ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το υφυπουργείο Πολιτισμού απαντά στο Φυτώριο

Το αρμόδιο Υφυπουργείο αναφέρει ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο καθορισμός του πλαισίου και των κριτηρίων απόδοσης του Καθεστώτος του Καλλιτέχνη

ΚΥΠΕ

Σε τοποθέτηση αναφορικά στους προβληματισμούς, που εγείρονται από τον Σύνδεσμο Εικαστικών Καλλιτεχνών και Θεωρητικών Τέχνης Κύπρου – Φυτώριο για τα θέματα του Καθεστώτος του Καλλιτέχνη, προέβη την Παρασκευή το Υφυπουργείο Πολιτισμού.

Σε ανακοίνωσή του, με αφορμή τις αναφορές που έγιναν σε ρεπορτάζ που κυκλοφόρησε στον Τύπο από μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου και της Ομάδας Εργασίας για το Καθεστώς του Καλλιτέχνη του Συνδέσμου Εικαστικών Καλλιτεχνών και Θεωρητικών Τέχνης Κύπρου – Φυτώριο για το περιεχόμενο του Νομοσχεδίου με τον τίτλο «Ο Περί της Θέσπισης Μητρώου Καλλιτεχνών και Καλλιτεχνικής Χορηγίας Νόμος του 2025», το αρμόδιο Υφυπουργείο αναφέρει ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι ο καθορισμός του πλαισίου και των κριτηρίων απόδοσης του Καθεστώτος του Καλλιτέχνη σε πολιτιστικούς δημιουργούς και επαγγελματίες, καθώς και o τρόπος πρόσβασης των αυτοτελώς εργαζομένων πολιτιστικών δημιουργών και επαγγελματιών στα ωφελήματα της κοινωνικής ασφάλισης και ιατροφαρμακευτικής κάλυψης.

Σημειώνει ότι ο όρος «Καθεστώς του Καλλιτέχνη» εμφανίζεται για πρώτη φορά, σε επίσημο κείμενο, στη σχετική Σύσταση της ΟΥΝΕΣΚΟ του 1980 (Σύσταση αναφορικά με το Καθεστώς του Καλλιτέχνη) και χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει, αφενός μεν, την εκτίμηση με την οποία μια κοινωνία οφείλει να περιβάλλει τους καλλιτέχνες της –βάσει του ρόλου τον οποίο αυτοί καλούνται να διαδραματίσουν στους κόλπους της– και, αφετέρου δε, την αναγνώριση των ελευθεριών και δικαιωμάτων, περιλαμβανομένων των ηθικών, οικονομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, ειδικότερα σε σχέση με το εισόδημα και την κοινωνική ασφάλιση τα οποία πρέπει να απολαμβάνουν οι καλλιτέχνες.

Σύμφωνα με το Υφυπουργείο ακολούθησαν σειρά ψηφισμάτων και εκθέσεων για το ίδιο θέμα, όπως το Final report of the discussion: Global Dialogue Forum on Employment Relationships in the Media and Culture Sector, 2014 του International Labor Organisation (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας) και το Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την Κατάσταση των Καλλιτεχνών και την Πολιτιστική Ανάκαμψη της ΕΕ του 2021.

Όπως σημειώνει στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται όροι και προϋποθέσεις για την εγγραφή στο Μητρώο Καλλιτεχνών και στο Μητρώο Συνδέσμων Καλλιτεχνών επιδιώκοντας την καταγραφή όλων των καλλιτεχνών και των συνδέσμων καλλιτεχνών που πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και καταβολή καλλιτεχνικής χορηγίας που αποτελεί ποσό, το ύψος του οποίου ανέρχεται στο τριάντα τοις εκατό (30%) της εισφοράς που κατέβαλε ο καλλιτέχνης ως αυτοτελώς εργαζόμενος στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και στο Ταμείο Ασφάλισης Υγείας.

Για τη διεκδίκηση της καλλιτεχνικής χορηγίας έχουν τεθεί συγκεκριμένα κριτήρια, προσθέτει.

Στην απαίτηση, που εξέφρασε ο Σύνδεσμος αναφορικά με την οικονομική στήριξη του εισοδήματος, το Υφυπουργείο Πολιτισμού τονίζει ότι «σαφώς αναγνωρίζεται πλήρως η ιδιαιτερότητα στην επαγγελματική υπόσταση των καλλιτεχνών και για να καταρτιστεί το νομοσχέδιο εξετάστηκε το τι ισχύει τόσο στον ευρωπαϊκό χώρο όσο και στον διεθνή, καθώς και ποια μέτρα υιοθετούν άλλες χώρες».

«Διαφάνηκε από μελέτη ότι η επιχορήγηση του εισοδήματος δεν μπορεί να υποστηριχθεί στην παρούσα φάση και αναγνωρίστηκε ως πιο άμεση ανάγκη η στήριξη της πιο ευάλωτης ομάδας, δηλαδή των αυτοαπασχολούμενων καλλιτεχνών. Η καλλιτεχνική χορηγία που καθιερώνουμε έρχεται να καλύψει μέρος του κόστους της κοινωνικής ασφάλισης ώστε να διευκολύνονται οι καλλιτέχνες να συνεισφέρουν στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και να έχουν όλα τα ωφελήματα του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης», εξηγεί το Υφυπουργείο.

Σε σχέση με την αναφορά του Φυτωρίου ότι οι καλλιτέχνες έχουν την απαίτηση να τους δίδονται πραγματικές ευκαιρίες, τονίζει ότι ο νόμος για το 1% (περί του Ελάχιστου Υποχρεωτικού Ποσοστού Εμπλουτισμού των Δημόσιων Κτιρίων (Διαδικασίες και Υποχρεώσεις Νόμου), ιδιαίτερα τώρα με τις νέες τροποποιήσεις είναι εξαιρετικά υποστηρικτικός προς τους εικαστικούς.

Συγκεκριμένα, σημειώνει ότι ο εν λόγω Νόμος καλύπτει όλα τα κτήρια (ενοικιαζόμενα, αγοραζόμενα και ανεγειρόμενα) και θεσμοθετεί την απαίτηση όπως 1% του κόστους αγοράς, ενοικίου ή ανέγερσης να προϋπολογίζεται για αγορά και εγκατάσταση ανάλογης αξίας έργων τέχνης, ενώ συμπληρώνει ότι πιστή εφαρμογή του Νόμου δημιουργεί μεγάλη ζήτηση και ευκαιρίες για τους καλλιτέχνες πέραν των όσων είχαν μέχρι σήμερα.

Όσον αφορά στην προσδοκία του Φυτωρίου για θεσμικές μεταρρυθμίσεις, επισημαίνει ότι η επιδότηση της ασφάλισης, έστω και για μια μερίδα καλλιτεχνών στην οποία ανήκει η πλειοψηφία των εικαστικών του Φυτωρίου, αποτελεί τομή για την κυπριακή πολιτεία γιατί πρώτον, αναγνωρίζει την επαγγελματική ιδιαιτερότητα των καλλιτεχνών και την προσφορά τους στο πολιτιστικό γίγνεσθαι, δεύτερον, παρακάμπτει τις δυσκαμψίες που δημιουργούσε η αδυναμία τροποποίησης του περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων νόμου και τρίτον, αποτελεί καθαρή στήριξη της Πολιτείας προς τους αυτοεργοδοτούμενους καλλιτέχνες από κρατικούς πόρους, ενώ άλλες χώρες στηρίζουν ποσοστό των κοινωνικών ασφαλίσεων καλλιτεχνών μέσω ταμείων ή άλλων διευθετήσεων που προνοούν την καταβολή συνεισφορών από τους καλλιτέχνες.

Εξάλλου, αναφέρει ότι η αναφορά σε διάκριση από μέρους του κράτους στην αντιμετώπιση των μισθωτών εικαστικών (κυρίως εκπαιδευτικών) και των καλλιτεχνών που ζουν αποκλειστικά από την τέχνη τους, είναι ένα ζήτημα που το νομοσχέδιο μερικώς γεφυρώνει προσφέροντας στους δεύτερους στήριξη για να μπορούν να συνεισφέρουν στο ΤΚΑ και να απολαμβάνουν τα ανάλογα οφέλη.

«Συναφώς αναφέρεται ότι το νομοσχέδιο καλύπτει και τους αυτοτελώς εργαζόμενους καλλιτέχνες, οι οποίοι για ένα μέρος του χρόνου τους μπορεί να εργάζονται σε άλλες εργασίες ως μισθωτοί. Γι αυτούς τους επαγγελματίες, το κράτος έρχεται να καλύψει ένα ποσοστό του κόστους της κοινωνικής ασφάλισης του προηγούμενου έτους. Δηλαδή, θα υπολογίζεται η κοινωνική ασφάλιση του προηγούμενου έτους στην βάση των δηλωμένων εισοδημάτων του ατόμου ως αυτοαπασχολούμενος καλλιτέχνης και το κράτος εκ των υστέρων θα τους επιστρέφει το 30%. Είναι γεγονός ότι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι να στηριχθούν περισσότερο οι αυτοτελώς εργαζόμενοι, εφόσον είναι και οι πιο ευάλωτοι του επαγγέλματος. Με βάση όμως την οικονομική θεωρία η ενίσχυση μίας ομάδας του πληθυσμού ενισχύει το σύνολο του πληθυσμού», λέει το Υφυπουργείο Πολιτισμού.

Περαιτέρω, προσθέτει ότι όλοι οι καλλιτέχνες μπορούν με την εγγραφή τους στο μητρώο, να είναι επιλέξιμοι για να επωφεληθούν από μελλοντικές αποφάσεις της κυβέρνησης και νέες πολιτικές που θα υιοθετηθούν.

Εξηγεί ότι υπάρχει το αίτημα από πλευράς ομάδας καλλιτεχνών όπως η φορολόγηση καλλιτεχνών να μην είναι ετήσια αλλά ανά δύο ή τρία έτη ώστε να είναι ανάλογη με την περιοδικότητα της εργασίας τους και σημειώνει ότι στην περίπτωση που θα υιοθετηθεί μια τέτοια πολιτική, θα εφαρμόζεται για εκείνους τους καλλιτέχνες που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο και θα πληρούν και τις όποιες άλλες προϋποθέσεις θα τεθούν. Αυτό είναι το όφελος του να εγγραφεί σήμερα κάποιος καλλιτέχνης στο μητρώο, προστίθεται.

Σε σχέση με τους προβληματισμούς για τη διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο, δηλώνει ότι αυτή θα είναι πλήρως διαφανής, αφού τα κριτήρια δημοσιεύονται και υπάρχει συμμετοχή εμπειρογνωμόνων που υποδεικνύονται από συνδέσμους καλλιτεχνών στην διαδικασία έγκρισης των αιτήσεων.

Αναφορικά με τις ανησυχίες, που εκφράστηκαν από φορείς καλών τεχνών σχετικά με τον καθορισμό τέλους εγγραφής, σημειώνει ότι το αυτό θα καθορισθεί με Διάταγμα του Υπουργικού Συμβουλίου και πρόκειται για ένα μικρό συμβολικό ποσό, όπως άλλωστε εφαρμόζεται και σε άλλα μητρώα επαγγελματικών ομάδων και σε άλλες χώρες.

Σε σχέση με το θέμα της στήριξης των μεγαλύτερων ηλικιακά καλλιτεχνών, επισημαίνει πως εξετάζει τρόπους με τους οποίους θα τους στηρίξει σε ένα άλλο πλαίσιο.

Επιπλέον, αναφέρει ότι στο νομοσχέδιο υπάρχει και μια επιπλέον μέριμνα που καθιστά δυνατή την αυτόματη εγγραφή παλαιότερων καλλιτεχνών για καλλιτέχνες που έχουν ηλικία άνω των 60 ετών και έχουν να επιδείξουν καλλιτεχνική δραστηριότητα τουλάχιστον 20 ετών.

Καταληκτικά αναφέρει ότι σε αυτή την περίπτωση ο Διευθυντής του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού του Υφυπουργείου μπορεί με απόφασή του να επιτρέψει στον καλλιτέχνη να εγγραφεί στο μητρώο ακόμη και αν δεν πληροί τρία από τα κριτήρια που απαιτούνται.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

Ο συνθέτης Άντης Σκορδής συνθέτει το «β», εμπνευσμένος από τα «Ελεγεία» του Ρίλκε, ισορροπώντας σε δύο αντίθετους πόλους
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο ποιητής Ανδρέας Α. Γεωργαλλίδης στην ποιητική του συλλογή που κυκλοφόρησε το 2023, με τίτλο «Ακίνητη σιωπή» καταθέτει ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΒΙΒΛΙΟ