Σταύρος Παπαντωνίου
«Τρεις και σήμερα» έμειναν έως τις εκλογές της 21ης Μαΐου, με τα κόμματα να έχουν ξεδιπλώσει ολόκληρο το πρόγραμμά τους και τις θέσεις τους και ελάχιστα πράγματα να απομένουν να δούμε τα τελευταία 24ωρα.
Από το 10% των αναποφάσιστων που εντοπίζονται στις δημοσκοπήσεις, 6 στους 10 είναι γυναίκες και 7 στους 10 είναι κάτω των 45 ετών.
Σύμφωνα, ωστόσο, με όλες τις μετρήσεις υπάρχει ένα κρίσιμο κομμάτι της κοινωνίας που μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης των εκλογών την τελευταία στιγμή. Πρόκειται για ένα, μεσοσταθμικά, περίπου 10% των πολιτών που εξακολουθεί να βρίσκεται στην «γκρίζα ζώνη» των αναποφάσιστων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η περαιτέρω ανάλυση του ποσοστού αυτού δείχνει πως 6 από τους 10 αναποφάσιστους είναι γυναίκες και 7 στους 10 είναι κάτω των 45 ετών, ενώ πολύ ενδιαφέρον είναι και το συμπέρασμα όσον αφορά την πολιτική τους κατεύθυνση, καθώς φαίνεται πως ένα τμήμα της λεγόμενης «γκρίζας ζώνης» δεν έχει διαμορφωμένα πολιτικά χαρακτηριστικά και κατατάσσεται σε αυτό που ονομάζουμε «απολιτίκ».
Τα τρία αυτά ποιοτικά στοιχεία είναι ιδιαίτερα σημαντικά, δείχνοντας πως στην τελική ευθεία τα δύο πρώτα κόμματα, εάν προσδοκούν να κερδίσουν κάτι επιπλέον από τα ήδη παγιωμένα κοινά τους, πρέπει να απευθυνθούν σε αυτό το κοινό.
Δεν είναι τυχαίο που ο πρωθυπουργός στις αρχές της εβδομάδας εμφανίστηκε σε εκπομπή του AΝΤ1 –του Γρηγόρη Αρναούτογλου– που δεν είναι πολιτική και μίλησε σε χαλαρό ύφος για το πρόγραμμά του για τους νέους.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τις εναπομείνασες ημέρες ο πρωθυπουργός θα απευθυνθεί σε γυναίκες και νέους, ενώ οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως η μόνιμη επωδός του πρωθυπουργού, που είναι πως «μιλώ για το μέλλον και όχι για το παρελθόν», έχει στόχο να απευθυνθεί σε όσους πρωτίστως ενδιαφέρονται για το μέλλον τους και τη ζωή τους και όχι για τις κομματικές αψιμαχίες, ίδιον χαρακτηριστικό των αναποφάσιστων.
Από την άλλη ο Αλέξης Τσίπρας, εντείνοντας το τελευταίο διάστημα την πιο χαλαρή προσέγγιση των εκλογών –όπως, για παράδειγμα, η επικοινωνία μέσω του TikTok–, προσδοκά να μιλήσει σε αυτά τα κοινά. Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως, σύμφωνα με έρευνες, οι μισοί αναποφάσιστοι, δηλαδή εν προκειμένω το 5%, αποφασίζουν τι θα ψηφίσουν… μπροστά στην κάλπη.
Η σύγκριση
Το 2019 η Ν.Δ. είχε επικρατήσει στην ψήφο των γυναικών με 8,4% μονάδες. Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας τετραετίας όμως υπήρξαν αυξομειώσεις, εξ ου και ο πρωθυπουργός από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου εμφανίστηκε σε εκπομπές που έχουν κατεξοχήν γυναικείο κοινό.
Την ίδια τακτική ακολούθησε και ο Αλέξης Τσίπρας, καθώς και ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει έμφαση στη γυναικεία ψήφο. Από το Μέγαρο Μαξίμου, πάντως, εκπέμπουν το μήνυμα πως η επιλογή της πρώτης γυναίκας Προέδρου της Δημοκρατίας και η στελέχωση του μισού ψηφοδελτίου Επικρατείας με γυναίκες δείχνουν τις προθέσεις της Ν.Δ.
Οσον αφορά τους νέους, αναμφίβολα τα πράγματα το 2019 ήταν υπέρ του Αλέξη Τσίπρα –ενδεικτικά στις ηλικίες 17-24 έλαβε 33,8% έναντι 29,7%–, με τη Ν.Δ. το τελευταίο διάστημα να έχει κάνει μπαράζ πολιτικών που απευθύνονται σε αυτές τις ηλικίες. Πηγές του Μαξίμου, δε, εκφράζουν την αισιοδοξία τους πως οι ηλικίες αυτές θα αποτελέσουν έκπληξη.
Οι «απολιτίκ»
Τέλος, όσον αφορά τους μη πολιτικοποιημένους πολίτες, στη Ν.Δ. θεωρούν πως η τακτική που ακολουθούν είναι η κατάλληλη. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι το κυβερνητικό αφήγημα εστιάζει στο μέλλον, όπως προαναφέρθηκε, αλλά και η γενικότερη στάση που έχει κρατήσει στις εκλογές, όπου «δεν επιδιώκει τη σύγκρουση και την τοξικότητα», κάτι που αποστρέφονται οι αναποφάσιστοι.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρονται επ’ αυτού στα δύο τελευταία προεκλογικά σποτ, όπου «ο ΣΥΡΙΖΑ εστιάζει στο γκρίζο, σε αντίθεση με τη Ν.Δ. που δεν ασχολείται με την αξ. αντιπολίτευση». Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να είναι πιο συγκρουσιακός, ωστόσο σε αυτό το μη πολιτικοποιημένο κοινό έχει το αβαντάζ ότι υπάρχει μια μερίδα που αναζητάει την «αλλαγή», κάτι που δυνητικά ευνοεί το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα.