Μοντάζ: Σάββας Κωνσταντίνου
Εκείνος: Ο Άντονι Γουόρχολ, Αμερικανός καλλιτέχνης, εκκεντρικός ζωγράφος, γλύπτης, κινηματογραφιστής, συγγραφέας και συλλέκτης, πρωτοπόρος του κινήματος της Ποπ Αρτ. Στη δεκαετία του ‘60, το όνομα του Γουόρχολ, του «Πάπα της Ποπ Αρτ» όπως τον ονόμασαν, πήρε διαστάσεις θρύλου.
Εκείνη: Η Νόρμα Τζιν Μόρτενσον, γνωστή ως Μέριλιν Μονρόε, αποτέλεσε για 36 χρόνια το απόλυτο σύμβολο του σεξ της δεκαετίας του ’50 και μία από τις μεγαλύτερες σταρ που άφησαν εποχή. Έσβησε μόλις στα 36 της χρόνια, υπό περίεργες συνθήκες, ξεκινώντας θεωρίες συνομωσίας που συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
Το έργο: Με τον θάνατο της Μέριλιν Μονρόε, το 1963, ο Γουόρχολ δημιούργησε μια σειρά από πορτρέτα της σταρ. Αντί να τα ζωγραφίσει, χρησιμοποίησε μια διαδικασία μεταξοτυπίας, προηγμένη τεχνική ιχνογραφίας που χρησιμοποιείται για T-shirt, η οποία του επέτρεψε να παραγάγει μια σειρά από πανομοιότυπες εικόνες. Έφτιαξε 23 διαφορετικές Μέριλιν, από τη Χρυσή Μέριλιν, μεταξοτυπία σε χρυσό φόντο, μέχρι το Δίπτυχο Μέριλιν, 200 επαναλήψεις του πορτρέτου σε 4 μ. μουσαμά. Τα πορτρέτα ήταν φόρος τιμής αλλά και κριτική της φήμης.
Με τα έντονα χρώματα και τη σαγηνευτική έκφραση, τα πορτρέτα έγιναν μερικές από τις πιο εμβληματικές και διάσημες εικόνες του Γουόρχολ. Η Ποπ Αρτ βρισκόταν παντού και ο Γουόρχολ έγινε ο πιο διάσημος εκπρόσωπός της.
Το Marilyn, γνωστό ως “Shot Sage Blue Marilyn”, ήταν μία από τις πέντε εκδοχές σε διαφορετικούς χρωματικούς συνδυασμούς που ζωγράφισε ο Γουόρχολ. Μια πορτοκαλί έκδοση πουλήθηκε πρόσφατα στον δισεκατομμυριούχο hedge fund Ken Griffin, για περισσότερα από 200 εκατομμύρια δολάρια.
Η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι εμπνευσμένη από την ταινία της Μονρόε, Νιαγάρα του 1953 και προέρχεται από τη σειρά πορτρέτων του “Shot Marilyns“, την οποία δημιούργησε ο Warhol μετά από ένα περιστατικό το 1968, όταν η ηθοποιός και φεμινίστρια Βαλερί Σολάνας μπήκε στο στούντιο του Warhol’s Factory με ένα όπλο και πυροβόλησε μια στοίβα τεσσάρων από αυτά. Ο πίνακας «Φασκόμηλο μπλε» γλίτωσε τη ζημιά και οι άλλοι επισκευάστηκαν, ενώ ο καλλιτέχνης τραυματίστηκε σοβαρά και σώθηκε από θαύμα.
Η δημοπρασία: Το έργο πουλήθηκε προς 195 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο δημοπρασιών Christie’s και έγινε το πιο ακριβό έργο αμερικανικής τέχνης που δημοπρατήθηκε ποτέ. Το διάσημο πορτρέτο ανήκει στο ίδρυμα των Τόμας και Ντόρις Άμαν, που βρίσκεται στη Ζυρίχη, το οποίο θα αφιερώσει τα έσοδα της πώλησης για «τη βελτίωση της ζωής των παιδιών σε ολόκληρο τον κόσμο, μέσω προγραμμάτων υγείας και εκπαίδευσης».
«Με το 100% της πώλησης ενός μονάχα πίνακα με στόχο μια φιλανθρωπική προσφορά, πρόκειται για την υψηλότερη σε αξία δημοπρασία με φιλανθρωπικό σκοπό από εκείνη της συλλογής των Πέγκι και Ντέιβιντ Ροκφέλερ το 2018», σύμφωνα με τον Christie’s.
Σύμφωνα με μια κατάταξη, το απόλυτο ρεκόρ για την πώληση ενός έργου τέχνης σε δημοπρασία κατέχει αυτή τη στιγμή ο «Σωτήρας του Κόσμου» (Salvator Mundi) του Λεονάρτο ντα Βίντσι, καθώς πωλήθηκε τον Νοέμβριο του 2017 έναντι 450.3 εκατομμυρίων δολαρίων, από τον Christie’s στη Νέα Υόρκη.