Kathimerini.gr
Δήμητρα Τριανταφύλλου
Τρεις ημέρες μετά το δυστύχημα στο Βουκουρέστι με το τουριστικό λεωφορείο στο οποίο επέβαιναν 47 Έλληνες (από Βόλο, Λάρισα και Θεσσαλονίκη), όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στις στις αιτίες του τροχαίου, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας 53χρονος και άλλοι 24 να τραυματιστούν.
Υπενθυμίζεται πως το δυστύχημα σημειώθηκε την Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου όταν ο οδηγός του λεωφορείου παραβίασε πινακίδα σχετικά με το όριο ύψους. Αφού ανακρίθηκε, αφέθηκε ελεύθερος το πρωί του περασμένου Σαββάτου και σύμφωνα με τον δικηγόρο του, βρίσκεται ήδη στην Ελλάδα. Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι αυτή της ανθρωποκτονίας από αμέλεια.
Μιλώντας στην «Κ», ο Γρηγόρης Λάβδας, πρόεδρος των τουριστικών γραφείων νομού Λάρισας – και οδηγός με πολυετή πείρα- σημειώνει πως από τα video που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, φαίνεται να υπάρχουν λάθη στις επιλογές του οδηγού. Ένα από αυτά είναι και η χρήση του GPS, το οποίο όπως λέει ο κ. Λάβδας: «είναι γνωστό ότι δεν “αναγνωρίζει” τις διαστάσεις ενός οχήματος».
Παρόλα αυτά, ο κ. Λαβδάς τονίζει και το εξής: «δεν γίνεται σε μια κεντρική οδική αρτηρία μιας πρωτεύουσας, μια καινούργια υποτίθεται αψίδα, να είναι έτσι κατασκευασμένη. Η παλιά γέφυρα ήταν μια χαρά, περνούσαμε κανονικά. Έχω κάνει εκατοντάδες φορές αυτό το ταξίδι. Σκεφτείτε πως τα λεωφορεία έχουν ύψος 3,65 μέτρα και τα διώροφα ακόμα περισσότερο. Η νέα αψίδα είναι πολύ οριακή».
Ο Γιάννης Μπατζιόλας, ο Λαρισαίος ιδιοκτήτης του ταξιδιωτικού γραφείου που διοργάνωσε την εκδρομή, λέει με τη σειρά του πως σε αυτή τη φάση περιμένουν από τους πραγματογνώμονες να μάθουν γιατί τελικά «βρήκε» η οροφή του λεωφορείου. Όπως σημειώνει: «Στην αρχή, είπαν ότι έφταιγαν τα κλιματιστικά στην οροφή, αλλά ο ιδιοκτήτης του οχήματος μού είπε πως δεν ήταν αυτό το πρόβλημα. Έχουμε την υποψία, δεδομένου ότι είναι γνωστό πια πως και άλλες φορές τους τελευταίους μήνες έχουν φρακάρει εκεί λεωφορεία, πως το ανώτατο σημείο της αψίδας είχε κατέβει κάτω από το επιτρεπτό όριο, λόγω και των προηγούμενων ατυχημάτων, αλλά δεν είχε επιδιορθωθεί το πρόβλημα».
Ο κ. Μπατζιόλας σημειώνει πως συνεργάζεται αρκετό καιρό με την εταιρεία στην οποία απασχολείται ο έμπειρος- όπως τον χαρακτήρισε- οδηγός και πως τα λεωφορεία τους είναι σε άριστη κατάσταση. Παρ’ όλα αυτά και κατά τον ίδιο η χρήση του GPS ήταν προβληματική, όταν μάλιστα δίπλα από τον οδηγό καθόταν μια συνοδηγός, υπάλληλος του γραφείου, η οποία είπε στον οδηγό πως έπρεπε να συνεχίσει ευθεία. «Δεν ξέρουμε γιατί άλλαξε λωρίδα ξαφνικά. Μάλιστα, σε 200 μέτρα από τον τόπο του δυστυχήματος θα συναντούσαν την ξεναγό του γκρουπ».
AP Photo/Vadim Ghirda
Ένα δυστύχημα, πολλά τα αίτια
Ο έμπειρος πραγματογνώμονας τροχαίων, Παναγιώτης Μαδιάς, σημειώνει και αυτός με τη σειρά του, πως η κατασκευή της αψίδας σε εκείνο το σημείο φαίνεται να είναι προβληματική. «Καταρχάς, αυτή η βαριά κατασκευή δεν είναι αγκιστρωμένη σωστά στη βάση της στο έδαφος γι’ αυτό και κόπηκαν οι δύο κοχλίες και έπεσε με τέτοια φορά η μπάρα μέσα στην καμπίνα».
Ο κ. Μαδιάς τονίζει πως αν η ταχύτητα του λεωφορείου δεν ήταν σχετικά χαμηλή (30 με 40 χιλιόμετρα), η εξέλιξη θα ήταν πολύ χειρότερη. Ο ίδιος «βλέπει» επίσης λάθη στη συμπεριφορά του οδηγού, με βασικότερο όλων ότι δεν είδε ποτέ την προειδοποιητική πινακίδα για το ύψος.
Όπως εξηγεί: «Για κάποιον λόγο, την τελευταία στιγμή, ο οδηγός αποφάσισε να αλλάξει λωρίδα. Εξαιτίας αυτής της επιλογής, δεν πέρασε από το σημείο με την προληπτική μπάρα (σ.σ ένα σύστημα με αιωρούμενες μεταλλικές κουρτίνες, οι οποίες κάνουν έναν παφλασμό πάνω από τα ψηλά οχήματα) και έχασε έτσι τη σημαντική προειδοποίηση που μπορεί να είχε σώσει την κατάσταση».
12 ώρες σερί στο τιμόνι
Νευραλγικό είναι σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα και το λάθος της συνεχούς οδήγησης από έναν μόνο άνθρωπο. Όπως λέει: «Ο οδηγός ήταν επί 12 ώρες σερί στο τιμόνι, τις περισσότερες μέσα στη νύχτα. Το λεωφορείο δεν έπρεπε να ξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη με έναν οδηγό».
Γι’ αυτό το θέμα συγκεκριμένα, ο κ. Μπατζιόλας λέει πως η νομοθεσία δεν απαγορεύει να πραγματοποιηθεί με έναν οδηγό το ταξίδι. Σημειώνεται πως στο λεωφορείο που ξεκίνησε από τον Βόλο υπήρχε και άλλος οδηγός αλλά εγκατέλειψε το όχημα επικαλούμενος τροφική δηλητηρίαση. Βέβαια, ο διοργανωτής της εκδρομής είναι σαφής: «Το ιδανικό είναι να έχουμε δύο οδηγούς, δεν το συζητάμε αυτό, για την περίπτωση που νιώσει έντονη κούραση ή αδιαθεσία ο βασικός οδηγός».
Ο Αλέξανδρος Ματθαίου, δικηγόρος του οδηγού, παραδέχεται με τη σειρά του, πως όντως, ο πελάτης του έμεινε για πολλές ώρες μόνος στο τιμόνι: «Ανέλαβε μετά τις 23.00 και ήταν μόνος μέχρι το τέλος. Όμως, δεν νομίζω πως στο τέλος έφταιξε αυτό. Αυτό που συνέβη θα μπορούσε να έχει τύχει στον καθένα».
Ο κ. Ματθαίου αποδίδει το δυστύχημα σε κακή τεχνική κατασκευή. Όπως αναρωτιέται: «Οι ρουμανικές αρχές γιατί δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα για το πως γίνεται σε ένα σημείο που επί χρόνια δεν συμβαίνουν ατυχήματα, μέσα σε 3 μόλις μήνες από την ανακαίνιση του έχουν συμβεί 6;»
Στο γιατί ο οδηγός δεν είδε την προειδοποιητική πινακίδα για το ύψος, ο κ. Ματθαίου απαντά πως μπροστά από το λεωφορείο υπήρχε άλλο μεγάλο όχημα που τού την έκρυψε. «Φρενάρισε κάποια στιγμή, αλλά ήταν πια αργά» λέει ο κ. Ματθαίου και συνεχίζει: «Είναι σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση, μιλάμε για οδηγό με 20ετή εμπειρία, έχει υπάρξει και οδηγός σχολικού λεωφορείου, περνώντας από δύσκολα ψυχομετρικά τεστ. Το συγκεκριμένο ταξίδι όντως δεν το είχε ξανακάνει, αλλά είχε κάνει πολλά άλλα».
Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Ανδρέου, οι δικηγόροι όλων των εμπλεκόμενων μερών περιμένουν τις πραγματογνωμοσύνες των ειδικών για την κατάσταση της αψίδας, κάτι που σύμφωνα με τον κ. Ανδρέου, μπορεί να καθορίσει σημαντικά την εξέλιξη αυτή της υπόθεσης όσον αφορά το ποινικό της σκέλος.
Όπως λέει και ο κ. Μπατζιόλας: «οι πελάτες μου, μού ανέφεραν ότι όταν τους πήραν κατάθεση οι Ρουμάνοι αστυνομικοί τους ενημέρωσαν πως έχουν το δικαίωμα να μηνύσουν το ρουμάνικο κράτος αν υπάρχει ένδειξη κακοτεχνίας. Το πιο πιθανό είναι πως θα προβούν σε ομαδική αγωγή».
Σημειώνεται πως το δυστύχημα έχει προκαλέσει πολιτική αντιπαράθεση στη Ρουμανία. Μέλος της Βουλής των αντιπροσώπων επισήμανε ότι υπήρχαν τρία βασικά προβλήματα: 1) Η μπάρα με τις αλυσίδες που ήταν πριν από την σιδερένια αψίδα είναι τοποθετημένη σε λάθος σημείο, 2) η αψίδα θα έπρεπε να είναι ελαφρύτερη κατασκευή και 3) τα πρόσφατα έργα στο τούνελ ανέβασαν κατά πολύ το ύψος του δρόμου.