην επιχείρηση κατασκευής εμπορικών αεροσκαφών της. Η εταιρεία και το συνδικάτο των μηχανικών έχουν καταλήξει σε συμφωνία για νέα συλλογική σύμβαση, που προβλέπει σημαντικές μισθολογικές αυξήσεις σε ορίζοντα 4ετίας. Για να δοθεί, ωστόσο, οριστικό τέλος στην απεργία, θα πρέπει τα μέλη του συνδικάτου να υπερψηφίσουν την πρόταση. Η υφυπουργός Εργασίας των ΗΠΑ Τζούλι Σου συναντήθηκε και με τα δύο μέρη νωρίτερα αυτή την εβδομάδα και φαίνεται να βοήθησε να βρεθεί η χρυσή τομή. Την περασμένη εβδομάδα, η Boeing ανακοίνωσε ότι αναζητάει έως και 35 δισ. δολάρια σε νέα χρηματοδότηση, καθώς επίσης κι ότι θα αρχίσει να απολύει 17.000 υπαλλήλους –περίπου το 10% του εργατικού δυναμικού της– από τον Νοέμβριο.