ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πίτερ Μπογκντάνοβιτς: Ένας μοντέρνος «παλιομοδίτης» ανήσυχος κινηματογραφιστής

O Πίτερ Μπογκντάνοβιτς ήταν από αυτούς τους ανθρώπους που συμβατικά λέμε πως γεννήθηκαν σε «λάθος εποχή»

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

O Πίτερ Μπογκντάνοβιτς ήταν από αυτούς τους ανθρώπους που συμβατικά λέμε πως γεννήθηκαν σε «λάθος εποχή». Ο Αμερικανός σκηνοθέτης, συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου και ηθοποιός, που έφυγε την Πέμπτη από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, ήθελε να κάνει ταινίες με τον τρόπο του Τζον Φορντ και του Ορσον Ουέλς, ενώ γύριζε ακόμα σε παλιομοδίτικο ασπρόμαυρο τη δεκαετία του 1970, εποχή που το Χόλιγουντ κατακλυζόταν από ζωντανά χρώματα και μια νέα γενιά δημιουργών ορκιζόταν πως θα αλλάξει το σινεμά.

Το ενδιαφέρον, βέβαια, είναι πως με όλους αυτούς –τον Σπίλμπεργκ, τον Κόπολα κ.ο.κ.– ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς ήταν φίλος, απολάμβανε να βλέπει και να παρουσιάζει κριτικά τις ταινίες τους. Οταν δε πέρασε ο ίδιος πίσω από την κάμερα, κατάφερε σε μεγάλο βαθμό να συγκεράσει το αγαπημένο του κλασικό στυλ με τις σύγχρονες κινηματογραφικές ανησυχίες. Η πρώτη του και μεγαλύτερη ίσως επιτυχία ήταν η «Τελευταία παράσταση», η οποία προτάθηκε για οκτώ και τελικά κέρδισε δύο βραβεία Οσκαρ. Τοποθετημένη σε μια ανεμοδαρμένη πολίχνη του Τέξας, η ταινία κινείται γύρω από την τελευταία προβολή, πριν κλείσει οριστικά, του τοπικού κινηματογράφου. Αυτό που παρακολουθούμε ουσιαστικά είναι η ζωή της ντόπιας νεολαίας, μέσα από μια οξυδερκή και τολμηρή ματιά, ενώ στο καστ ξεχωρίζουν ο νεαρός Τζεφ Μπρίτζες, η Σίμπιλ Σέπαρντ και η Κλόρις Λίτσμαν.

Πίτερ Μπογκντάνοβιτς (1939-2022).

Την αμέσως επόμενη χρονιά (1972) ο πάντα ανήσυχος Μπογκντάνοβιτς πέρασε από το νεο-γουέστερν στην κωμωδία με το «What’s Up Doc?», ένα γνήσιο δείγμα αμερικανικού σκρούμπολ, με τους μεγάλους σταρ της δεκαετίας, Ράιαν Ο’ Νιλ και Μπάρμπρα Στρέιζαντ, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Συνέχεια με ταινία δρόμου και το υπέροχο «Paper Moon», εκεί όπου ο Ράιαν Ο’ Νιλ και η κόρη του, Τέιτουμ, διασχίζουν τις μεσοδυτικές πολιτείες την εποχή της οικονομικής κρίσης, σκαρώνοντας μικροαπάτες και αποκαλύπτοντας τελικά μια ολόκληρη κοινωνία σε σήψη.

Ο Αμερικανός κινηματογραφιστής συνέχισε να κάνει ταινίες και έπειτα από αυτή την αρχική τριπλέτα των επιτυχιών, ωστόσο η θεώρηση του σινεμά για εκείνον υπήρξε πιο ολιστική. Μέσα στις επόμενες δεκαετίες ο Μπογκντάνοβιτς συνέγραψε βιβλία πάνω στους αγαπημένους του Χάουαρντ Χοκς και Ορσον Ουέλς, με τον οποίο υπήρξε και στενός φίλος, σχεδόν καταστράφηκε οικονομικά εξαιτίας κάποιων δικών του φιλμ, ενώ υποδύθηκε, μεταξύ άλλων, και τον δρα Ελιοτ, ψυχίατρο, στο θρυλικό «The Sopranos».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση